یادداشت/ حجت الاسلام «عیسی رضایی»

تکرار مراسم روز «قدس» یک حرکت فرهنگی دینی است

تکرار مراسم روز قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین در هر سال دارای مبانی دینی است و همین حرکت فرهنگی را نیز درباره عاشورا و احیای فرهنگ مبارزه با ظلم و ستم از سوی امام حسین علیه السلام داریم.
کد خبر: ۵۱۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵ - 28April 2022

تکرار مراسم روز «قدس» یک حرکت فرهنگی دینی استگروه استان‌های دفاع‌پرس _ حجت الاسلام «عیسی رضایی» مسئول مشارکت روحانیت در دفاع مقدس استان مازندران؛ اصول و مبانی عقیدتی و دینی روز قدس یکی از موضوعات مهم در روایات و احادیث دینی است که در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت.

رسالت انسانی؛ کمک به همنوعان

امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) را روایت می‌کند که فرمود: «مخلوقات همگی اهل و عیال خداوند هستند، پس محبوب‌ترین افراد از میان مخلوقات کسانی هستند که نفعشان بیش از سایرین به اهل و عیال خدا برسد و بر اهل این خانواده شادمانی را برسانند. (بحار، ج ۷۱، ص۳۱۶)

جهانی بودن دین مبین اسلام و عدم تعیین مرز مشخصی برای حوزه فعالیت اسلام

بی‌تفاوتی نسبت به هیچ منطقه و هیچ گروهی از مردم در دین اسلام مطلوب نیست بلکه همه جا فعالیت و توجه دین اسلام است و پیامبر اسلام نیز برای همه مردم در همه جای جهان برگزیده شده است.

اهتمام به امور مسلمین

یکی دیگر از مبانی مهم مسئله دفاع و حمایت از مردم فلسطین لزوم و ضرورت اهتمام به امور مسلمین است که نقطه محوری در دین اسلام به شمار می‌آید و بی‌توجهی به این اصل عامل خروج از اسلام و مسلمانی دانسته‌اند.

امام صادق علیه السلام از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله روایت می‌کند که فرمود هر کس که شب خود را به صبح برساند، ولی اهتمام‌و توجهی به امور مسلمانان نداشته باشد ان مسلمان نیست. (الکافی، ج ۲، ص۱۶۳)

فریاد رسی به دادخواهی مظلومان‌حتی غیرمسلمانان

امام صادق علیه السلام از پدرش و اواز پدرانش روایت می‌کند که پیامبر اسلام فرمود: «من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم. هر کسی که صدای (یا للمسلمین) را از در هر کجای کره زمین بشنود و پاسخ ندهد مسلمان نیست. (تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۱۷۵)

رفع مشکلات مردم و هم نوعان دینی

رسول گرامی اسلام فرمود: بر داشتن یک شاخه درختی که بر سر راه مسلمانان مانعی ایجاد کرده، آن فرد را اهل بهشت موعود می‌کند. وسائل‌الشیعه (آل‌البیت، ج۱۶، ص ۳۳۸)

حمایت از گرفتاران دنیوی

امام علی علیه السلام فرمود: خداوند لبخند می‌زند (کنایه از توجه و محبوبیت و پاداش است) به سوی کسی که در سپاه و لشکری باشد و درنده‌ای و یا سارقی به آنان حمله کند و او و سایرین حمایت و دفاع‌کند تا از مهلکه گذر نمایند و رهایی یابند. وسائل الشیعه آل البیت ج ۱۵ ص ۱۴۱) امام علی علیه السلام از پیامبر اسلام روایت می‌کند که فرمود: هر کسی که تجاوز و شری را از سر مسلمانان رفع کند خداوند بهشت را بر او واجب می‌کند.

حمایت از مظلوم و دشمنی با ظالم

وصیت نامه امام علی علیه السلام به فرزندانش امام حسن و امام حسین علیه السلام سلام چنین آمده است همیشه دشمن ستمگر و یاور و مددکار مظلوم باشید. (نهج البلاغه، خطبه ۳)

رضایت به ظلم مساوق با مشارکت در کار ظالم

امام صادق فرمود: «کسی ظلم می‌کند و کسی که یاور و کمک کار ظالم است و کسی که به او به ظلم او رضایت می‌دهد، همگی و هر سه نفر در یک عمل یعنی ظلم شریکند.» (الکافی، جلد ۲، صفحه ۳۳۳)

عقاب بی‌توجهی و عدم حمایت از مظلوم

پیامبر صلی الله علیه وآله روایت می‌کند که خداوند عزوجل در حدیث قدسی فرمود: «به عزت و جلالم سوگند که هر آینه از ظالم و ستمگر در دنیا و آخرت انتقام شدیدی خواهم ستاند، و همچنین از کسی که مظلومی را در حال مظلومیت مشاهده کند، ولی با یاری او اقدامی ننماید.» (میزان الحکمة، ج۲، ص ۱۷۷۴)

تکرار مراسم روز قدس

اما تکرار این مراسم و تکرار حمایت در هر سال نیز دارای مبانی دینی است که عبارت باشد از ایجاد فرهنگ مبارزه با ظلم و ستم و شکستن روحیه پذیرش ظلم و ستم و ایجاد روحیه وحدت و همبستگی و اتحاد میان مسلمانان برای تقویت قدرت اسلام و اعلام انزجار همیشگی از مستکبران و شیاطین و ظالمان. همین حرکت فرهنگی را نیز درباره عاشورا و احیای فرهنگ مبارزه با ظلم و ستم از سوی امام حسین علیه السلام داریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها