نماینده مردم در مجلس:

همکاری تنگاتنگی بین مجلس و وزارت خارجه شکل‌گرفته است

رحیمی جهان‌آبادی با یادآوری همکاری‌های بین مجلس و وزارت خارجه برای توسعه دیپلماسی پارلمانی و همراهی نمایندگان در سفر‌های رئیس‌جمهور و زیر خارجه، گفت: اقدامات ارزشمندی آغاز شده که قطعاً به احیای روابط برای مجالس و توسعه روابط دولت‌ها کمک می‌کند.
کد خبر: ۵۳۳۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵ - 09July 2022

دیپلماسی پارلمانی فرصتی برای توسعه روابط دولت‌ها

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جلیل رحیمی جهان‌آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در توضیح نقش دیپلماسی پارلمانی در توسعه روابط کشور‌ها و دولت‌ها، اظهار داشت: امیرعبدالهیان به عنوان وزیر امور خارجه فرصت طلایی برای احیای دیپلماسی پارلمانی ایجاد کرده است. با توجه به پیشینه وزیر امور خارجه کشورمان در پارلمان و تشویق‌ها و حمایت‌های او از توسعه روابط پارلمانی، دولت سیزدهم و دستگاه دیپلماسی کشور برنامه‌های مشخص و منسجمی را در این زمینه ارایه کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس (عموما اعضای گروه‌های دوستی پارلمانی مرتبط) در سفر‌های رئیس‌جمهور یا وزیر خارجه با دولتمردان همراه می‌شوند و این اقدام ارزشمند و اساسی است کما اینکه گزارش‌های خوبی هم برای مجلس و کمیسیون مربوطه و گروه دوستی تهیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه توسعه دیپلماسی پارلمانی امکان احیای روابط را برای مجالس و زمینه توسعه روابط دولت‌ها را فراهم می‌کند، گفت: از سوی دیگر در کمیسیون امنیت ملی اخیرا حرکتی با همکاری وزارت خارجه شروع شده است، برخی کشور‌های هدف شناسایی شدند و هیت‌های چند نفره از کمیسین به این کشور‌ها برای بررسی فعالیت‌های دیپلماسی و یا وضعیت ایرانیان مقیم آن کشور و موضوعات مربوط به سطح روابط و تعاملات اعزام می‌شوند. این برنامه کمیسیون به حمایت وزارت خارجه و دولت نیاز دار.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه همکاری تنگاتنگ بین وزارت خارجه و مجلس می‌تواند به تقویت دیپلماسی پارلمانی کمک کند، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا مشکلی بود که روابط پارلمانی ظرف دو سال گذشته در مجلس داشتند، بیماری کرونا سبب شد خیلی از جلسات بین‌المجالس آسیایی و جهانی برگزار نشود یا به صورت وبیناری برگزار شود. بسیاری از رفت و آمد‌ها و رایزنی‌های دیپلماسی کاهش پیدا کرد، اما ما از ظرفیت‌ها استفاده کردیم و تلاش کردیم با گروه‌های دوستی به صورت آنلاین و وبیناری جلساتی را داشته باشیم مانند جلساتی که با همتایان ویتنامی و تاجیکستانی خود داشتیم.

وی تصریح کرد: سایر گروه‌های دوستی و فراکسیون‌های مجلس به همین نحو فعال هستند. به عنوان مثال فراکسیون ایرانیان خارج از کشور هیات‌هایی را به کشور‌های دیگر اعزام کرده اند. دیپلماسی پارلمانی در کنار سیاستی که دولت در پیش گرفته می‌تواند حجم روابط و مبادلات ما را افزایش دهد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار