یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

«انقلابی‌گری» و «تخصص» دو ضرورت تحول بنیادین در آموزش و پرورش

انقلابی‌گری و تخصص در زمینه تعلیم و تربیت دو مولفه ضروری برای اجرای تحول بنیادین در وزارتخانه آموزش و پرورش است.
کد خبر: ۴۸۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 16November 2021

«انقلابی‌گری» و «تخصص» دو ضرورت تحول بنیادین در آموزش و پرورشگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ نزدیک دو ماه از آغاز بازگشایی مدارس در دوران کرونا می‌گذرد، اما وزارتخانه آموزش و پرورش هنوز با سرپرست اداره می‌شود.

با توجه به اینکه طبق دستور رئیس جمهور قرار است مدارس کشور در ماه آینده به صورت کلی باز شود باید هرچه سریعتر سکاندار وزارتخانه مهم آموزش و پرورش مشخص شود.

خانواده بزرگ آموزش و پرورش نقش مهمی در شناخت و حل نیاز‌های فکری نوجوانان و جوانان دارد در کنار این مورد مهم، تعلیم و تزکیه نفس و آموزش زندگی به نسل‌های آینده از مهمترین وظایف معلمان است.

در جامعه‌ای که علم محور توانمندی و توسعه جوامع بشری باشد ارتقای کیفی آموزش و تربیت نسلی پرسشگر و خلاق امری ضروری است و توسعه کمی و کیفی آموزش، توسعه مشارکت عمومی، ارتقای سلامت و بهسازی منابع انسانی از مهمترین اولویت‌های کاری آموزش و پرورش است.

امروز برای رسیدن به جامعه‌ای ایده‌آل، پیشرفته و پویا نیازمند تشکیلات نو، معلمان نواندیش و دانش آموزان خلاق هستیم؛ بنابراین باید وزیری متصدی وزاتخانه آموزش و پرورش شود که بتواند نیروی آگاه، کارآمد و متعهد برای کشور آماده کند.

وزیر آینده باید به این موضوع مهم توجه داشته باشد که آموزش و پرورش به منزله قلب پیکره جامعه است که هرگونه آسیبی به آن، موجب زیان سایر بخش‌ها می‌شود. این نهاد به تنهایی می‌تواند موجب شکوفایی سایر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه شود.

رئیس دولت سیزدهم روز دوشنبه هفته گذشته (۱۷ آبان)، در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، مسعود فیاضی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کرد و طبق اعلام هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی امروز قرار است در صحن علنی مجلس برگزار شود.

وزیر پیشنهادی در صورت کسب رای اعتماد باید بتواند طی چهار سال آینده وزارت آموزش و پرورش را به نقطه مطلوب برساند. اما نقطه مطلوب از نگاه جامعه فرهنگیان توجه به مواردی ازجمله: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عدالت آموزشی و ارتقای منزلت و معیشت فرهنگیان، داشتن روحیه جهادی و انقلابی با برنامه‌ای تخصصی و جامع در زمینه تعلیم و تربیت و مبتنی بر اسناد بالادستی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در دیدارهای خود با معلمان و فرهنگیان همواره بر سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تاکید کردند و گفتند: «سند تحول یک ریل‌گذاری است؛ سند تحول می‌تواند آموزش و پرورش را به آن سرمنزل مورد نظر برساند؛ ما باید کاری کنیم که این اتّفاق بیفتد. خب گفتند ابلاغ کردیم، درست هم هست ابلاغ شده لکن ابلاغ کافی نیست، ابلاغ قدم اوّل است؛ باید کاری کنیم که این سند محقّق بشود. من پارسال گفتم جوری عمل کنید که بدنه‌ی آموزش و پرورش این سند را بخواند، بشناسد، بنیوشد، بفهمند که چه کار بنا است در آموزش و پرورش انجام بگیرد؛ سند، سند بسیار خوبی است؛ این دنبال‌گیری می‌خواهد، کار می‌خواهد.»

ایشان همچنین تاکید کردند: «برای تحول آموزش و پرورش روحیه‌ی انقلابی لازم است. روحیه‌ی انقلابی یعنی ترس نداشته باشید، ملاحظه‌کاری نداشته باشید، محافظه‌کاری نداشته باشید؛ وقتی تشخیص دادید، عمل کنید، اقدام کنید؛ پیش بروید، به توقف راضی نشوید؛ کار‌ها را تزیینی انجام ندهید. گاهی انسان یک کاری انجام می‌دهد، حالت تزیینی و تشریفاتی دارد؛ این‌ها سَم است؛ نخیر، کار را جدی انجام بدهید؛ این‌ها تحول را عملی می‌کند، ممکن می‌کند، تحقق پیدا می‌کند.»

بنابراین با توجه به اینکه معلمان موثرترین عنصر در ساخت جامعه ایران اسلامی هستند و دانش‌آموزان فردا آینده این مملکت را می‌سازند امیدواریم فردی آگاه و توانمند بتواند وزارتخانه مهم آموزش و پرورش را هدایت و مدیریت کند و سند تحول را روی ریل حرکت قرار دهد تا گره‌ای از مشکلات قشر فرهنگیان کشور باز شود.

مجلس شورای اسلامی هم در جایگاه مهم تصمیم‌گیر در این زمینه باید بتواند به درستی به تکلیف خود عمل کند و به نفع آموزش و پرورش تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار