افتتاحیه اکران «هناس» در دانشگاه خواجه نصیرالدین برگزار شد؛

شعیبی: شهادت یک انتخاب است

بازیگر فیلم نقش شهید داریوش رضایی‌نژاد در فیلم سینمایی «هناس» گفت: یادمان باشد که شهادت یک انتخاب، عمل و پایان است.
کد خبر: ۵۲۷۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵ - 07June 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «هناس» با حضور دانشجویان و اساتید، شهره پیرانی و عوامل این فیلم سینمایی در دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی محل تحصیل شهید داریوش رضایی نژاد که این فیلم سینمایی براساس زندگینامه این شهید ساخته شده برگزار شد.

شهره پیرانی همسر شهید رضایی نژاد، بهروز شعیبی بازیگر، حسین دارابی کارگردان، محمدرضا شفاه تهیه کننده و سید محمد تقی بطحایی استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از افراد حاضر در این مراسم بودند.

پیش از آغاز اکران فیلم، شهره پیرانی ضمن خوش‌آمدگویی به حضار گفت: درباره فیلم صحبت نمی‌کنم، چون هنوز آن را ندیده اید. ولی این نکته را باید بگویم که «هناس» به روایتی از داستان زندگی داریوش در روزهای آخر زندگی او می پردازد که در همین دانشگاه محصل بود و هیچکس از شرایط خاص او خبر نداشت.

وی افزود: در بخش های ابتدایی فیلم هم اشاراتی به مهاجرت داریوش به هانوفر آلمان برای گذراندن دوره هایش می‌شود که او تنها کسی بود که از جمع افرادی که قرار بود بروند، با رفتنش مخالفت شد.

پیرانی در پایان اذعان داشت: این فیلم داستانی را روایتی می کند که می‌تواند برای تک تک شما هم روزی اتفاق بیفتد. در پایان دعا میکنم تک تک شما در خدمت به این کشور آنقدر ارزشمند باشید و در جایگاهی قرار بگیرید که دشمن به دنبال برنامه ریزی شهادت و به چنگ آوردن شما باشد.‌

پس از پایان فیلم بهروز شعیبی، محمدرضا شفاه، حسین دارابی و دکتر محمدتقی بطحایی روی سن رفتند.

بطحای: دانایی و پاکی از صفات داریوش رضایی نژاد بود

محمدتقی بطحایی از اساتید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که داریوش رضایی نژاد نیز دوره‌ای را شاگرد او بوده است، در ابتدای این نشست گفت: دانشگاه ها به عنوان یک چشمه نور در تمام جهان در توسعه تمدن ها بسیار موثر هستند، در کشور ما و در دانشگاه ها در رابطه با توسعه فرهنگی تحول بزرگی بعد از انقلاب رخ داد و باهوش ترین فرزندان این کشور را به ما دانشگاهیان سپردند تا کارشناسان، مهندسین و دکترهای لایقی تحویل جامعه دهیم.

وی با تحسین انتخاب بهروز شعیبی به عنوان بازیگر این فیلم سینمایی، افزود: «هناس» فیلم بسیار خوبی بوده و زحمت زیادی برای آن کشیده شده است. هرگاه بهروز شعیبی را در نقش داریوش رضایی نژاد می دیدم تمام خاطرات برایم تداعی میشد و فکر می کنم انتخاب او برای ایفای این نقش بسیار درست و هوشمندانه بود و شباهت بسیار زیادی به داریوش داشت.

بطحایی اضافه کرد: رضایی نژاد در تحصیل علم گام به گام عمل میکرد؛ او با من دو درس داشت و قرار بود برای تکمیل دروسش و گذراندن دوره‌هایی به هانوفر آلمان بروند، دو درسی که او با من داشت از دروس بسیار سخت این رشته است که هرکسی نمی توانست آن ها را با نمرات بالا بگذراند، ولی او قسمت به قسمت که یاد میگرفت در ازمایشگاه من، به آن عمل میکرد.

این استاد دانشگاه در پایان اشاره داشت: سعی کنید با ترکیب دانایی و پاکی که از صفات داریوش رضایی نژاد بود، شما هم از او الگوبرداری کنید و گام به گام عمل کنید تا به درد این مملکت بخورید. هربار که بهروز شعیبی را میدیدم لحظه به لحظه روزهایی که با داریوش داشتم برایم تداعی می‌شد و به شما آقای شعیبی و خانم زارعی بابت ایفای نقش این دو کاراکتر تبریک می‌گویم که انقدر خوب نقش آفرینی کردید.

شعیبی: یادمان باشد که شهادت یک انتخاب، عمل و پایان است

در ادامه بهروز شعیبی ایفاگر نقش داریوش رضایی نژاد درباره نقش خود در این فیلم گفت: خوشحالم در جمع شما دانشجویان عزیز هستم. من چه در مقام کارگردان و چه در مقام بازیگر در هر فیلمی حضور داشته باشم، سعی میکنم در اکران های دانشجویی آن شرکت کنم. به نظرم اکران های دانشجویی اکران های مهمی است که متفکران و متخصصان این فیلم را می‌بینند و جهان بینی شکل می‌گیرد. همه ما در دانشگاه‌های مختلف، فارغ از اینکه چه درسی میخوانیم و در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنیم، در حال پویایی برای رسیدن به جهان بهتر هستیم. افتخار می‌کنم در دانشگاهی حضور دارم که داریوش رضایی‌نژاد و داریوش رضایی‌نژادها در آن درس خوانده و می خوانند.

وی افزود: یادمان باشد که شهادت یک انتخاب، عمل و پایان است. ما در طول مسیر زندگی، مسیر دانشجویی و دانشگاهی و تدریس امثال این بزرگان را زیاد داریم. من نقش شهید رضایی نژاد را بازی کردم و سعی کردم برای باورپذیرتر شدن بخش هایی از زندگی او، به اسناد موجود رجوع کنم. خیلی خوشحالم که در این دانشگاه فیلم را در کنار شما دیدم. همه ما تلاشمان برای رسیدن به جهان بهتر است و خود شهید داریوش رضایی نژاد هم همینطور فکر می‌کردند و انشاالله که همه ما هم قدر خودمان را بیشتر بدانیم.

پس از اهدای هدیه به بهروز شعیبی، کلیپی از دیدار رهبر انقلاب با خانواده شهید رضایی نژاد در زمان شهادت او پخش شد.

در ادامه این مراسم، کوثر حیدری بازیگر خردسال فیلم از حس و حال خود نسبت به نقش آفرینی در نقش آرمیتا رضایی نژاد فرزند داریوش رضایی نژاد گفت و از صحنه ترور شهید که باعث شده بود حس کند پدرش را از دست داده، به عنوان سخت ترین صحنه فیلم نام برد. او در پایان از شهره پیرانی و آرمیتا رضایی نژاد که برای ایفای این نقش به او اعتماد کرده بودند، تشکر کرد.

محمدرضا شفاه: «هناس» فیلمی است به‌عنوان سند تاریخی

در ادامه محمدرضا شفاه تهیه کننده این فیلم سینمایی درباره دلیل انتخاب این سوژه برای ساخت این فیلم سینمایی توضیح داد: سالها به موضوع زندگی شهید رضایی نژاد و چگونگی پرداخت به زندگی او فکر میکردیم؛ چون در عین حال که داستان زندگی او برایمان جذاب است، به عنوان یکی از شخصیت های ملی نحوه شهادت او برایمان بسیار دردناک بود.

وی ادامه داد: چیزی که از نحوه شهادت تماشا کردید تقریبا ۹۰ درصد عین واقعیت بود، یعنی فردی که مسئولیت ترور را برعهده داشته به همین نحو و با ۵_۶ شلیک شهید رضایی نژاد را به شهادت رسانده که بسیار تکان دهنده بوده است. مهم ترین موضوع برای ما این بود که فیلمی بسازیم در تاریخ بماند و همگان بدانند که با چه روش وحشیانه‌ای یکی از دانشمندان بزرگ کشورمان را به شهادت رسانند که دلیل آن هم ایجاد رعب و وحشت برای حوزه انرژی هسته‌ای ما بوده است که هزینه فعالیت در این حوزه را بالا ببرند.

تهیه کننده این فیلم سینمایی در ادامه این بحث اضافه کرد: برای ما مهم بود که صحنه ترور به عنوان سند مظلومیت تاریخی این ملت خصوصا به عنوان سند تاریخی قربانیان ترور که تعداد زیادی هستند نمایش داده شود و در کشورهای دیگر و در میان ملت های دیگر این موضوع دیده شود. قصد داشتیم با نشان دادن صحنه ترور به نوعی دادخواهی هم درباره موضوع حقوق بشر داشته باشیم و کشورهایی که پرونده های فاجعه باری در این زمینه دارند و ما را به ناحق به عنوان نقض کننده حقوق بشر معرفی می‌کنند محکوم‌کنیم. در صورتی که مساله انسانیت برای آن ها موضوعیتی ندارد و ثروت اندوزی و قدرت سیاسی این تصمیمات را برای آن ها می گیرید. برایمان به تصویر کشیدن این موضوعات مهم بود که در نتیجه با کمک آقای دارابی و همکارانمان این اتقاق اقتاد.

حسین دارابی کارگردان این فیلم در ادامه در پاسخ به این سوال که به چه دلیل بهروز شعیبی با شمایل دارای ریش در نقش شهید رضایی نژاد حاضر شده در صورتی که در واقعیت سن او کمتر از چیزی است که در فیلم میبینیم، گفت: در ابتدا خیرمقدم عرض می کنم خدمت حضار و خوشحالم در جمع شما هستم. درباره این موضوع هم باید بگویم که ما با گریمور فیلم مدت های زیادی سر این‌ موضوع در حال مذاکره بودیم، چون بازیگران گریم های سنگینی داشتند و دلیل آن بیشتر بودن سن خانم زارعی نسبت به بهروز شعیبی بود و ما مجبور بودیم برای تناسب سن که یکی از چالش‌های مهم ما در این فیلم بود ریش را برای آقای شعیبی نگه داریم که تناسب رعایت شود.

شفاه نیز در ادامه این بحث و درباره دلیل انتخاب بهروز شعیبی و مریلا زارعی توضیح داد: درباره فیلم های اقتباسی ما معمولا دو راه داریم؛ یکی اینکه به سراغ افرادی برویم که چهره‌های آن ها شبیه به افرادی است که می‌خواهیم قصه زندگی آن‌ها را روایت کنیم و یکی دیگر این است که به سراغ بازیگران قابل قبول تر برویم. ما از اول این سیاست را نداشتیم که چهره‌های کاملا شبیه به کاراکترهای اصلی را انتخاب کنیم، در عین حال که دوست نداشتیم اختلاف چهره زیادی هم وجود نداشته باشد.

وی افزود: درباره افراد مهم تاریخی شاید انتخاب بازیگر با شباهت زیاد معیار مهمی باشد؛ اما ذکر این نکته لازم است که شهید رضایی نژاد در قیاس با چهره هایی مانند آیت الله بهشتی و مرحوم رفسنجانی چهره معروفی نیستند. بسیاری از افراد با حضور در سینما برای اولین بار با شخصیت این شهید آشنا می‌شوند که کسی با این خصوصیات و این اتقاقات وجود داشته است. به همین دلیل ما برای خودمان جای اغماض گذاشتیم.

شفاه با اشاره به محدودیت ها برای انتخاب بازیگر در فیلم هایی شبیه به «هناس» افزود: در فضای سینمای ما محدودیت‌هایی برای ایفای نقش هایی که در فضای سینما عرف نباشد، وجود دارد. به طور مثال بازیگران و عوامل برای حضور در فیلم هایی که مربوط به شهدای هسته‌ای و شهدای مدافع حرم است، احتیاط می کنند‌. این است که ما در حلقه آدم هایی که می توانستیم دعوت کنیم محدودیتی هایی داشتیم.

وی ادامه داد: از همه این موارد مهم تر برای ما این بود که افرادی که می‌خواستند در این پروژه حاضر شوند، با تمام وجود و دلی برای ایفای این نقش حضور پیدا کنند که شخص خانم زارعی و بهروز شعیبی اینگونه بودند. ما افرادی شبیه به خانم زارعی و بهروز شعیبی در سینمای ایران کم داریم. به همین دلیل پس از اینکه این دو عزیز نقش آفرینی در این فیلم را پذیرفتند، ما همه برنامه ریزی‌ها را نسبت به حضور این دونفر انجام دادیم و پیش بردیم.

تهیه کننده این فیلم سینمایی اضافه کرد: از ابتدای نگارش فیلمنامه، آقای دارابی برای ایفای نقش خانم پیرانی به مریلا زارعی فکر میکردند، در ابتدا خانم زارعی به دلیل تداخل چند پروژه نپذیرفتند و ما با چند بازیگر دیگر صحبت کردیم که عملی نشد و بعد از آن که زمان کاری خانم زارعی با ما هماهنگ شد، قرارداد بسته شد که برای ما باعث خوشحالی بود.

شفاه در پاسخ به این سوال که چرا کسی علاقه ای به ساخت چنین فیلم هایی در دوره فعلی نشان نمی‌دهد و این به تغییر ذائقه مخاطب مربوط است، بیان کرد: من اعتقاد ندارم ذائقه تغییر کرده است. وقتی تولیدات کشورمان به بخشی از موضوعات نمی پردازد، کسانی که آن موضوع را دوست دارند، دیگر به سراغ آن ‌نمی‌روند.

وی افزود: متاسفانه قشری از مخاطبان ما که این موضوعات را دوست دارند در حال حاضر به سینما نمی‌روند و ما باید ژانرهای شبیه به این فیلم را انقدر تولید کنیم که آن مخاطب هم کم کم اعتماد کرده و به سینما بیاید. باید در بخش تبلیغات تلاش زیادی کنیم که این مخاطبان هم در جریان وجود چنین فیلم‌هایی قرار بگیرند. باید به موضوع گرانی بلیت هم اشاره کنیم که قیمت بلیت بر سینما رفتن افراد تاثیر زیادی گذاشته است.

شفاه در پایان درباره تلاش برای به تصویر کشیدن واقعیت زندگی شهید رضایی نژاد گفت: ما خیلی تلاش کردیم فیلم تا حد امکان زندگی واقعی شهید را به تصویر بکشد. حتی خانم پیرانی قبل از شهادت آقای رضایی نژاد چادری نبودند و ما برای به تصویر کشیدن این موضوع هم تلاش زیادی کردیم تا ایشان را مانتویی نشان دهیم؛ چون اصرارهایی وجود داشت که همسر شهید باید چادری نشان داده شوند. همچنین تلاش کردیم علایق آقای رضایی نژاد هم نزدیک به واقعیتی که وجود داشت نشان داده شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار