در بازدید از فرآیند پستی ارسال مرسولات دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطرح شد؛

پستچی‌ها شیرینی نهایی خرید کتاب را به ذائقه مخاطب می‌رسانند

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: پستچی‌ها در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، همیاران کتاب هستند و شیرینی نهایی خرید کتاب را به ذائقه مخاطب می‌رسانند.
کد خبر: ۵۰۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹ - 25January 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، به منظور اطلاع از فرآیند قبول، تجزیه، مبادله و رهسپاری مرسولات دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، همزمان با سومین روز از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از دفتر پستی شهید یوسفیان و مرکز تجزیه و مبادلات با حضور «رمضانعلی سبحانی‌فر» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، «علی رمضانی» رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، جمعی از معاونان و مدیران دو مجموعه و اصحاب رسانه بازدید شد.

در این بازدید، علی رمضانی برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را فرصت بی‌نظیر برای ناشران کشور دانست و اظهار داشت: در این نمایشگاه، ناشران آثار خود را برای همه مردم از بیجار، خاش، سراوان و نقاط دور و نزدیک کشور به نمایش گذاشته‌اند و مردم به‌صورت برابر امکان خرید خواهند داشت. در این نمایشگاه واسطه خرید کتاب حذف شده و مردم از منزل خود کتاب‌های داخلی را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری می‌کنند. همچنین گروه‌های هدف (دانشجویان، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، طلاب و اهالی قلم) با بُن خرید کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران کتاب می‌خرند.

پستچی‌ها همیاران کتاب هستند

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، افزود: ناشران کشور همواره دغدغه رساندن کتاب به‌دست مخاطبان را دارند، نمایشگاه مجازی کتاب تهران توانسته این فاصله را حذف کند و آثار تولید شده ناشران را به‌دست همه مردم در هر نقطه‌ای از کشور برساند.

وی تصریح کرد: با گذشت دو روز از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، استقبال مردم چشمگیر بود. سامانه خرید کتاب در این دوره برخلاف سال گذشته بدون اشکال و قطعی به مردم خدمات ارائه می‌کند و فرآیند خرید کتاب از ناشران همچنان ادامه دارد. همچنین ناشران از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نسبت به نمایشگاه مجازی کتاب در سال ۱۳۹۹ استقبال بیشتری کردند؛ برگزاری این نمایشگاه انگیزه ناشران را برای تولید آثار بیشتر افزایش داده است به‌گونه‌ای که تعداد عناوین مجموع منشورات کشور حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

رمضانی ضمن دعوت از رسانه‌ها برای تهیه گزارش از حجم کار و عملکرد شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور و استان‌های مختلف، گفت: این عملیات ملی با حضور ناشران، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و خریداران انجام می‌شود و باید جزئیات آن از سوی رسانه‌ها به سمع و نظر مردم برسد.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیان کرد: پستچی‌ها در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، همیاران کتاب هستند و شیرینی نهایی خرید کتاب را به ذائقه مخاطب می‌رسانند. امیدوارم اعتبار ویژه‌ای که با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران فراهم شده، ارتقاء پیدا کند.

وی با تأکید بر این‌که ناشران با سرعت بیشتری سفارش‌های ثبت شده را به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند، گفت: اوج خرید کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران در ساعت ۲۰ تا ۲۲ شب است که امکان دارد ناشران در این ساعت در محل کار خود حضور نداشته باشند یا دفاتر پستی برای تحویل بسته‌ها تعطیل باشند؛ بنابراین از ناشران در خواست می‌کنیم بسته‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند تا کتاب‌ها در کمترین زمان ممکن به دست خریداران برسد.

رمضانی با اشاره به شیوه خرید کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اظهار کرد: مردم می‌توانند تا دهم بهمن‌ماه با مراجعه به سایت ketab.ir کتاب‌های مورد نظر خود را براساس جستجوی‌های پیش‌بینی شده (دسته‌بندی‌های موضوعی، دسته‌بندی‌های ناشران و دسته‌بندی‌های پیشرفته) ثبت و خریداری کنند. همچنین از خریداران درخواست می‌کنیم آدرس و شماره تلفن خود را دقیق و صحیح ثبت کنند تا اطلاع‌رسانی‌های بعدی با مشکل مواجه نشود و کتاب‌ها به مقصد نهایی برسند.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ادامه داد: مردم در هر مرحله‌ای از ثبت‌نام، جستجو، خرید یا دریافت مرسولات با مشکل رو‌به‌رو شدند می‌توانند با مرکز پاسخگویی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸-۰۲۱ تماس بگیرند؛ همکاران ما تاکنون پاسخگوی بیش از ۱۱ هزار تماس بوده‌اند.

کتاب‌ها رایگان ارسال می‌شوند

وی با تأکید بر این‌که مردم برای ارسال کتاب‌ها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند، گفت: تمامی هزینه‌های ارسال کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و حامیان مالی تأمین شده و ناشران برای ارسال کتاب‌ها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. درصورتی‌که خریداران در این زمینه با مشکل روبه‌رو شدند می‌توانند با مرکز پاسخگویی نمایشگاه مجازی کتاب تهران تماس و مراتب را اطلاع دهند. ناشرانی که عضو سامانه پست کتاب هستند و ناشرانی که ارسال توسط ناشر را انتخاب کردند، نباید از مخاطبان هزینه‌ای بابت ارسال کتاب دریافت کنند.

رمضانی با اشاره به تعداد کتاب‌های فروخته شده در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، افزود: با پایان دومین روز نمایشگاه، ۲۲۰ هزار و ۱۱۴ نسخه کتاب به ارزش ۱۴۸ میلیارد و ۲۲۳ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۸۰۱ ریال از سوی مردم خریداری شد. همچنین ۴۱ هزار و ۶۵۷ سفارش ثبت شده که ۲۵ هزار و ۵۷۸ سفارش از سوی ناشران به باجه‌های شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد و ۱۶ هزار و ۷۶ سفارش در انتظار ارسال است.

مردم خرید کتاب را برای روز‌های پایانی موکول نکنند

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیان کرد: از بیست‌و‌نهم دی‌ماه، سامانه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌روی مردم باز شد و مخاطبان می‌توانستند کتاب‌های مورد نظر خود را به بخش علاقه‌مندی‌ها اضافه کنند تا همزمان با شروع نمایشگاه فرآیند خرید را تکمیل کنند. میزان خرید کتاب نسبت به اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران تاکنون به‌صورت صعودی در حال افزایش است. امیدوارم مردم خرید و انتخاب کتاب را برای روز‌های پایانی موکول نکنند و در روز‌های باقی‌مانده آثار خود را خریداری کنند.

وی تأکید کرد: ناشران هرچه سریع‌تر سفارش‌های ثبت‌شده را به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند تا کتاب‌ها سریع‌تر به‌دست مردم برسد. در این دوره پاکت‌های استانداردی برای بسته‌بندی کتاب‌ها در نظر گرفته شده تا کتاب‌ها سالم به‌دست مخاطبان برسد. همچنین باجه‌های سیار و ثابت در تهران و مراکز استان‌های پرتراکم (به لحاظ حضور ناشران) برای خدمت‌رسانی بهتر به ناشران در نظر گرفته شده است.

رمضانی با اشاره به تعرفه‌های پستی ارسال کتاب از سوی ناشران، گفت: خدمات سرویس سفارشی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با کیفیت سرویس پیشتاز پستی ارائه خواهد شد و حمل‌ونقل پستی بسته‌های با قیمت فاکتور کمتر از ۵۰ هزار تومان (پانصد هزار ریال) رایگان است. همچنین هزینه حمل بسته‌های تا وزن ۲ کیلوگرم، مبلغ هفت هزار تومان (هفتاد هزار ریال) تعیین شده و کرایه پستی بسته‌های با وزن بیش از ۲ کیلوگرم مشمول تخفیف ۱۰ درصدی خواهد بود.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اظهار کرد: ناشران باید از زمانی که سفارش قطعی را در پنل کاربری خود مشاهده کردند، ظرف مدت ۲۴ ساعت بسته‌ها را به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند. به گزارش شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، از زمان آغاز به‌کار نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بسته‌ها با تراکم بالا به پست تحویل داده شده و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند میانگین روز‌های ارسال کتاب را کاهش دهد.

همه حلقه‌های نشر مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همه حلقه‌های صنعت نشر خدماتی ارائه می‌کند؛ برای افزایش مراجعه مردم به کتابفروشی‌ها، طرح‌های فصلی فروش کتاب برگزار می‌شود. در نتیجه حلقه کتابفروشی در طرح‌های فصلی فروش کتاب، حلقه ناشران در نمایشگاه‌های مجازی و حضوری کتاب مورد توجه قرار می‌گیرند. کتابفروشی‌ها با افزایش ظرفیت، تقویت و توسعه ویترین خود می‌توانند آثار بیشتری از ناشران را ارائه کنند.

رمضانی در بخش پایانی سخنان گفت: دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب به مردم تمام نقاط شهری و روستای خدمات ارائه می‌کند، اما پراکندگی و تعداد کتابفروشی‌های ما پاسخگوی نیاز مردم و تمام تولیدات ناشران نیست. کتابفروشی‌های اینترنتی یا حضوری به موج نمایشگاه مجازی کتاب تهران پیوستند و خدماتی را ارائه می‌کنند. در ستاد برگزاری این دوره از نمایشگاه مجازی کتاب تهران این موضوع را رصد می‌کنیم و تاکنون بیش از ۳۰ کتابفروشی اینترنتی و حضوری به موج نمایشگاه پیوستند و خدمات مشابه نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مخاطبان خود ارائه می‌کنند. کتابفرشی‌های کشور باید با کسب وکار‌های نوین ارتباط بگیرند، همان‌طور که ناشران کشور در این دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران همگام با کسب وکار‌های نوین گام برداشتند.

ناشران از لفاف‌بندی مناسب استفاده کنند

در ادامه این بازدید، رمضانعلی سبحانی‌فر اظهار کرد: تا ساعت ۱۰ امروز (سه‌شنبه) بیش از ۱۰۰ هزار مرسوله صادر شده و ۲۵ هزار مرسوله به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده است. تا دیروز دو هزار و ۵۰۰ بسته به دست خریداران کتاب رسیده است. همکاران ما در شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران همه امکانات را فراهم کردند تا کتاب‌های خریداری‌شده را سریع‌ترین زمان ممکن از ناشران تحویل و به مردم تحویل دهند.

مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: در تهران ۹ پایگاه سیار و ۹ پایگاه ثابت قرار دادیم تا مرسوله‌های پستی در سریع‌ترین زمان ممکن جمع‌آوری شود. از ناشران درخواست می‌کنم از لفاف‌بندی مناسب استفاده کنند. چنانچه بسته‌ها آسیب دیده باشد همکاران من در مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور آن را اصلاح می‌کنند و اگر قابل اصلاح نبود، آن را به ناشر برمی‌گردانند تا مجددا بسته‌بندی شود.

وی گفت: چهار هزار باکس چرخدار برای بسته‌های بزرگ و هفت هزار باکس کوچک برای بسته‌های کوچک خریداری کردیم که کتاب‌ها در داخل آن باکس‌ها قرار گیرد و صدمه و آسیبی به آن‌ها وارد نشود و در اسرع وقت به دست خریداران برسد. ما همچنین نسبت به سال گذشته، ناوگان شهری را تقویت کردیم، ۴۰ دستگاه کامیون به ناوگان برون شهری و ۴۰۰ دستگاه وانت نیز اضافه کردیم تا با این امکانات ارسال بسته‌ها در نمایشگاه مجازی کتاب تسریع شود.

سبحانی‌فر در پایان اظهار کرد: بعد از تحویل بسته پستی خریداران به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران پیامکی برای خریدار ارسال می‌شود. خریدار با کد رهگیری می‌تواند بسته خود را پیگیری کند که بسته در کدام شهر و در کدام قسمت شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. ارسال بسته‌ها بستگی به فاصله خریدار و فروشنده دارد. ممکن است ناشری در تبریز باشد و خریدار در منطقه مرزی سیستان و بلوچستان، از طرفی ممکن است ناشر در تهران و خریدار هم در تهران باشد که مسلما این خریدار زودتر بسته خود را دریافت می‌کند. سال قبل میانگین سه و نیم روز برای ارسال بسته به دست خریدار کتاب بود. امسال این عدد اگر کمتر نشود، بیشتر نخواهد شد. علاوه بر این پنج تا هفت روز بعد از نمایشگاه مرسولات به دست خریداران خواهد رسید.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز و تا دهم بهمن‌ ١٤٠٠ ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به Ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها