به گزارش گروه اجتماعی دفاعپرس، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه به آمار تصادفات اشاره و اظهار داشت: ۶۴۵ هزار و ۶۳۱ تصادف خسارتی در هفت ماهه سال ۹۹ داشتیم که امسال به ۷۱۳ هزار و ۱۴۸ رسیده ایم یعنی ۶۷ هزار و ۵۱۷ عدد افزایش داشته ایم؛ در واقع هشت هزار و ۲۱۶ فقره تصادف فوتی در سال ۹۹ به هشت هزار و ۲۱۵ فقره در امسال رسیده است.
رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: در مجموع پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز داریم که حدود سه هزار نقطه آن در جادهها هستند که ۴۴ درصد تصادفات در همین نقاط حادثه خیز رخ میدهد و در ۱۵ سال گذشته علیرغم تاکیدات پلیس راهور هیچ کار مفیدی در این زمینه رخ نداده است.
وی افزود: بر اساس آمار پزشکی قانونی در ۶ ماهه سال ۹۹ تعداد ۷ هزار و ۸۹۲ فوتی داشته ایم که در سال ۱۴۰۰ این عدد به هشت هزار و ۶۴۴ نفر رسیده است، ۷۵۲ نفر افزایش یعنی ۹.۵ درصد افزایش داشته است، همچنین ۱۴۶ هزار و ۶۱۰ نفر مجروح در سال ۹۹ داشتیم که در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۵۹ هزار و ۹۲۴ نفر رسیده است، در واقع ۱۳ هزار نفر (۹.۱ درصد) افزایش در این زمینه وجود داشته است.
سردار هادیانفر با بیان اینکه دولت دوازدهم لطف کمتری نسبت به تصادفات و برطرف کردن مشکلات این حوزه داشته و امیدواریم دولت سیزدهم اینگونه نباشد تصریح کرد: در دولت نهم و دهم شورای عالی ترافیک با حضور رییس جمهور برگزار شد، اما در دولت یازدهم و دوازدهم اصلاً این جلسات با حضور رییس جمهور برگزار نشد.
رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه ۲۷ درصد از کل تصادفات مربوط به واژگونیها است اعلام کرد: بیشترین تصادفات فوتی در استانهای سیستان و بلوچستان، فارس، آذربایجان شرفی خراسان رضوی و کرمان و کمترین تصادفات فوتی هم در استانهای قم، سمنان، مازندران، اردبیل و لرستان رخ میدهد.
رئیس پلیس راهور ناجا در مورد اختصاص مبلغ جرایم به پلیس گفت: ریالی از جریمهها به پرسنل ناجا تعلق نمیگیرد، طبق ماده ۲۳ قانون جرائم راهنمایی و رانندگی، ۲۰ درصد از محل جرائم به پلیس تعلق میگیرد که ۱۵ درصد برای تامین تجهیزات و مدیریت ترافیک و پنج درصد هم برای فرهنگسازی و کاهش تصادفات است.
وی افزود: در سال ۹۲ از محل وصول جرایم پنج هزار میلیارد به خزانه دولت نه شماره حساب ناجا واریز شده است، ۵۳ درصد این پول به دستگاهها برگشته است، اما بعد از آن رو به کاهش رفته است یعنی در سال ۹۳ این عدد به ۴۳ درصد و در سال ۹۴ به ۱۷ درصد، در سال ۹۵ به ۳۳ درصد، در سال ۹۶ به ۱۵ درصد، در سال ۹۷ به ۱۱ درصد و در ۹۸ به ۱۱ درصد رسیده است.
سردار هادیانفر گفت: سه میلیون و ۱۰۴ هزار و ۳۲۹ هزار شماره گزاری در هفت ماهه اول امسال داشته ایم که ۱.۴ افزایش نسبت به سال ۹۹ داشته ایم که از این تعداد حدود دو میلیون نقل و انتقال و ۵۸۰ هزار نوشماره بوده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: امسال ۶۸ میلیون وسیله جریمه شدند که در واقع ۱۲ درصد افزایش تخلفات رانندگی را در هفت ماهه امسال داشته ایم.
هادیانفر بیان کرد: سه بار با وزارت کشور مکاتبه کردیم و گفتیم که تردد شبانه در این مقطع اثرگذار نیست و خواستیم لغو شود، اما استدلال این است که کشتههای کرونا به زیر ۱۰۰ نفر برسد، نزدیک ۴۵۰ میلیارد تومان بابت نقض تمام محدودیتها، قرنطینهها و تردد شبانه در ایام کرونا به حساب دولت واریز شده و اصلاً به پلیس تعلق پیدا نکرد.
وی گفت: ۵۵۴ هزار و ۹۰۹ دستگاه خودرو در شهرها و ۳۱۶ هزار در جادهها یعنی در مجموع ۸۷۱ هزار خودرو را در هفت ماهه امسال به دلیل شیشه دودی جریمه کردیم.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: هشت درصد افزایش تردد در جادهها نسبت به سال ۹۹ شاهد هستیم.
وی افزود: تا پایان ۱۴۰۰ مبلغ دو برابری جریمهها به رقم اصلی برگشته است و رانندگان برای پرداخت جرایمشان هرچه سریعتر اقدام کرده و از این موقعیت استفاده کنند.
هادیانفر گفت: خودروهایی که بیش از یک میلیون تومان جریمه داشته باشند به دلیل اینکه دو بار برایشان پیامک زده ایم توقیف میشوند؛ البته اگر خانواده همراهشان باشد مدارک اخذ و بعد از اتمام سفر خودرو توقیف میشود.
رئیس پلیس راهور با تأکید بر اینکه هنوز خودروی برقی داخلی پلاک نشده و این موضوع در چند وقت اخیر به اشتباه بیان شد، گفت: ما ۳۰ دستگاه موتورسیکلت برقی چهارچرخ مسقف را شمارهگذاری کردیم، راکبان این موتورسیکلتها مجاز به تردد در جادهها نیستند و صرفا باید با گواهینامه موتورسیکلت تردد کنند.
انتهای پیام/ 112