فرمانده سپاه امام رضا (ع) تأکید کرد؛

ضرورت تبیین تفکر شهدا در جامعه

سردار «غیاثی» گفت: امروز موضوع شهادت به یک جریان توقف‌ناپذیر در جامعه تبدیل‌ شده و بخشی از فرهنگ ماست؛ بر همین اساس اندیشه و تفکر شهدا باید به‌درستی برای قشرهای مختلف تبیین شود.
کد خبر: ۵۳۴۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴ - 14July 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ پاسدار «سید هاشم غیاثی» فرمانده سپاه امام رضا (ع) امروز در اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره یک هزار و ۶۰ شهید شهرستان قوچان که در دفتر امام جمعه برگزار شد، اظهار داشت: در خراسان رضوی کنگره شهدا در پنج شهرستانی که بیش از یک هزار شهید دارند و همچنین مرکز استان به‌صورت ملی برگزار می‌شود و در مابقی شهرستان‌ها در قالب یادواره شهدا برگزار خواهد شد.

وی افزود: هم‌زمان با دهه امامت و ولایت با اعطای احکام امام‌جمعه، فرمانده سپاه، فرماندار، فرمانده انتظامی شهرستان و تیپ ۲۷۷ شهید تولایی به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری کنگره یک هزار و ۶۰ شهید قوچان، کار این کنگره در شهرستان رسماً آغاز می‌شود.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) با اشاره به اینکه تاریخ برگزاری کنگره ملی شهدای قوچان بر اساس اقتضائات شهرستان و اقدامات اعضا تعیین و اعلام شود، گفت: مسؤولین، آحاد مختلف جامعه، نخبگان، خواص و علما باید با یک خرد جمعی پای‌کار آمده و ضمن ارائه راهکارها و برنامه‌ها، شاهد یک خروجی مؤثر از برگزاری این کنگره باشیم.

سردار غیاثی با تأکید بر اینکه مطالعه کتاب یادواره شهدا در تراز انقلاب اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی باید در دستور کار برگزارکنندگان یادواره‌ها و کنگره‌های شهدا قرار گیرد، خاطرنشان کرد: پس از مطالعه این کتاب مشخص می‌شود که غفلت‌هایی در برگزاری این مراسم‌ها صورت گرفته و اگر به بخش‌هایی از آن توجه می‌شد به لحاظ کیفی تأثیرات فراوانی برای جامعه به همراه داشت.

وی با تأکید بر این موضوع که برگزاری کنگره شهدا فرصتی برای توجه به مقوله معرفی تفکر و اندیشه شهدا و آرمان‌های امام شهدا است، تصریح کرد: امروز موضوع شهادت به یک جریان توقف‌ناپذیر در جامعه تبدیل‌ شده و بخشی از فرهنگ ماست؛ بر همین اساس اندیشه و تفکر شهدا باید به‌درستی برای قشرهای مختلف تبیین شود.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) بیان داشت: تجارب موفقی در برگزاری کنگره‌های شهدا در استان‌های مختلف وجود دارد که با توجه به وجود برخی مشترکات در کنگره‌ها ضمن استفاده از این تجارب باید برنامه‌ای موفق و قابل بهره‌برداری را ارائه کرد.

فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه جریان دارد

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره یک هزار و ۶۰ شهید شهرستان قوچان هم در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه احصا آمار شهدای این شهرستان از طریق بررسی کد ملی، محل صدور، تولد و محل تدفین گفت: پیش‌ازاین آمار شهدای قوچان ۷۳۷ نفر بود که نام شهدایی همچون کلاهدوز یا کریمی اولین شهید انقلاب در این شهرستان، در لیست وجود نداشت.

حجت‌الاسلام علیرضا هراتی‌مطلق بابیان اینکه از سال گذشته تاکنون یادواره‌هایی نظیر یادواره شهدای انقلاب و گرامیداشت ۳۰ دی، یادواره ۲۸ شهید طلبه و روحانی در این شهرستان برگزار شده است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اصول در این برنامه‌ها توجه به محتوا، رسانه، نشر و ادبیات شهید و شهادت و اقدامات اثربخش دیگر بوده است.

وی از برگزاری یادواره سرداران شهید با محوریت شهید یوسف کلاهدوز در مهر سال جاری خبر داد و افزود: بسیاری از رزمندگان دفاع مقدس تصور می‌کنند به فراموشی سپرده‌ شده‌اند که گردهمایی رزمندگان دفاع مقدس فارغ از هرگونه جناح و تقسیم‌بندی‌های سیاسی و برگزاری یادواره شهدای ترور، ورزشکار و اصناف در قوچان گویای آن است که فرهنگ جهاد، مقاومت و شهادت در جامعه جریان دارد.

امام‌جمعه قوچان با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و جمع‌آوری محتوا برای تدوین و نگارش کتاب شهدای کاسب تحت عنوان «شهید حبیب» در این شهرستان، بیان کرد: فضای مجازی و رسانه یک ابزار قوی بوده که باید از آن به‌منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کرد.

نهادینه کردن گفتمان‌ مقاومت در جامعه

سرهنگ پاسدار علی زرقانی دبیر کنگره ملی یک هزار و ۶۰ شهید شهرستان قوچان نیز در سخنانی بابیان اینکه از امروز این کنگره ذیل کنگره ۱۸ هزار شهید خراسان رضوی آغاز به کارکرده است، گفت: شاید در یادواره‌ها انتظارها کم بوده اما در کنگره سطح توقع افزایش پیدا می‌کند و همه اقدام‌ها و فعالیت‌ها باید حول یک کار ملی شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ستاد هماهنگی و کمیته‌های تخصصی این کنگره ذیل شورای سیاست‌گذاری با تمام توان و ظرفیت پای‌کار می‌آیند، ابراز داشت: باید گفتمان‌سازی مقاومت ذیل کنگره یک هزار و ۶۰ شهید قوچان ایجاد شود و احداث یادمان‌ها و موزه دفاع مقدس، تولید و نشر محصولات در فضای رسانه‌ای و مجازی و تدوین کتاب نقش قوچان در هشت سال دفاع مقدس در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار