دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

انقلاب اسلامی دین را به میدان زندگی آورد

حجت‌الاسلام «عاملی» گفت: انقلاب اسلامی در شرایطی که مسیر جهان با فرهنگ‌های لیبرالیسم و مارکسیسم تغییر کرده بود، دین را به میدان زندگی کشاند.
کد خبر: ۵۰۳۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ - 30January 2022

انقلاب اسلامی دین را به میدان زندگی آوردبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید سعیدرضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز (یکشنبه) در سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس اظهار داشت: ما در دوره‌ای قرار گرفتیم که تجربه انقلاب اسلامی را داشتیم، این توفیق بزرگترین حادثه تاریخ کشور است؛ انقلاب اسلامی ایران سرمایه اجتماعی بزرگی است و بنیان آن امید به آینده است. انقلاب اسلامی در شرایطی که جهان با فرهنگ‌های لیبرالیسم و مارکسیسم تغییر مسیر داده بود، دین را به میدان زندگی کشاند.

وی ضمن بیان خاطره‌ای گفت: یکی از اسقف‌های کلیسای کاتولیک می‌گفت وقتی انقلاب اسلامی احیا شد، توجه به دین احیا شد و انقلاب اسلامی زمینه‌های توجه به دین را در همه جای جهان فراهم کرد.

عاملی در ادامه بیان کرد: سرمایه انسانی انقلاب اسلامی شهدا بودند؛ شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم سرمایه انسانی انقلاب اسلامی هستند و شهدای زنده دفاع مقدس، سرداران عزیز و رزمندگان غریب و ناشناخته در بعد از جنگ و تلاش‌های مجاهدانه دفاع از حرم سرمایه ارزشمند دفاع مقدس هستند. جا دارد در این مکان یادی کنیم از شهید سردار سلیمانی که فرصت‌های زیادی را به دشمن داد که برگردد و هرجا از برگشت دشمن ناامید شد عملیات انجام داد. سردار سلیمانی پر از ایمان بود و این ارزش بزرگی است که در سردار سلیمانی وجود داشت.

وی با بیان اینکه تاریخی شفاهی در فرهنگ تشیع تاریخ هزاره‌ای دارد و تاریخ شفاهی استنادات معتبر دارد، عنوان کرد: ما تجربه روایت آن هم روایت از جایگاه معصوم را داریم. تاریخ شفاهی از جایی مرسوم شد که ثبت و ضبط مرسوم شد. بین دو جنگ جهانی اول و دوم تاریخ نگاری شفاهی پایه گذاری شد و در ایران سه دهه است که تاریخ شفاهی را ذیل دفاع مقدس داریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تاریخ شفاهی به معنای ثبت بدون واسطه وقایع مهم است، لذا از این جهت تاریخ شفاهی اهمیت زیادی دارد، تاریخ شفاهی دفاع مقدس هدف‌گذاری دارد و باید بدانیم چرا میخواهیم تاریخ شفاهی ثبت شود. آیا می‌خواهیم جوانمردی ایثارگران را ثبت کنیم یا تاکتیک‌های جنگ را؟ هر دوی اینها مهم است اما مهمترین آن ثبت فرهنگ اسلامی در جنگ است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان عنوان کرد: فرهنگ تولیدکننده معانی اصلی فرهنگ جامعه است. وقتی از فرهنگ جنگ صحبت می‌کنیم از فرهنگ اسلامی دفاع مقدس صحبت می‌شود.

عاملی تصریح کرد: بخشی از تاریخ شفاهی به سرداران دفاع مقدس مربوط است و بخش بزرگی از آن مربوط به جنگجویان معمولی است که فرهنگ زیبای دفاع مقدس را به نمایش می‌گذارد. برای اینکه منبعی معتبر باید باید تکنیک معتبر داشته باشد. روش تاریخ شفاهی کیفی، عمیق و عمقی است و به لایه های زیرین متن دست پیدا می‌کند.

وی گفت: تاریخ شفاهی صدای افراد بی صدا است، مدافعان حرم بی صدا هستند و در این عرصه از همه کشورها حضور داشتند.

انتهای پیام/۳۶۱

نظر شما
پربیننده ها