توسط رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس صورت گرفت؛

تشریح روند سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس/ رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب ترجمه اسناد دفاع مقدس

سردار علاماتی در تشریح روند سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس از انتشار و رونمایی ۱۰ عنوان کتاب در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس و ۱۰ عنوان کتاب ترجمه اسناد دفاع مقدس بایگانی انگلستان که برای اولین بار در این همایش خبر داد.
کد خبر: ۵۰۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵ - 26January 2022

تشریح روند سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرتیپ دوم پاسدار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با تبریک ایام‌الله فجر و قدردانی از ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسئولین سازمان اسناد کتابخانه ملی  و و شورای سیاست گذاری اعضاء کمیته اجرایی و دبیرخانه همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس، در تشریح روند سومین دوره این همایش  اظهار داشت: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و مشارکت سازمان‌های کشوری و لشکری که عموما در دفاع مقدس نقش‌آفرینی کرده‌اند جهت ثبت و ضبط این حادثه ماندگار بر اساس روش های علمی و تجارب ارزشمند خالقان صحنه‌های نبرد هشت سال دفاع مقدس اقدام به برگزاری سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس کرده است.

سردار علاماتی افزود: ثبت و ضبط و تدوین تجارب علمی و عملی دفاع مقدس به منظور حفظ و صیانت و جلوگیری از تحریف، نابودی و فراموشی آثار و ارزش‌های دفاع مقدس از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است و ایشان فرمودند ما چند صد هزار رزمنده داشته‌ایم که هر کدام از این‌ها یک گنجینه از خاطره‌اند که متاسفانه بعضی از این گنجینه‌ها در این سی و چند سال درگذشته‌ و از دسترس خارج شده‌اند.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس گفت: کسانی که امروز به فکر افتاده‌اند تا خاطره‌ها را بگیرند، در واقع در تلاشند تا جلوی یک ضایعه مهم و خسارت‌بار را بگیرند و نمی‌گذارند این گنجینه پر ارزش و بی بدیل ضایع شود لذا می‌کوشند تا سرمایه ملت را احیا کنند. استفاده از روش تاریخ شفاهی ضمن سهولت فراوان و توانایی حفظ و انتقال بدون کم و کاست واقعه موجب می شود که زمینه دخالت مورخان و نویسندگان و تحریف واقعه و یا سخنان راوی تا حدود زیادی از بین برود و از تحریف این حادثه نورانی جلوگیری به عمل آید.

وی ادامه داد: تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس بهترین فرصت را برای حاکمیت ارزش‌های مطلوب و ارائه معیار‌های خدایی برای راهنمایی و هدایت رفتار و کردار آحاد جامعه فراهم می‌سازد. ارزش‌هایی که به معنای واقعی کلمه در جبهه‌ها اتفاق افتادند، ارزش‌هایی که تحمیل و اجباری نبودند و چون با نگاه اعتقادی دفاع در مقابل دشمن مقدس شمرده شده بودند، جدید و نوپدیدند و در طول دوران دفاع مقدس بالنده شدند تا زندگی فردی و اجتماعی جامعه را سامان بخشند. ارزش‌های دفاع مقدس امیدبخش و حرکت‌دهنده جامعه است و تاریخ شفاهی می‌تواند با بهره‌گیری از فنون مصاحبه، تجارب دوران دفاع مقدس را از زبان حاضران در صحنه اخذ و برای نسل آینده حفظ و نگهداری کرده و به آنان منتقل کند.

سردار علاماتی گفت: همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس در محور‌های متفاوت ذیل فراخوان داده و از صاحب‌نظران و علاقمندان در محورهای «مبانی نظری و پیشه تاریخ شفاهی دفاع مقدس»، «تاریخ شفاهی ضرورت‌ها و فرصت‌ها»، «آسیب شناسی و موانع پیشروی تاریخ شفاهی»، « سیاست‌گذاری‌ها، راهبرد‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس»، «نقش تاریخ شفاهی دفاع مقدس در جبهه مقاومت» دعوت به عمل آورد.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس افزود: این همایش جهت برگزاری هرچه بهتر در پایگاه علوم استنادی جهان اسلام (ISC) نمایه ایجاد کرد و برای مقالات آن یک ویژه‌نامه به نام تاریخ شفاهی دفاع مقدس در انجمن تاریخ شفاهی ایران اختصاص داد که تعداد ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسید که تعداد ۲۰ مقاله در سایر حوزه‌های دفاع مقدس تدوین شده بودند و با موضوع همایش تناسب نداشتند. تعداد ۸۰ مقاله پذیرفته شد که در کمیته علمی هر مقاله برای ارزیابی به دو نفر از داوران محترم واگذار شد و نهایتا ۵۰ مقاله اجازه انتشار یافت.

وی ابراز داشت: برای برگزاری همایش، دو سطح در نظر گرفته شد. در سطح اول مقالات بر اساس امتیازات اخذ شده مرتب شدند و ۱۵ مقاله نیز در سه پنل تخصصی در روز اول به صورت مجازی برگزار می‌شوند و پس از آن مقالات برتر شناخته و معرفی خواهند شد؛ در روز دوم همایش نیز مراسم به صورت حضوری در تهران در سالن قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و از برگزیدگان مقالات برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این مراسم بصورت ویدیو کنفرانس در تمامی استان‌های کشور با ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس پخش خواهد شد و طی آن از پنج خانواده ایثارگر دفاع مقدس تقدیر می‌شود. در این مراسم علاوه بر ارائه مقالات برگزیده و تقدیر از نویسندگان، حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور نیز به سخنرانی خواهد پرداخت.

سردار علاماتی گفت: علاوه بر این از تعداد ۱۰ عنوان کتاب تدوین شده در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس و ۱۰ عنوان کتاب ترجمه اسناد دفاع مقدس بایگانی انگلستان که برای اولین بار منتشر می‌شوند، رونمایی شده و از مترجمان آنها نیز تقدیر خواهد شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار