سردار کارگر:

تدریس "آشنایی با مبانی دفاع مقدس" با همت شهید سوداگر انجام شد/ پیروز واقعی دفاع مقدس مردم بودند

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با یادآوری زحمات و تلاش های شهید سوداگر جهت تدریس "آشنایی با مبانی دفاع مقدس" در دانشگاه ها گفت: پیروزی واقعی دفاع مقدس مردم بودند.
کد خبر: ۵۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹ - 12September 2015

تدریس

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در نشست هماندیشی اساتید درس آشنایی با مبانی دفاع مقدس دردانشگاههای استان تهران که در باغ موزه دفاع مقدس در حال برگزاری است، اظهار داشت: امتیاز تدریس این درس در دانشگاه ها به راحتی به دست نیامده است و جا دارد از سردار سرلشکر شهید سوداگر یادی کنیم که ایشان با دست خالی و با توانی والا این کار را انجام دادند.

وی اضافه کرد: امروز برخی بیان می کند چون امکانات نداریم نمی شود کاری انجام داد؛ اما باید به آنان گفت که در دفاع مقدس رزمندگان با دست خالی جنگ را اداره کردند و لطف الهی شامل حال مردم و رزمندگان بود. باید گفت که دفاع همچنان باقی است و لطف خدا شامل حال مجاهدان خواهد بود.

سردار کارگر در ادامه با اشاره به این که دفاع امروز مربوط به جنگ نرم است، خاطرنشان کرد: پیچیدگی های جنگ نرم از جنگ سخت بیشتر است؛ چرا که دشمن، باورها و ارزش های مردم را مورد هجوم قرار داده است. مقام معظم رهبری در آذر ماه سال 68 بیان کردند که تهاجم فرهنگی همچون بمب شیمیایی است که آسیب آن در ظاهر پیدا نمی شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان این که دفاع مقدس را نباید تنها در صحنه نبرد ببینیم گفت: امام خمینی (ره) در دفاع مقدس الگویی را تبدیل به مدل کرد. این مدل که شامل تفکر بسیجی و مدیریت جهادی است امروز بسیاری از نقاط جهان صادر شده است. این مدل بدون حضور نیروهای ایرانی در عراق، سوریه و یمن رواج یافته است. دمشق در شرف سقوط بود اما وقتی این تفکر و این مدل به میدان آمد خطر رفع شد. در مقابله با داعش درعراق نیز روحیه بسیجی گره گشا شده است.

سردار کارگر عنوان کرد: در کلاس های درس فقط تاریخ دفاع مقدس گفته نشود علاوه بر بیان بعد نظامی، باید به سایر ابعاد دفاع مقدس نیز پرداخت.

وی با طرح این سوال که چرا به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران دفاع مقدس گفته می شود، گفت: اگر بخواهیم تنها به بعد نظامی دفاع مقدس توجه کنیم، پس چرا امام خمینی (ره) نام دفاع مقدس را برای این هشت سال استخراج کرد. تعریف دفاع مقدس باید از فرمایشات امام و رهبر معظم انقلاب استخراج شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بیان کرد: نقش امام و رهبری در دفاع مقدس متاسفانه مورد غفلت واقع شده است. لذا در کتاب جدیدی که برای تدریس در دانشگاه ها آماده می شود باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: گفته می شود که شهدا در وصیت نامه هایشان به چند چیز اشاره داشته اند که یکی از آنان مساله ولایت فقیه و امام خمینی (ره) بوده است. همچنین بسیاری از شهدا در هنگام جان دادن نسبت به حفظ اسلام و جایگاه ولی فقیه اشاره داشته اند.

سردار کارگر در ادامه اسلامی بودن، ایرانی بودن، هدایت جنگ توسط رهبری امام (ره)، مردمی بودن و رزمندگان را از ارکان دفاع مقدس برشمرد و تاکید کرد: پیروز واقعی دفاع مقدس مردم بودند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مساله استکبارستیزی گفت: جنایت های آمریکا و رژیم صهیونیستی در حق ملت ایران باید به دانشجویان گفته شود. "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" نباید از صحنه جامعه ما حذف شود. این شهدایی که در شهرهای کشور مدفون هستند خونشان به وسیله عوامل استکبار همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی به زمین ریخته شد.

سردار کارگر اضافه کرد: روز چهارشنبه وقتی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص نابودی رژیم صهیونیستی را شنیدم یاد امام خمینی (ره) افتادم.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان این که استکبار به خصوص آمریکا جنایت ها و مداخله های بسیاری در ایران و منطقه داشته است، یادآور شد: مسئولان آمریکایی خود مدعی شده اند که داعش را رشد داده اند. خانم کلینتون گفت در جریان فتنه سال 88 ما فیسبوک و تویتر را تقویت کردیم و چند روز پیش نیز خطاب به اوباما عنوان کرد که ما اشتباه کردیم که جنبش سبز را کاملا حمایت نکردیم.

سردار کارگر با اشاره به انقلاب فرهنگی در سال 58 که منجر به تعطیلی موقت دانشگاه ها شد، بیان داشت: انقلاب فرهنگی واقعی در دفاع مقدس صورت گرفت و باید بررسی شود که چه شد که از یک خانواده چند شهید و جانباز تقدیم انقلاب اسلامی می شد.

وی اضافه کرد: شهید سوداگر می گفت وقتی خبر شهادت رزمندگان را به خانواده هایشان می دادیم اگر کسی ناراحت می شد تعجب می کردیم و می گفتیم که انگار ایمانش ضعیف است. پسر شهید سوداگر طی تصادفی جانش را از دست داد. ایشان پس از فوت پسرش به من گفتند الان فهمیدم که آن خانوادهها چه می کشیدند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در ادامه سختیهای خانوادههای شهدا در دوران دفاع مقدس را یادآور شد و گفت: همسر رزمنده در پشت جبهه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کرد. رزمنده نیز با تنی جانباز از جبهه برمیگشت. همسر از او پرستاری می کرد و گله ای از مشکلات روزگار نداشت.

سردار کارگر با اعلام این خبر که از هفته دفاع مقدس نهضت خاطره گویی در کشور آغاز می شود خطاب به اساتید درس "آشنایی با مبانی دفاع مقدس" خاطرنشان کرد: در کلاس ها وصیت نامه های شهدا را قرائت کنید و در عین حالی که خود خاطراتتان را بیان می کنید از سایر رزمنده ها نیز بخواهید تا در کلاس های درس شما حضور یابند و خاطره بگویند.

وی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان این درس به من نامه می نویسند و نکاتی را یادآور می شوند که من از اساتید می خواهم پیش از تدریس مطالعه داشته باشند چرا که نسل امروز به واسطه ارتباط با شبکه های اجتماعی اطلاعات بسیاری دارد. اساتید با رایانه و وسایل الکترونیکی آشنایی داشته باشند.

پرهیز از جناح گرایی، سازمان گرایی، انضباط، جدیت همراه با محبت و رافت، تدین و آگاهی از مسائل روز مواردی بود که توسط سردار کارگر به اساتید توصیه شد.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان این که حد پیشروی عراق در پژوهشگاه مشخص شده است گفت: این کار با استفاده از منابع مختلف و اطلاعات مردم محلی صورت گرفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید دانشجویان را ترغیب کنیم در باغ موزه دفاع مقدس و اردوهای راهیان نور حضور یابند و کسی حق اجباری کردن ندارد.

سردار کارگر گفت: سال گذشته 5 میلیون نفر از یادمان های دفاع مقدس بازدید کردند که بیش از 50 درصد با ماشین های شخصی در این یادمان ها حضور یافتند. حدود 80 درصد از بازدیدکنندگان نیز جوانان 15 تا 30 ساله بودند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر ظرفیت بیشتری جهت حضور بازدیدکنندگان در یادمان ها فراهم شود مردم استقبال بیشتری خواهند داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار