معاون اول رئیس جمهور:

معیشت و رفاه مردم خط قرمز دولت است/ توسعه کشور مجاهدت می‌خواهد

«مخبر» با بیان اینکه خط قرمز دولت معیشت و رفاه مردم است، گفت: برای پیشرفت و توسعه کشور با محدودیت مواجه نیستیم و همت و مجاهدت می‌خواهد.
کد خبر: ۵۴۱۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲ - 25August 2022

معیشت و رفاه مردم خط قرمز دولت است/ توسعه کشور مجاهدت می‌خواهدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور عصر امروز در در آئین همزمان بهره‌برداری از ۹۳۵ پروژه عمرانی مازندران در بابلسر با بیان اینکه شرایطی که دولت را تحویل گرفتیم شرایط عادی نبود، اظهار داشت: اساسا به لحاظ تاریخی اقتصاد کشور مواجهه با مشکلاتی بود و تورم پنجاه ساله، ناترازی‌های مکرر و مستمر بودجه، وضعیت بانکها، وضعیت ارزش پول ملی، وضعیت سرمایه گذاری‌ها، وضعیت بیکاری به لحاظ تاریخی وجود داشت.

وی با بیان اینکه از طرفی اتفاقات جدیدی هم رو آمده بود و فروش نفت نداشتیم و نمی‌توانستیم ارز را جاجایی کنیم و پول‌ها بلوکه بود، افزود: کالا‌های اساسی در یک مرز قرمز نگران کننده‌ای قرار داشت و تورم بالای ۵۰ درصد داشتیم و به حول و قوه الهی با تلاش جدی دولت و همکاری همه قوا نقاط بحرانی را پشت سر گذاشتیم.

مخبر ادامه داد: دشمن تدارک دیده بود که ما در مذاکرات با حالت ضعف بنشینیم و مدت موقتی مذاکراتی به تعویق انداختیم، اضافه کرد: گفتیم وقتی مقابل طرفمان به مذاکره می‌نشینیم که هیچیک از نیاز‌ها و مشکلات را نداشته باشیم و وقتی گفتند ارز چه می‌شود، بگوئیم ارز و کالا‌های اساسی را تأمین می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیت ذخایر برخی از کالا‌های اساسی حساس بالای ۱۲۰ درصد است، بین داشت: کار‌های بزرگی انجام شد، مقطع بسیار جدی را پشت سر گذاشتیم و اصلا قابل تصور نیست ظرف سه چهار ماه دشمن هم توقع این را نداشت که اتفاق بیفند.

وی با اشاره به وضعیت ارز ترجیحی، گفت: ارز ترجیحی را به سه دلیل باید حدف می‌کردیم و حذف ارز طبق قانون و مصوبه باید انجام می‌شد و همچنین به دلیل تفاوت قیمت سنگین بین ما و همسایگان، قاچاق وضعیت کشور را به خطر می‌انداخت و در عین حال به دور از عدالت بود.

پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه 

مخبر با بیان اینکه سال قبل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای برنج، گندم، جو، مرغ، گوشت، مرغ، تخم مرغ، روغن و ... پرداخت شد، تصریح کرد: کسی می‌توانست از این یارانه‌ها استفاده کند که بیشترین خرید را در این بخش داشت و خانواده‌های محتاج استفاده چندانی از آن نداشتند و ناچار باید ارز ترجیحی را حذف می‌کردیم.

وی با عنوان این که حذف ارز ترجیهی طبق برنامه پیش بینی شده محقق شد، تأکید کرد: در ظرف سه ماه کنترل تورم انجام شد و در عین حال از کار‌های اساسی غافل نبودیم و سه بسته اقتصادی سنگین را تدارک دیدم که در دست اجرا است و سرمایه گذاری و اشتغال و فقر و ایجاد عدالت از اهداف این بسته‌ها است.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت تورم و مؤلفه‌های مؤثر بر آن طوری در حال کنترل است که عددی که برای پایان سال در نظر گرفتیم مهندسی معکوس کردیم و روزانه چک می‌کنیم، رشد تورم ماهانه در خرداد ۱۲.۶ درصد، در تیر ۶ و مرداد دو درصد شده است.

وی با اظهار اینکه دیپلماسی اقتصادی کشور با جهت گیری‌های درست رئیس جمهور وافعا جواب داده است، افزود: همه همسایسگان را رها کرده بودیم و استفاده درستی از آن‌ها نمی‌شد و در ملاقات با رئیس جمهور کشور‌ها یک بابی باز شد و نزدیک ۶۰ میلیارد دلار از طریق دیپلماسی اقتصادی در حال سرمایه گذاری و تفاهم شده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ملاقات با دستیار معاون رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: تمامی طرح‌ها مطابق برنامه در حال پیش رفتن است.

مخبر آب را یکی از مسائل کلان دانست و گفت: از چند جبهه در حال پیگیری آن هستیم و نمی‌توان در شمال و جنوب کشور دریا، ولی وسط آن خشک باشد و شرکت‌های بزرگی با سود‌ها و سپرده‌های سنگینی، آب مردم را با حداقل قیمت استفاده می‌کردند، ولی مردم بدون آب می‌مانند.

وی با اشاره به طراحی پنج خط برای تأمین آب از دریا عنوان کرد: افتتاح یکی از این طرح‌ها در همین ایام انجام می‌شود و تأمین آب برای سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و جنوبی کرمان، یزد و... از جمله برنامه‌ها است و در کنار آن باید بتوانیم چند هراز کیلومتر قطار پرسرعت نیز در کشور راه اندازی کنیم.

برای پیشرفت و توسعه کشور با محدودیت مواجه نیستیم

معاون اول رئیس جمهور با اظهار این که نعمت‌های کشور فراوان است، بیان داشت: به دلیل کار‌های سنگینی که بعد از انقلاب انجام شده است زیرساحت‌های سنگینی صورت گرفته و برای پیشرفت و توسعه کشور با محدودیت مواجه نیستیم و همت و مجاهدت می‌خواهد.

وی ادامه داد: شرکت‌های پیشران اقتصادی نزدیک به ۷۰۰ همت در بخش معدن در حال فعالیت هستند و در بخش نفت و گاز سه پالایشگاه بزرگ سییصد هزار بشکه‌ای در دست ساخت است.

مخبر افزود: با رأی ایجاد اشتغال نیز همه روش‌ها را به کار گرفته‌ایم و برای هر کدام از این‌ها منبع مالی و رش اجرا و ظرف اجرا در نظر گرفته ایم و برای مسکن هم کار‌های خوبی شروع شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که دولت با دو عنوان مردمی و انقلابی است، اظهار داشت: مردمی بودن یک بخش از آن است و اصل قصه که باید مردمی باشد این است که باید اقتصاد را دست مردم دهیم که در این صورت نه محدودیت مالی پیدا می‌کنیم و نه محدودیت مدیریتی و نه محدودیت ایده پیدا می‌کنیم.

مخبر بیان داشت: در بحث برنج اگر دست مردم را باز بگذاریم و تسهیل گری کنیم مشکل نخواهیم داشت و با استعدادی که در کشور هست هر کدام‌شان می‌توانند کشور را اداره کند.

معاون اول رئیس جمهور با عنوان این که کل درآمد نفتی در بهترین شرایط ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار است، بیان کرد: این درحالی که در استان شمالی ظرفیت ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار صادرات داریم و در بخش معدن نیز چنین ظرفیتی را دارا هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دو هزار و ۷۰۰ کیلیومتر از سواحل دسترسی داریم، گفت: بهترین و آبادترین و اشتغال صد در صد در کشور‌های غربی شهر‌های کنار دریا هستند و نزدیک ۳۰ شهر کنار دریا طراحی می‌کنیم. ظرفیت آن را داریم که ۵۰ شهر نظیر آبادان در کنار دریا ایجاد کنیم و شرکت‌های دانش بنیان آمادگی آن را دارند که در کنار دریا شهر معدنی ایجاد کنند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان بیان داشت: انقلابی بودن یعنی همه چیز را برای پیشرفت کشور به خدمت گرفتن و خط قرمز دولت معیشت و رفاه مردم است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها