یادداشت/

«وضعیت زرد»؛ مناسب برای همه اقشار مخاطب

توجه رسانه‌ی ملی به اقشار مختلف مخاطبینش می‌تواند از سویی در درازمدت فرهنگ ساز باشد و از سویی باعث افزایش جذب و جلب مخاطب شود.
کد خبر: ۵۳۶۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 29July 2022

وضعیت زرد؛ مناسب سازی شده برای همه مخاطبینگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ وضعیت زرد عنوان سریالی تلویزیونی است که فصل اول آن از شبکه‌ی سوم سیما پخش شد و بیشتر در فضایی تله تئاتری تهیه و تولید شده بود.

فصل دوم این سریال با استفاده از لوکیشن‌های خارجی توانست از فضای تله تئاری کمی فاصله گیرد و این از نکات قوت این سریال در فصل دومش است.

مجید رستگار و امین شجاعی در دو فاز مجزا مسئولیت کارگردانی این اثر را بر عهده داشته اند. این سریال کمدی درباره‌ی مشکلات نسل جوان در زمینه‌های اقتصادی، اشتغال و تشکیل خانواده است.

یکی از نقد‌هایی که از ابتدا به این سریال وارد بوده است، استفاده‌ی بیش از حد از بازیگران جوان کمتر شناخته شده است. البته میدان دادن کارگردان‌ها به هنرمندان جوان‌تر باعث رشد و نمو آن‌ها می‌شود، اما این تعالی زمانی موجب اعتلای سطح کار و اثر نهایی کارگردان می‌شود که با توازن و تعادل همنشین باشد؛ به این معنا که بازیگران و هنرمندان صاحب نام و شناخته شده‌تر در کنار جوانان زمینه ساز شکوفایی استعداد‌های جوان باشند. گم نام بودن اکثر بازیگران فصل دوم سریال وضعیت زرد باعث ریزش مخاطب شده است.

یکی از نقاط مثبت و بسیار درخور شان این سریال استفاده از زیرنویس فارسی برای مخاطبین ناشنواست. اقدامی که عملا باید در تمامی سریال‌ها و برنامه‌های مهم تلویزیون (مانند اخبار) صورت بپذیرد، اما در اکثرا موارد یا به کلی این اتفاق نمی‌افتد یا به صورت موقتی و در برهه‌ی زمانی خاص است. در سیستم‌های نوین پخش برنامه‌های تلویزیونی سامانه‌ای به عنوان زیرنویس (subtitle) وجود دارد و این امکان را به مخاطب می‌دهد که برنامه‌ی مورد علاقه اش را به زبان اصلی یا با به صورت ترجمه تماشا کند.

شبکه‌های تلویزیونی ایران که امروزه هم به لحاظ کمی و هم از منظر کیفی پیشرفت چشمگیری داشته اند، اکثرا دارای سامانه EPG یا اعلام برنامه‌ی الکترونیک هستند و به دیگر سخن وارد دنیای جدیدی از برنامه سازی تلویزیونی شده اند؛ لذا با عنایت به این موضوع که امکانات سخت افزاری مربوط به استفاده از زیرنویس برای مخاطب ایرانی تلویزیون فراهم شده است، فعال شدن این قابلیت مخصوصا برای قشر معلول و جانباز ناشنوا یا کم شنوا انتظار بیهوده و زیاد از حدی نیست.

توجه رسانه‌ی ملی به اقشار مختلف مخاطبینش می‌تواند از سویی در درازمدت فرهنگ ساز باشد و از سویی باعث افزایش جذب و جلب مخاطب شود.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار