پاسخ هوشمندانه حماس به درخواست میانجیگر مصری درباره اسرای صهیونیست

جنبش حماس توانست با انتشار تصاویر نظامی اسیر صهیونیست، پرونده راکد تبادل اسرا را به حرکت وادارد و در عین حال به تلاش‌های تل‌آویو برای گرفتن اطلاعات بیشتر از اسرای خود از طریق میانجیگر مصری، پاسخی هوشمندانه دهد.
کد خبر: ۵۳۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱ - 30June 2022

پاسخ هوشمندانه حماس به درخواست میانجیگر مصری درباره اسرای صهیونیستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، جنبش مقاومت اسلامی حماس، چندی پیش از وخیم بودن حال یکی از سربازان اسیر رژیم صهیونیستی خبر داد و سپس با انتشار تصاویری از وضعیت جسمانی این اسیر، صحت این خبر را به همه نشان داد و موجب شد تا آب راکد پرونده زندانیان به حرکت درآید و میانجیگران خواستار ارائه اطلاعات بیشتر از سوی حماس شوند، اما این جنبش از افشای اطلاعات اضافی پیش از موافقت اشغالگران برای آغاز گفت‌وگو‌های جدی در خصوص تبادل اسرا، خودداری کرد و این درخواست مخابره شده از سوی مصر را رد کرد.

روزنامه الاخبار لبنان با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: «با وجود مخالف رژیم صهیونیستی با حرکت به سوی سند تبادل جزئی اسرا با حماس، انتشار تصاویری از وضعیت وخیم جسمی «هشام السید» سرباز اسیر اسرائیلی، موجب شد تا بار دیگر این پرونده از رکود خارج شود. تا جایی که میانجیگران بار دیگر تماس‌ها با جنبش حماس را برای اطلاع از مواضع و مطالبات آن، از سر گرفتند. حماس نیز تمایل خود برای انعقاد یک توافق تبادل اسرای جامع و کامل را اعلام کرد که بر اساس آن هزاران اسیر فلسطینی در ازای چهار سرباز اسرائیلی آزاد شوند. همچنین این جنبش در این تماس‌ها اطلاع داد که با توافق جزئی تبادل اسرا برای آزادی شماری از اسرای بیمار فلسطینی که شمار آن‌ها به ۵۰۰ نفر می‌رسد در مبادله با السید نیز موافق است».

منابع آگاه حماس در گفت‌وگو با الاخبار اعلام کردند که با وجود برقراری این تماس‌ها، حماس هنوز هیچ جدیتی از سوی اشغالگران برای بستن پرونده اسرا را مشاهده نکرده است. دشمن صهیونیست همچنان از زیر بار شروط مقاومت شانه خالی می‌کند و به دنبال آن است که با ساکت کردن خانواده‌های اسرای اسرائیلی و جلوگیری از هرگونه اقدامی برای حل پرونده آن‌ها؛ موضوع اسرای خود را دفن کند.

به گفته این منابع، که مقامات ارشد دولت اشغالگر در روز‌های اخیر با میانجی مصری تماس گرفته‌اند تا از نیات حماس - پس از اعلام خبر وخامت حال السید و قبل از انتشار ویدئویی در این خصوص_ آگاه شوند. حماس نیز به مصری‌ها اعلام کرد که آماده آغاز مذاکرات جدی و اجرای سند تبادل اسرا است، اما واکنش اسرائیل این بود: «زمان کنونی برای ارجیا سند تبادل اسرا مناسب نیست».

این منابع همچنین فاش کردند که حماس در آخرین تماس‌ها، درخواست میانجی مصری برای انتشار اطلاعات درباره سرنوشت سه سرباز دیگر اسرائیلی که در اختیار دارد، را رد کد و این امر را مشروط به پاسخگویی اشغالگران به شرایط خود کرده است.

«عبداللطیف القانوع»، سخنگوی حماس نیز به نوبه خود گفت: «دولت اشغالگر در پایان دادن به پرونده سربازان اسیر شده، جدی نیست و برغم آن‌که حماس برای بستن چند مرحله‌ای پرونده تبادل اسرا، اعلام آمادگی کرده است، اما این دولت ضعیف‌تر از آن است که بخواهد در این خصوص، تصمیم‌گیری کند. دشمن همچنان جامعه اسرائیل را فریب می‌دهد و خانواده این سربازان را گمراه می‌کند».

گردان‌های القسام در ژوئیه ۲۰۱۴ از به اسارت گرفتن «آرون شاؤول» نظامی صهیونیست در جنگ ۵۱ روزه و رژیم صهیونیستی در آگوست ۲۰۱۵ از قطع تماس با «هدار گولدن» نظامی صهیونیست در رفح واقع در جنوب نوار غزه خبر داد. «آبراهام منگستو» دیگر نظامی صهیونیست نیز در ژوئیه ۲۰۱۵ هنگام عبور از حصار امنیتی در شمال نوار غزه ناپدید شد و رژیم صهیونیستی از ناپدید شدن یک نظامی دیگر خود به نام «هشام السید» در ابتدای ۲۰۱۶ در مرز‌های غزه خبر داد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار