فتح خرمشهر؛ فتح خون/ فرمانده سپاه امام رضا (ع):

فتح خرمشهر عزت جمهوری اسلامی را در عرصه ‌بین‌المللی به‌همراه داشت

سردار «غیاثی» گفت: بعد از فتح خرمشهر انقلابیون دنیا به ایران دل بستند و بعد از این فتح شاهد تثبیت نظام اسلامی بودیم و دنیا به این حقیقت دست یافت که باید به ایران اسلامی به‌عنوان کشوری مستقل احترام بگذارد.
کد خبر: ۵۲۵۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱ - 25May 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ پاسدار «سیدهاشم غیاثی» فرمانده سپاه امام رضا (ع) امروز در مراسم بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر که با حضور کارکنان سپاه امام رضا (ع) در نمازخانه پادگان شهید برونسی برگزار شد، اظهار داشت: سوم خرداد نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی است و نمادی از ایثار و مقاومت مردم ایران است و جا دارد مراکز تحقیقاتی با بررسی زوایای مختلف ایام دفاع مقدس سوم خرداد را بررسی بیشتری داشته باشند چراکه می‌تواند برای نسل‌های فعلی و آینده درس‌آموز باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران آغازکننده جنگ نبود و طبیعی بود که با تبعیت از امام خمینی (ره)، ملت در جبهه و پشت جبهه‌ها حماسه‌های ماندگار را رقم بزنند، افزود: آمریکا به دلیل جبران ناکامی‌ها و جلوگیری از قدرت نفوذ انقلاب اسلامی چالش‌های جدی در نقاط مختلف کشور رقم زد و موج‌های خودمختاری را آغاز کرد و هر کدام از این قائله‌ها می‌توانست انقلاب نوپایی را از میدان خارج کند.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) گفت: موج کودتاها با عنایت خداوند و هوشیاری نیروهای مردمی خنثی شد و بعد از اینکه نقشه‌های دشمن نتیجه نداد دشمن احساس کرد می‌تواند ضربه نهایی را با تحمیل جنگ به ایران بزند.

سردار غیاثی تصریح کرد: در آن مقطع شرایط کشور مناسب نبود و ارتش و سپاه و نیروهای مردمی بسیج انسجام لازم را نداشتند و دشمن در تحلیل نادرست صدام را پیش انداخت و جنگی را به ایران تحمیل کرد ولی مردم آسوده خاطر بودند که با تبعیت از امام خمینی (ره) می‌توانند جنگ را با پیروزی پشت سر بگذارند.

وی ضمن اشاره به برنامه‌ریزی دشمن در جنگ تحمیلی برای الحاق خوزستان به عراق و دسترسی به آب‌های آزاد خلیج فارس ادامه داد: خرمشهر در 12 کیلومتری عراق واقع است و اولین شهری است که به مقاومت در برابر عراقی‌ها برخاست و حماسه ماندگاری را رقم زدند چراکه اگر خرمشهر تصرف می‌شد سایر نقاط تهدید می‌شد و پایداری پنج هفته ای در این نقطه سرنوشت جنگ را رقم زد.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) با بیان اینکه صدام به دنیا قول پیروزی و تصرف تهران را داده بود که با این مقاومت مورد تردید واقع شد و این تردید در دنیا رخ داد خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم خداوند عنایت خود را در دستان بسیج و نیروهای مردمی جاری کرد تا بتوانند این پایداری و مقاومت را انجام دهند.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) تصریح کرد: بنی‌صدر از جمله مشکلات جدی آن زمان بود چراکه فردی منفعل و وابسته به غرب بود و مأموریت داشت مسیر جنگ را منحرف کند و استراتژی باطل را که زمین بدهیم تا زمان بگیریم را دنبال می‌کرد اما پایداری مردم در این خطه توانست در خرمشهر و سوسنگرد توانست جبهه دشمن را شکست دهد.

وی ابراز داشت: زمانی که بنی‌صدر عزل شد فرزندان امام خمینی (ره) در قرارگاه مشترک سپاه و ارتش توانستند خلأ جدی فرماندهی را پر کنند و بالغ بر 10 طرح عملیاتی در شورای عالی دفاع تصویب شد و عملیات‌های بزرگ اتفاق افتاد و ابتدا حصر آبادان شکسته شد و در ادامه عملیات‌های طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس با موفقیت انجام شد.

سردار غیاثی افزود: صدام در حین عملیات بیت‌المقدس اعلام کرد که ایرانی‌ها اگر بتوانند خرمشهر را بازپس بگیرند کلید بصره را به آنها خواهم داد ولی این اتفاق محقق شد و خرمشهر را خدا آزاد کرد.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) ادامه داد: این مصادیق می‌تواند از این جهت که جوانان متوجه باشند بن‌بستی در این انقلاب و نظام اسلامی وجود ندارد بایستی به آن پرداخته شود؛ بعد از 19 ماه در سوم خرداد 1361 آزاد شد و پرچم ایران بر فراز مسجد جامع خرمشهر به اهتزار درآمد و مردم به خیابان‌ها رسیدند و ندای الله اکبر سر دادند. معتقدیم فتح خرمشهر آرمان ملی و انقلابی است و این نقطه عطف ماندگار در تاریخ خواهد ماند.

سردار غیاثی گفت: فتح خرمشهر شرایط ایران برای خاتمه جنگ را از جمله عقب‌نشینی کامل عراق در 300 کیلومتری، محکوم کردن صدام به عنوان متجاوز و پرداخت غرامت از سوی رژیم بعثی تثبیت کرد و بصره را مورد تهدید قرار داد و شورای امنیت را مجبور به اجرای خواسته‌های جمهوری اسلامی کرد.

این فرمانده ارشد سپاه استان خراسان رضوی بیان داشت: تا قبل از فتح خرمشهر در روابط دیپلماسی ایران در موضع انفعال از سوی دشمن بود و به ثبات ایران به‌عنوان کشوری مستقل تردید می‌کردند و ایران را به‌عنوان انقلاب می‌شناختند ولی با فتح خرمشهر همه اذعان داشتند ایران کشوری مستقل است که با تمام محدودیت‌ها روی پای خودش ایستاده است.

وی تأکید کرد: بعد از فتح خرمشهر انقلابیون دنیا به ایران دل بستند و بعد از این فتح شاهد تثبیت نظام اسلامی بودیم و دنیا به این حقیقت دست یافت که به ایران اسلامی به‌عنوان کشوری مستقل احترام بگذارد.

وی افزود: تا زمانی که فرماندهی جنگ در اختیار لیبرال‌ها بود حتی یک سنگر هم آزاد نشد و بعد از اینکه فرماندهی جنگ از دولت لیبرال آن زمان گرفته شد اتفاقات بزرگ در مدت کوتاهی رقم خورد و پنج استان کشور را از وجود دشمن پاکسازی کرد.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) بیان داشت: امروز باید در راستای آمادگی خود و قوی‌تر شدن حرکت کنیم. مسیری که انقلاب اسلامی تاکنون طی کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار