رئیس پلیس راهور انتظامی خبر داد؛

فوت بیش از ۱۳ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای امسال/ افزایش ۲۱ درصدی تصادفات زنجیر‌ه‌ای

سردار سرتیپ هادیانفر از فوت بیش از ۱۳ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای امسال خبر داد و گفت: تصادفات زنجیر‌ه‌ای نسبت به سال گذشته افزایش ۲۱ درصدی داشته است.
کد خبر: ۵۰۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱ - 25January 2022

فوت بیش از ۱۳ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای امسال/ افزایش ۲۱ درصدی تصادفات زنجیر‌ه‌ایبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «سید کمال هادیانفر‌» رئیس پلیس راهور انتظامی کشور صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با بیان اینکه بیش از ۹۴ درصد حمل و نقل کشور در حوزه زمینی است، اظهار داشت: پلیس راهور بیشترین تعامل را با مردم دارد.

وی ادامه داد: مسئولیت مدیریت ترافیک با ۳۸ میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین و ۴۴ میلیون دارنده گواهینامه بر عهده پلیس راهور است.

سردار سرتیپ هادیانفر گفت: بیش از ۳۳ سازمان به طور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه مدیریت ترافیک نقش دارند.

رئیس پلیس راهور انتظامی افزود: ۳۴ درصد از حوادث در جاده‌ها رخ می‌دهد، اما ۷۴ درصد جانباختگان در جاده‌ها هستند.

سردار سرتیپ هادیانفر تصریح کرد: سطح پوشش و پایش تصویری ما در حوزه شهری از ۴۰ درصد به ۴۵ درصد و معابر برون شهری از ۳۷ درصد به ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه هفت دستگاه مسئولیت اصلی در ایمنی و مدیریت ترافیک را دارند، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی ۳۳ درصد، پلیس ۱۹ درصد، وزارت صمت ۱۵ درصد، صدا و سیما ۱۲ درصد، وزارت بهداشت ۱۱ درصد و وزارت کشور ۱۰ درصد ترافیک را مدیریت می‌کنند.

رئیس پلیس راهور انتظامی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹، ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر در شهرها و جاده‌ها در تصادفات جان خود را از دست دادند که کاهش بسیار خوبی نسبت به سال ۱۳۹۸ داشتیم.

سردار هادیانفر افزود: ۱۲ میلیون موتور سیکلت که ۳۲ درصد از کل وسایل نقلیه در کشور را تشکیل می‌دهند در سن فرسودگی هستند که باعث شدت تصادفات شده و حدود ۸۰ درصد از آنها فرسوده هستند.

وی اضافه کرد: امسال افزایش ۱۲ درصدی ترددها را داشتیم و بیشترین تردد به استان‌های تهران، مازنداران، البرز، گیلان و فارس بوده است.

سردار سرتیپ هادیانفر با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده ما عدم رعایت فاصله‌های طولی است، گفت: عدم توجه به جلو باعث تصادفات زنجیره‌ای می‌شود که متاسفانه ۲۱ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹، یازده هزار و ۷۷۴ فوتی در ۹ ماه امسال داشتیم، اظهار کرد: این‌ آمار در سال ۱۴۰۰ به ۱۳ هزار و ۱۵۴ نفر افزایش پیدا کرده است.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد از تصادفات منجر به مجروحیت می‌شود، خاطرنشان کرد: در ۹ ماه نخست سال جاری ۲۴۸ هزار نفر در تصادفات مجروح شدند.  ۳۸ درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو، ۱۹ درصد عدم رعایت حق تقدم و ۹ درصد عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه است. 
 
سردار سرتیپ هادیانفر گفت: ۳۲ درصد جانباختگان تصادفات، سرنشین خودرو‌ها، ۲۴ درصد رانندگان، ۲۳ درصد موتور سیکلت سوران و ۱۹ درصد عابرین پیاده هستند که غالبا افراد مسن و کودکان را شامل می‌شود. 
 
وی افزود: ۵۱ درصد جانباختگان تصادفات در سرِ صحنه، شش درصد حین انتقال به بیمارستان و ۴۳ درصد در مراکز درمانی که غالبا ضربه مغزی و خونریزی داخلی دارند فوت می‌کنند؛ متاسفانه امروز در بیمارستان‌ها بخش تروما و رسیدگی به مجروحین تصادفات را نداریم که باعث فوت آن‌ها می‌شود. 
 
سردار سرتیپ هادیانفر با بیان اینکه بیشترین جانباختگان در شهریور و مهر بوده است، گفت: هزار و ۵۰۲ نفر معادل ۱۷ درصد از کسانی که در جاده‌ها و شهرها جان خود را از دست دادند در سه هزار نقطه حادثه خیز بوده است. 
 
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی دو طرفه است و موانع جداکننده ندارند و کشته‌های ما در این جاده‌ها رخ می‌دهد، تاکید کرد:  تصادف اخیر در مسیر آبادان به خرمشهر به دلیل عدم موانع جدا شونده بوده است. 
 
سردار سرتیپ هادیانفر افزود: اعمال جریمه ما در ۹ ماه امسال هشت درصد افزایش داشته است؛ همچنین در ۲۰ تخلف حادثه‌ساز ۱۰ درصد افزایش داشتیم.
 
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ کل جرایم وصولی ما ۷۱ درصد بوده است، تصریح کرد: این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۷۸ درصد رسید که هفت درصد  نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد داشته است.
  
رئیس پلیس راهور انتظامی گفت: یک میلیون و ۳۷۰ هزار خودرو در کشور داریم که جرایم بالای یک میلیون دارند که برای این افراد در سه مرحله پیامک ارسال شده است. برای تمام کسانی که دارای خودرو و موتورسیکلت هستند و تخلف کردند برابر ابلاغ قانون، دو مرحله پیامک ارسال می‌شود  در پیامک اول اعلام‌ می‌شود شما تخلف داشتید و در حال بررسی است و در صورتی که تخلف محرز شود در پیامک دوم شناسه پرداخت، قبض و مبلغ جریمه ارسال خواهد شد. 
 
وی افزود: ما به رانندگان توصیه می‌کنیم برای پرداخت جریمه از اپلیکیشن‌ها از جمله قبضینو و ... استفاده نکنند چون مورد تایید ما نیستند و توصیه ما پرداخت از طریق بانک‌ها، عابر بانک‌ها، راهور ۱۲۰ و ... است. 
 
رئیس پلیس راهور انتظامی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۷۱۲ هزار خودروی جدید شماره‌گذاری شده است؛  همچنین سه میلیون و ۱۸۴ هزار خودرو نقل و انتقال صورت گرفته است. 
 
سردار سرتیپ هادیانفر  با بیان اینکه در مجموع از ابتدای سال تا کنون انتظامی کشور بیش از ۴۸ میلیون خدمت به مردم ارائه داده است، تصریح کرد: از این به بعد در کارت خودرو به جای چیپ اطلاعات بارکد سه بعدی در کارت وسیله ایجاد خواهد شد. 
 
وی همچنین درباره سند سبز خودرو گفت: برابر رأی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و دادستان کل کشور در برگه سبز خودرو کلمه رسمی درج خواهد شد و رانندگان هیچ الزامی برای مراجعه به دفاتر ثبت اسناد ندارند.
 
سردار سرتیپ هادیانفر با اشاره به تصادف جاده بهبهان اظهار کرد: در این تصادف سه گروه اعزام شدند؛ گروه اول بازرسی پلیس راهور ناجا جهت بررسی اینکه آیا پلیس راهور خوزستان قصور داشته است یا خیر، گروه دوم توسط  فرماندهی کل انتظامی اعزام شد و گروه سوم هم برای بررسی اولیه در صحنه حضور یافت. طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد هبچ قصوری توسط پلیس راهور خوزستان صورت نگرفته است. 
 
وی تاکید کرد: چرا باید در تصادف بهبهان سه پراید و یک سمند منفجر شود ما باید به دنبال چرایی آن و تولید خودروی ایمن باشیم. خودروسازان نباید در این حوزه فرافکنی کنند. چون تمامی کیسه‌های هوایشان باز بوده است و عکس آن را گرفته‌ایم، خودروسازان بیایند و اعلام کنند اشتباه کردند و معذرت خواهی کنند. آیا سازمان استاندارد سر خط تولید خودرو حضور پیدا کرده است یا خیر.؟
 
رئیس پلیس راهور انتظامی افزود: به تمامی نیروها ابلاغ شده که هر تصادفی رخ دهد و کیسه هوای خودرو باز نشود خودروساز باید به دستگاه قضایی معرفی شود و سهم تقصیر برای آن‌ها مشخص شود. 
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار