یادداشت/ علی عبدالصمدی

نمایشگاه مجازی کتاب؛ ایجاد فرصتی برابر برای ناشرین شهرستانی

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب به صورت مجازی در سال‌های آینده یقینا باعث استقبال خیل بیشتر و گسترده‌تری از علاقه‌مندان به خوانش آثار مکتوب و نیز ناشرین شهرستانی خواهد شد.
کد خبر: ۵۰۲۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰ - 27January 2022

نمایشگاه مجازی کتاب، ایجاد فرصتی برابر برای ناشرین شهرستانیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ علی عبدالصمدی؛ این روز‌ها دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حال برگزاری است. از ابتدای شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی یا با محدودیت شدید مواجه شد یا به طور کلی متوقف شده است.

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که همه ساله در اردیبهشت در مصلی تهران برگزار می‌شد. برای کسانی که اهل خرید و مطالعه‌ی انواع کتب هستند، گرمای مطبوع اردیبهشت و بوی گل‌های بهار و نمایشگاه کتاب تهران یادآور روز‌های خوشی از جنس فرهنگ و خوانش آثار مکتوب نویسندگان ایرانی و خارجی است.

از زمان شیوع ویروس کشنده‌ی کرونا هنوز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صورت سابق برگزار نشده است. برگزاری این رویداد بزرگ و فرخنده‌ی فرهنگی به صورت مجازی بهترین ایده و فکر برای تداوم راه این پویش بزرگ فرهنگی بوده است. با بذل عنایت به این نکته‌ی مهم در فضای مجازی عده‌ی بیشتری از ناشرین از اقصی نقاط کشور می‌توانند حضور یابند، می‌توان چنین نتیجه گرفت که برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران به صورت مجازی حتی پس از اتمام شیوع کرونا نیز میتواند در کنار نمایشگاه اصلی به حیات خود ادامه دهد.

بسیاری از ناشرین و یا نویسندگان و یا قشر علاقمند به مطالعه و تحقیق و تفحص در کشور متاسفانه نمیتوانند در موعد مقرر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به عنوان بزرگترین نمایشگاه کتاب در کشور حضور یابند. هر چند نمایشگاه‌های بین المللی کتاب دیگر در مراکز استان‌های مهم مانند مشهد و اصفهان و... برگزار می‌شد، اما هیچکدام از جامعیت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برخوردار نبودند.

برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی در آن واحد این مجال را برای ناشرین داخلی و خارجی و علاقمندان به مطالعه‌ی کتب مختلف این امکان را فراهم می‌آورد تا در فضایی برابر و به دور از هر نوع تبعیض به عرضه و مطالعه‌ی تازه‌ترین آثار منتشر شده بپردازند.

امکان خرید و فروش آثار مکتوب به صورت الکترونیکی در فضای اجازه‌ی استفاده و بهره وری برابر را به اشخاصی که توانایی و وسع اقتصادی کافی را برای حضور در نمایشگاه واقعی را ندارند مهیا ساخته است.

ادامه‌ی روند برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب به صورت مجازی طی سالیان آتی یقینا باعث استقبال خیل بیشتر و گسترده تری از علاقمندان به خوانش آثار مکتوب و نیز ناشرین شهرستانی خواهد شد.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن آغاز شده و تا دهم بهمن‌ ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به Ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار