یادداشت/ علی عبدالصمدی

«صیاد دلها»؛ پیونددهنده خرد نظامی و احساسات مردمی

نقش بزرگ و تعیین‌کننده‌ شهید صیاد شیرازی در سنگر‌های مختلف در دوران دفاع مقدس و پس از آن هرگز از یاد‌ ملت ایران نخواهد رفت و همواره از این مرد بزرگ به عنوان یکی از ارکان اصلی نیرو‌های مسلح در ارتش یاد می‌شود.
کد خبر: ۵۱۵۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 10April 2022

«صیاد دلها»؛ پیونددهنده خرد نظامی و احساسات مردمیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ علی عبدالصمدی؛  علی صیاد شیرازی متولد ۱۳۲۳ در روستای کبود گنبد از توابع شهرستان درگز بود.

او در سال ۱۳۴۰ برای ادامه‌ی تحصیل به تهران رفت. شش سال بعد از رسته‌ی توپخانه‌ی دانشکده‌ی افسری با درجه‌ی ستوان دومی فارغ التحصیل شد.

صیاد دل‌ها با همین درجه وارد ارتش شد و در مناطق مختلفی دوره‌ی آموزشی خود را گذراند. در سال ۱۳۵۰ برای گذراندن دوره‌ی تخصصی زبان انگلیسی به تهران آمد و در همان ایام علیرغم مخالفت حکومت با دختر دایی خودش ازدواج کرد. علت اصلی این مخالفت سابقه‌ی مبارزاتی دایی شهید صیاد شیرازی بود.

شهید صیاد شیرازی در سال ۱۳۵۲ برای گذراندن دوره‌ی تخصصی توپخانه از طرف ارتش به آمریکا فرستاده شد. آن شهید بزرگ هواسنجی بالستیک را در این دوره آموخت. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه شهید چمران در آرامش بخشیدن به مناطق کرد زبان نقش بسزایی را ایفا کرد.

در دوران ریاست جمهوری بنی صدر خائن، صیاد دل‌ها به علت تمرد از دستور ریاست جمهوری وقت از فرماندهی منطقه‌ی عملیاتی غرب عزل و دو درجه تنزل پیدا کرد. این در حالی بود که جنگ تحمیلی تازه شروع شده بود و وحدت بین قوا و نیز تخصص متخصصینی مانند صیاد شیرازی لازمه‌ی امر بود.

با عزل بنی صدر خائن، شهید صیاد شیرازی ضمن ارتقاء به درجه‌ی نظامی قبلی به مقام فرماندهی منطقه‌ی عملیاتی کردستان منصوب شد. او در بدو ورود مجدد، قرارگاه عملیاتی حمزه سید الشهدا را جهت بالا بردن سطح هماهنگی‌ها بین ارتش و سپاه پاسداران را تاسیس کرد.

دیری نپایید که فرمانده نیروی زمینی ارتش شد. او در این مقام در شانزده عملیات نظامی شرکت کرد که همگی با موفقیت نیرو‌های خودی و رسوایی دشمن همراه بود. مدتی بعد و در پی بروز برخی اختلافات در نیرو‌های مسلح، به مقام نمایندگی رهبری در شورای عالی دفاع منصوب شد. شهید صیاد شیرازی پس از ماجرای باز پس گیری خرمشهر توانست مردانه ایستادگی کند و تا قلب دشمن همچنان تاخت.

در جریان عملیات غرور آفرین مرصاد شهید صیاد شیرازی از فرماندهان ارتش بود و نقش بسزایی را در تار و مار کردن منافقین کور دل ایفا کرد. آن شهید تنها پنج روز قبل از شهادتش به مقام سرلشکری ارتقا پیدا کرده بود. ایشان پس از آن که به مقام شهادت رسیدند مجددا با ارتقاء درجه به مقام سپهبدی رسیدند.

علی صیاد شیرازی در بیست و یکم فروردین سال ۱۳۷۸ به دست عوامل مزدور منافقین کوردل در هنگان ترک منزل و جلوی دیدگان فرزندش به فیض شهادت نائل آمد. این اقدام کوردلانه‌ی سازمان منافقین بی پاسخ نماند و مقر سازمان منافقین از سوی نیرو‌های مسلح ایران در خاک عراق گلوله باران شد.

خدمات ارزنده‌ی نظامی آن شهید هرگز از یاد‌ها نخواهد رفت و همواره از این مرد بزرگ به عنوان یکی از ارکان اصلی نیرو‌های مسلح در ارتش یاد می‌شود.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها