مدیرعامل اتحادیه ناشران خوزستان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نمایشگاه مجازی کتاب تهران حرکت صنعت نشر به سمت نسل جدید را سرعت بخشید

کمایی با اشاره به فضای پیش روی صنعت نشر گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران توانست حرکت صنعت نشر به سمت نسل جدید را سرعت بدهد.
کد خبر: ۵۰۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۵ - 30January 2022

نمایشگاه مجازی کتاب تهران حرکت صنعت نشر به سمت نسل جدید را سرعت بخشید«کمال کمایی» مدیرعامل اتحادیه ناشران خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ضمن اشاره به تاثیرات نمایشگاه مجازی کتاب تهران بر صنعت نشر و مخاطبان، اظهار داشت: در شرایط فعلی ما با پدیده صنعت نسل چهار روبه‌رو هستیم و این پدیده یعنی اینکه صنعت وارد بستر دیجیتال می‌شود و همه مراودات انسانی توسط این فضای دیجیتال پیش می‌رود.

وی افزود: کتاب نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید خود را با تحولات دیجیتال در حوزه کسب و کار همراه کند،‌ بنابراین شکل سنتی صنعت نشر به مرور رنگ خود را از دست می‌دهد؛ زیرا از نظر هزینه‌ها، سرعت عملکرد و دسترسی قابل توجیه نیست.

مدیرعامل اتحادیه ناشران خوزستان با اشاره به فضای پیش روی صنعت نشر عنوان کرد: ما امروز شاهدیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی این حوزه است در این راستا حرکت رو به جلو و رو به رشدی داشته و توانسته است این حوزه را به نقطه قابل قبولی برساند. اما مشکلات بسیاری همچنان وجود دارد و از نظر کلی موضوع از رقابت خارج شده و به یک الزام تبدیل شده است که این الزام بیشتر سمت ناشران است، ‌زیرا اگر ناشران به این الزام توجهی نشان ندهند و ارزش و اهمیت آن را درک نکنند از گردونه صنعت نسل چهار خارج می‌شوند.

کمایی با بیان اینکه برخی موانع موجود باید مرتفع شود تا فضای رقابتی بهتری را در اختیار ناشران قرار دهد، اظهار کرد: در حالت کلی، فضای پیش رو، فضای مثبتی است که توانسته تا حد زیادی خود را با الگوهایی که در دنیا پیاده‌سازی می‌شود هماهنگ کند هر چند مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

مدیرعامل اتحادیه ناشران خوزستان با اشاره به مقاومت بخشی از بدنه نشر درخصوص این موضوع، توضیح داد: علت مخالفت این است که این افراد در نشر سنتی منافعی دارند که در نشر دیجیتال نمی‌توانند این منافع را داشته باشند،‌ از سوی دیگر نتوانسته‌اند تخصص و دانش لازم را کسب کنند و این موضوع برای آن‌ها هزینه‌بر است، همچنین ناشران سنتی هنوز به ساختار قبلی متعهد و پایدار هستند و احساس می‌کنند که باید فضای کاری سنتی حفظ شود.

وی در پایان با اشاره به ضرورت تسریع در ارسال مرسولات پستی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: بسیاری از مخاطبان خواستار ارتباط نویسندگان و مخاطبان یا نویسندگان و ناشران در قالب فضای مجازی هستند زیرا فلسفه و ایجاد نمایشگاه کتاب تقویت ارتباط بین ناشر و مولف است.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن آغاز و تا دهم بهمن‌ ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به Ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار