کارشناس سینما در گفت‌وگوی مشروح با دفاع‌پرس:

ادغام جشنواره فجر اقدامی شایسته بود/ دبیران جشنواره پایبند به اساسنامه باشند

«اورنگ» ادغام دو بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر را اقدامی شایسته دانست و گفت: برخی جشنواره فجر را حیاط خلوت خود تلقی می‌کردند و گویا این جشنواره اساسنامه‌ای نداشت.
کد خبر: ۴۹۲۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰ - 04December 2021

ادغام جشنواره فجر اقدامی شایسته بود/ دبیران پایبند به اساسنامه باشند«سید رضا اورنگ» منتقد و کارشناس سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به برگزاری ۴۰ دوره‌ی بدون وقفه‌ی جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: نزدیک سه دهه است به خاطر دبیری افراد کارنابلد که عشق و عرقی به سینما ندارند، این جشنواره معظم در هر دوره رو به افول و ضعف گذاشته است.

وی روند سابق جشنواره فیلم فجر را نمایشی و همانند یک «شو» دانست و افزود: جشنواره فجر محل کسب درآمد برای عده‌ای خاص و نظرکرده بود درحالی که جشنواره مهم‌ترین اتفاق سینمایی ایران است.

جشنواره فجر محکی برای فیلمسازان جوان

این منتقد و کارشناس سینما خاطرنشان کرد: البته جشنواره فجر رویدادی است که همه نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. تمام فیلمسازان جوان و باتجربه، این جشنواره را محکی برای توانایی خود می‌دانند، بنابراین بسیار به این رویداد هنری حساس هستند و به آن توجه نشان می‌دهند.

دهه‌ی ۶۰ دوران موفقیت جشنواره فجر بود

این استاد دانشگاه به اشتیاق هرساله‌ی علاقه‌مندان سینما برای برگزاری جشنواره اشاره کرد و افزود: علاقه‌مندان زیادی مانند سینماگران اخبار این اتفاق مهم سینمایی ایران را دنبال می‌کنند.

اورنگ دهه ۶۰ را دهه‌ی موفقیت مدیریت جشنواره فجر دلنست و اظهار داشت: در دهه ۶۰ که مدیری آگاه و توانا بر مسند دبیری جشنواره فجر تکیه داشت، با وجود تمام کمبودها، کیفیت جشنواره بسیار بالا بود و علاقه‌مندان سینما را برای تماشای فیلم، مدت‌ها در صف‌های عریض و طویل در انتظار نگه می‌داشت.

این منتقد و روزنامه‌نگار باسابقه عنوان کرد: علاقه‌مندان حرفه‌ای و دانشجویان سینما، آثار بسیاری از کارگردانان مطرح و مولف سینمای جهان را نیز در ویترین جشنواره فیلم فجر به تماشا نشسته و بر آموخته‌های خود افزودند.

وی تاکید کرد: در آن دوران، سید محمد بهشتی هرگز اجازه نداد این رویداد هنری که مولود انقلاب بود، به یک «شو» تبدیل شود. تمام تلاش وی این بود که همواره به عظمت جشنواره بیفزاید. برای بهشتی بسیار مهم بود که این اتفاق ارزشمند سینمایی، به بهترین وجه برگزار شود، هم مردم راضی باشند و هم سینماگران.

ضربه‌هایی که بر پیکر جشنواره فجر زده شد

این استاد دانشگاه با بیان‌اینکه طی سه دهه‌ی گذشته جشنواره فجر آسیب دیده است، گفت: متاسفانه برخی از دبیران با عملکردشان تنها ضربه‌ای بر پیکر جشنواره فجر و سینمای ایران زدند و رفتند و کسی یا جایی عملکرد آنان را زیر ذره بین نبرد و بازخواستشان نکرد.

لزوم توجه به اساسنامه جشنواره فجر

اورنگ گفت: برخی جشنواره فجر را حیاط خلوت خود تلقی می‌کردند و طبق سلیقه خود خواستند وسمه به ابروی جشنواره بکشند و کشیدند. گویا جشنواره فیلم فجر اساسنامه‌ای ندارد که هر دبیر تازه به دوران رسیده‌ای آن را مطابق سلیقه خود و دوستان و روسایش برپا می‌کند لذا ضروری است دبیران به اساسنامه این رویداد پایبند باشند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر ناجوانمردانه به دو نیم تقسیم شد و نام تکه دوم را جشنواره نیز جهانی فجر گذاشتند تا هم از آن به قدر مکفی منفعت چینی کنند و هم به خیال خود بین سر‌ها سری در بیاورند و در جهان جایگاهی کسب کنند.

بخش جهانی فجر منفعتی برای سینما نداشت

وی به بودجه‌ی ۷۵ میلیارد تومانی بخش جهانی جشنواره فجر اشاره کرد و گفت: با وجود هزینه‌های هنگفت بخش جهانی جشنواره فجر، اما این بخش برای سینمای ایران منفعت مالی و معنوی نداشت بلکه تنها منافع عده‌ای که باید تامین شود، به قدر مکفی تامین شد و کهن‌ترین جشنواره سینمایی ایران تضعیف شد.

اورنگ ادغام جشنواره فجر را یک اتفاق مبارک دانست و افزود: اکنون جشنواره دوپاره، دوباره یکپاره شده است و باید از آن که دوران نقاهت را می‌گذراند مراقبت کرد تا دوباره سرپا شود، اما گویا باز عده‌ای نمی‌خواهند به روزگار باشکوهش برگردد.

نقد به‌معنای دشمنی نیست

این کارشناس سینما با تاکید براینکه انتظار از مدیران جدید سینمایی کشور زیاد است، گفت: انتظارات می‌رفت تا رییس جدید سازمان سینمایی مدیری کاربلد و سرشناس که مورد وثوق اکثر سینماگران، اهالی رسانه و مردم باشد را دبیر این جشنواره زخم خورده کند، که چنین نشد. نقد ما به معنای دشمنی با دبیر جدید جشنواره نیست، بلکه حرفی دلسوزانه است.

وی با تاکید براینکه جشنواره فیلم فجر کار اداری نیست، گفت: جشنواره فجر یک رویداد ملی بزرگ است که هر روز باید بر شکوه آن افزوده شود و باید محل ارائه تمام فیلم‌هایی باشد که از وزارت ارشاد مجوز گرفته باشد، بنابراین نمی‌توان و نباید طبق سلیقه گروهی یا شخصی، فقط فیلم‌های خاصی را دستچین کرد و اجازه حضور داد.

یکپارچه شدن جشنواره‌های فجر اقدامی شایسته بود

اورنگ یکپارچه شدن جشنواره فیلم فجر را اقدام شایسته‌ای دانست و اظهار داشت: وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و مدیران زیرمجموعه آن، به خصوص دبیر جدید جشنواره باید تدبیری بیندیشند تا همه فیلمسازان با دیدگاه‌ها و سلایق مختلف بتوانند فیلم ساخته و به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند. این حق طبیعی مردم و سینماگران است و نباید این حق نادیده گرفته شود.

این منتقد تصریح کرد: سینما متعلق به همه است، مایملک هیچ کس نیست، چه دولتی و چه خصوصی بلکه مردم و سینماگران زحمتکش تعلق دارد. باید از آن صیانت کرد، نه آنکه آسیب رساند. باید آثار مختلفی ساخته شده و روی پرده بروند تا مخاطبان خودشان فیلم دلخواه خویش را انتخاب کرده و به تماشا بنشینند.

ژانرهای مختلف سینمایی موجب ارتقا ذائقه مخاطب

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نمی‌توان با تصمیمات سلیقه‌ای ذائقه مردم را تغییر داد بلکه بایستی بسته‌های رنگینی از فیلم‌های مختلف مجوز دار را به آنان ارائه کرد که خودشان انتخاب کنند.

اورنگ گفت: ساخت و نمایش فیلم در ژانرهای مختلف و دادن حق انتخاب به مخاطبان، باعث می‌شود سلیقه مردم رو به بهبودی برود. در این مسیر اکران مجدد و گسترده فیلم‌های خارجی نیز می‌تواند حس رقابت را بین فیلمسازان زنده کند که آنان هر روز بر کیفیت فیلم‌های خود بیفزایند تا از رقبای خارجی عقب نمانند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار