مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نمایشگاه مجازی کتاب یک تجربه ملی و فراگیر در حوزه نشر است

امینیان گفت: با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یک تجربه ملی و فراگیر در صنعت نشر اتفاق افتاد که قابل‌ تحسین است و بیش از حد تصور ناشران تأثیرگذار بود.
کد خبر: ۵۰۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷ - 30January 2022

نمایشگاه مجازی کتاب یک تجربه ملی و فراگیر در حوزه نشر است«امیرشهریار امینیان» مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با ارزنده دانستن هر فعالیتی که موجب توسعه بازار‌های نشر به‌ویژه در زمینه توسعه نشر دفاع مقدس و به واسطه آن گسترش و اشاعه فرهنگ دفاع مقدس شود، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، مردم نه‌ تنها در داخل کشور، بلکه در سطح بین‌المللی ارتباط بیشتری با الزامات و ساختار‌های مجازی برقرار کرده‌اند. استفاده از این فرصت برای عرضه آثار دفاع مقدس هم در شناخت اجتماعی از این آثار و هم در کاهش هزینه‌های عرضه این آثار می‌تواند موثر باشد.

وی با بیان این‌که مخاطب اگر در نمایشگاه مجازی کتاب تهران حتی فرصت خرید نداشته باشد، فرصت آشنایی با آثار را دارد، افزود: چنین نمایشگاهی امکان دسترسی مردم به تازه‌های نشر را به این شکل توسعه می‌دهد، زیرا فاقد بُعد جغرافیایی و زمان‌بندی است و اطلاعات آن به‌صورت ۲۴ ساعته در اختیار مخاطب قرار دارد.

مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس، تأکید کرد: حتی اگر نمایشگاه فیزیکی داشته باشیم، ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اجتناب‌ناپذیر است. ما به یک نمایشگاه مجازی اختصاصی با ظرفیت نمایشگاه فیزیکی نیاز داریم.

امینیان با طرح این موضوع که فرصت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به معنای فرصت تبادلات بیشتر و انتقال یافته‌ها و دانش برای مخاطب است، ادامه داد: نمایشگاه مجازی کتاب اشاعه و گسترش آثار در میان جامعه مخاطب را دچار تحول کرده، زیرا بُعد تاثیرگذاری آن خیلی زیاد است.

وی در ادامه درباره تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال گذشته و حل مشکلات آن، گفت: این نمایشگاه مزیت‌هایی داشت، اما نیاز به اصلاحات دارد که به مرور زمان باید انجام شود. با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یک تجربه ملی فراگیر در حوزه صنعت نشر اتفاق افتاد که قابل‌تحسین است و بیشتر از حد تصور ناشران تأثیرگذار بود.

مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد ناشران از نمایشگاه رضایت داشتند، افزود: این رضایت به‌ گونه‌ای بود که ناشرانی که ثبت‌نام نکرده بودند، برای حضور در این دوره علاقه‌مند به حضور شدند و برخی ناشران نیز به دنبال زمان برگزاری نمایشگاه بودند.

امینیان اظهار کرد: یکی از مسائلی که در نمایشگاه مجازی وجود دارد این است که مخاطب از مواجهه رو‌دررو و گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره با ناشر محروم می‌ماند که باید برای آن تدبیری اندیشید. برگزاری برنامه‌های فرهنگی همچون نقد و بررسی و رونمایی کتاب و با حضور نویسندگان و مترجمان و... در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران ایت مساله را تا حدودی حل کرده است.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت تبلیغات از سوی ناشران گفت: این نمایشگاه باید فرصتی ایجاد کند که آثار بنگاه‌های کوچک نشر و ناشرانی که آثار کمتری دارند، بهتر دیده شوند تا ناشران کوچک هم از برگزاری این نمایشگاه منتفع شوند.

مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم توسعه بانک‌های اطلاعاتی، تأکید کرد: این بانک‌ها باید روی سامانه نمایشگاه مجازی قرار گرفته و صفحات مختلفی در اختیار مخاطب قرار گیرد تا بتوانند اطلاعات مختلف را از این بانک‌ها به‌دست بیاورند.

وی همچنین درباره برنامه‌های ترویجی کتاب و کتابخوانی، توضیح داد: این نمایشگاه باید فرصت‌های ترویجی را با قوت بیشتری دنبال کند. چه بسا این نمایشگاه بتواند به یک فرآیند تکمیلی تبدیل شود که برخی از فضای توسعه بازار را به سمت فضای توسعه فرهنگ و برنامه‌های جنبی سوق دهد تا مردم را بیشتر با کتاب مأنوس کند.

امینیان با تأکید بر ضرورت استخراج اطلاعات از بانک اطلاعات نمایشگاه و داده‌کاوی از تمایلات مخاطبان در حوزه خرید کتاب، بیان کرد: این اطلاعات می‌تواند به حرکت مسیر نشر کشور در سال‌های آتی کمک کند. بخشی از این اطلاعات باید در قالب نظرسنجی‌های متصل به سامانه برای مخاطبان باشد تا هم برای برگزارکنندگان و هم ناشران استفاده شود.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ آغاز شده و تا یازدهم بهمن‌ ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به Ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار