یاران خراسانی (۵۵)؛

مُبلغی در قامت یک مجاهد

شهید حجت‌الاسلام «کاظم غلام‌زاده تدین» با حضور در جبهه‌ها قوت قلب رزمندگان بود و دل‌های آن‌ها را به یاد و نام خدا منور می‌ساخت، زمانی هم که در پشت جبهه حضور داشت در جهت آشنایی بیش از پیش جوانان با احکام و مسائل دینی تلاش می‌کرد.
کد خبر: ۵۰۱۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱ - 19January 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «کاظم غلام‌زاده تدین» یکم فروردین ۱۳۰۳ در مشهد چشم به جهان گشود. از هفت سالگی به تحصیل علوم دینی در حوزه‌ علمیه پرداخت و به‌دلیل علاقه‌ وافری که به تدریس، به‌خصوص آموزش قرآن مجید و احکام اسلامی داشت، با چند تن از دوستان خود به تأسیس مدارس دینی و مذهبی همت گماشت که از جمله‌ آن‌ها مدارس‌ جعفری،‌ ابوریحان، عصمتیه و حجت بود.

بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که فعالیت گروه‌ها و فرقه‌ها به‌ویژه حزب توده و بهائیت افزایش یافت، متدینان مشهد بر آن شدند که اقدام به پرورش نیروهای متعهد نمایند. شهید تدبن نیز که اعتقاد داشت حکومت امام زمان (عج) نیازمند مدیران متعهد و متخصص است به این گروه پیوست. یکی از جلوه‌های جدی فعالیت‌های او آموزش تدریس و تعلیم قرآن به جوانان و نوجوانان بود که از نخستین سال‌های شروع فعالیت خود تا آخرین روزهای حیات متعهد به انجام آن بود.

در مبارزات مردمی علیه رژیم ستم‌شاهی، با رهبر معظم انقلاب اسلامی همکاری داشت و در منزل خود، به‌صورت مخفیانه برخی از جلسات را برپا می‌کرد؛ همچنین از این محل به‌عنوان مدرسه‌ دینی جهت آشنایی جوانان با حقایق اسلام بهره می‌برد که به‌همین دلیل، توسط ساواک دستگیر شد.

مُبلغی در قامت یک مجاهد

علی تهرانی‌زاده یکی از دوستان شهید می‌گوید: «از سال ۱۳۵۶ در خدمت سربازی با شهید تدین آشنا شدم. ایشان در ساخت مدارس علمیه و جذب جوانان به حوزه علمیه‌ تلاش زیادی داشت که این سخت‌کوشی‌ها نشانگر اخلاص و معنویت‌ او بود.» روحانی شهید غلام‌زاده‌ تدین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در تربیت معلم شهید بهشتی و شهید خورشیدی، به آموزش قرآن و روش تدریس قرآن برای دانشجویان پرداخت.

دوست شهید تدین در خصوص اهتمام او نسبت به آموزش احکام دینی می‌گوید: «شهید تدین هفته‌ای یک شب به‌صورت افتخاری بعد از طی مسافت طولانی در دانشسرای کشاورزی حضور پیدا می‌کرد و با رفتار پدرانه و صمیمی، به‌صورت چهره‌به‌چهره به تصحیح قرائت نماز دانشجویان و آموزش احکام می‌پرداخت.

شهید تدین با برنامه‌ریزی که داشت روزهای تعطیل بچه‌های قرآنی را خارج از شهر به اردو می‌برد. از لحظه‌ دور هم جمع شدن جوانان تا به محل اردو رسیدن و تا زمان برگشت، این استاد شهید یک برنامه‌ آموزشی منظم و غیرمستقیم برای نوجوانان و جوانان داشت.

با شروع جنگ تحمیلی ضمن احساس تکلیف به دلیل عشق و علاقه‌ خاصی که به جبهه داشت برای دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی و همچنین دفع تجاوز دشمن عازم جبهه شد.

شهید تدین که اولویت خود را تدریس مسائل مذهبی می‌دانست و نسبت به تحقق این مهم اهتمام داشت همواره توصیه می‌کرد که امیدتان به خدا باشد و از راه اسلام و خدا دور نشوید.

مُبلغی در قامت یک مجاهد

شهید تدین با حضور خود در جبهه‌ها قوت قلب رزمندگان بود و دل‌های آن‌ها را به یاد و نام خدا منور می‌ساخت، زمانی هم که در پشت جبهه حضور داشت در جهت آشنایی بیش از پیش جوانان با احکام و مسائل دینی تلاش می‌کرد.

حجت‌الاسلام «کاظم غلامزاده‌ تدین» سرانجام ۲۷ دی ۱۳۶۳ در سن ۶۰ سالگی بر اثر انفجار مین در سایت چهار به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهر این روحانی مجاهدی به مشهد، در جوار بارگاه حضرت ثامن‌الحجج (ع) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار