رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

کردستان الگوی مناسبی برای وحدت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب است

حجت‌الاسلام «شهریاری» گفت: کردستان الگوی مناسبی برای وحدت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب مختلف است و در کنار آن روحیه رشادت، انقلابی و مقاومت در این منطقه با وجود توطئه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همواره برجسته بوده است.
کد خبر: ۵۳۵۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴ - 19July 2022

کردستان الگوی مناسبی برای وحدت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، حجت‌الاسلام «حمید شهریاری» رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری برگزاری اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی با عنوان «کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب» در سنندج، اظهار داشت: کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی با مشارکت اقلیم کردستان عراق و سه استان همجوار برای اولین بار در کردستان با ۲۸ سخنران برگزار می‌شود.

وی افزود: کردستان الگوی مناسبی برای وحدت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب مختلف است و در کنار آن روحیه رشادت، انقلابی و مقاومت در این منطقه با وجود توطئه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همواره برجسته بوده است.

حجت‌الاسلام شهریاری تصریح کرد: پیام کنفرانس‌ وحدت اسلامی؛ وحدت، همدلی، همبستگی امت اسلامی در جهان است که از ابتدای انقلاب تاکنون ۳٦ کنفرانس وحدت اسلامی را برگزار کرده است.

وی از برگزاری سی و ششمین کنفرانس وحدت در دو ماه آینده خبر داد و گفت: این هم‌افزایی کنفرانس‌های منطقه‌ای با کفرانس سی و ششمین در تهران، نویدبخش اصول و چهارچوب راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجهه و همراهی و همکاری با اقوام مختلف مسائل مختلف و ملیت‌های مختلف خواهد بود.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از شهدای کردستان به عنوان شهدای شاخص ملی نام برد و گفت: شهدایی همانند شهید شیخ‌الاسلام، برهان عالی و ملاحیدر فهیم از علما و نخبگانی هستند که با شهادت خود یادآور مقاومت ۴۰ ساله مردم کردستان در مسیر اهداف و راهبردهای انقلاب اسلامی هستند.

وی نظریه امت واحد اسلامی را نیازمند راهبردهایی دانست و افزود: اولین راهبرد؛ پرهیز از تفرقه، جنگ، ترور، تکفیر، تنازع و مشاجره و توهین در جهان اسلام است چرا که همه دشمنان با رسانه های ماهواره ای و مجازی خود، طرح برنامه‌ریزی شده ای برای توهین به مذاهب اسلامی را دنبال می کنند.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه توهین به مقدسات اسلامی از سوی هر فردی که باشد قبیح و محکوم است، اضافه کرد: از همه اقوام و گروه ها و مذاهب دعوت می کنیم تا حرمت مقدسات را به عنوان واجب شرعی حفظ کنند.

وی توهین به مذاهب را ظلمی آشکار و خلاف سنت نبوی برشمرد و افزود: کردستان الگوی موفقی در زمینه امت واحده اسلامی است و هرجا که زمینه های تفرقه بروز داشته، با پیگیری جدی، راهکارهایی برای مقابله با آن ارائه کرده است.

حجت الاسلام شهریاری دومین راهبرد را همکاری بین اقوام و مذاهب اسلامی دانست و گفت: اسلام دین دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا است و امروز رژیم غاصب صهیونیستی مصداق بارز دشمنی است که به خون مسلمانان تشنه است.

وی هرگونه عادی سازی روابط به اسراییل غاصب را محکوم و تاکید کرد: این غده سرطانی در ۱۰۰ سال اخیر با حمایت انگلیس استعمارگر، آمریکا و غرب، منطقه را دچار تفرقه کرده است که باید در قبال این توطئه هوشیار بود و با محبت و رحمت بین مسلمانان، افرادی را که بر طبل تفرقه می کوبند، نادیده انگاشت.

به گفته دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سومین راهبرد در نظریه امت واحده اسلامی، هم افزایی در امنیت، اقتصاد و سیاست جهان اسلام است.

حجت الاسلام شهریاری گفت: راهبرد آخر سبک زندگی اسلامی بر مبنای شریعت، اخلاق و اخوت اسلامی است که اصلاح فساد و برقراری عدالت اجتماعی و بسیج مقاومتی در چارچوب های زیست اسلامی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر این ارکان در کنار اقدامات عملی در دستور کار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی قرار گرفته است، گفت: از جمله اقدامات عملی همین برگزاری کنفرانس های منطقه ای وحدت اسلامی است که اولین آن فردا به میزبانی کردستان برگزار می شود، کنفرانس دوم را در سیستان و بلوچستان با محوریت چابهار و با حضور علمای پاکستان برگزار می کنیم و خراسان رضوی به میزبانی مشهد مقدس نیز میزبان سومین کنفرانس با حضور علمای افغانستان خواهد بود.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه فردا شبکه «سعید» به عنوان شبکه هویت جهان اسلامی برای اولین بار در کنفرانس منطقه ای وحدت اسلامی کلید می خورد، اضافه کرد: نسخه اولیه این شبکه در نمایشگاه جنبی این کنفرانس رونمایی می شود و کارت شهروندی برای اعضای آن صادر خواهد شد و معرفی شبکه خدمت‌رسانی «آی محسن» از دیگر برنامه ها است.

وی در ادامه با اشاره به هم افزایی وحدت اسلامی در صحنه عملی، گفت: نمونه بارز این هم افزایی را در بعد امنیتی بین ایران و عراق شاهد بودیم که با بسیج مقاومت گروه حشد الشعبی، داعش متجاوز شکست خورد و منطقه از حیث وجود دشمنی خونخوار پاک شد.

حجت الاسلام شهریاری با بیان اینکه دست دوستی ایران به سمت همه همسایگان است و با حسن نیت دست دوستی آنها را می فشارد، گفت: امروز رییس جمهور ترکیه به ایران آمده و این سفر نشان از همکاری های سازنده بین دو کشور در آینده دارد.

وی به سفر دشمنان ایران از جمله رییس جمهور آمریکا به منطقه به منظور ایجاد تفرقه اشاره کرد و افزود: این سفر در حالی است که عربستان سعودی دست دوستی به سمت ایران دراز کرده و ایران نیز از آن استقبال می کند و در کنار آن پیام های دوستی و محبت آمیزی هم از دولتمردان مصر، اردن و کشورهای حوزه خلیج فارس به ایران رسیده است و این یعنی راهبرد تفرقه افکنانه دشمن شکست خورده است.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با یادآوری اینکه تهدید دشمن ریشه کن نشده و توطئه هایی نظیر داعش همچنان در راس برنامه های آنها است، تاکید کرد: باید ضمن آگاه بودن خود، افرادی را که جاهلانه در زمین دشمن بازی می کنند، آگاه کرده و متوجه باشیم همانگونه که اختلاف بین خانواده، استانها و مسوولان متصور است، در جهان اسلام نیز وجود دارد ولی نباید باعث تفرقه و توهین شود.

حجت الاسلام شهریاری ادامه داد: به افرادی که با دنیاطلبی خود را به خواب زده و وارد عرصه تفرقه اندازی شده اند نصیحت می کنیم تا از دامن زدن به اختلافات منجر به تفرقه دست بکشند.

وی با اشاره به پرداخت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به نظریه اتحادیه کشورهای اسلامی گفت: این اتحادیه منجر به شکل گیری تمدن نوین اسلامی می شود و در کنفرانس های وحدت اسلامی سعی بر این است با تاکید بر همزیستی مسالمت آمیز مذاهب اسلامی، ایجاد این تمدن تسریع شود.

انتهای پیام/ شیما صادقی

نظر شما
پربیننده ها