مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی مطرح کرد؛

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مراکز علمی در مستندسازی سابقه ایثارگران

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: یکی از رسالت‌های مراکز علمی در هر شهرستان باید مستندسازی سابقه ایثارگری رزمندگان، جانبازان، آزادگان و پیشکسوتان جهاد و مقاومت باشد چراکه با این اقدام، مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان دفاع مقدس هر شهرستان به‌عنوان سابقه ایثارگری آن شهر در تاریخ ثبت می‌شود و مانع فراموشی این نقش می‌شود.
کد خبر: ۵۴۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸ - 27August 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در نشست مشترک اعضای شورای دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و فعالان فرهنگی حوزه دفاع مقدس شهرستان گناباد اظهار داشت: یکی از روش‌های ماندگارسازی تاریخ هر کشور و ملتی، خاطرات شفاهی است. خاطرات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس گنجینه‌ هستند بنابراین باید بیش از گذشته نسبت به ثبت و حفظ خاطرات حماسه‌آفرینان دفاع مقدس اقدام شود.

وی افزود: ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی دائما باید از خاطرات دفاع مقدس بهره‌مند شوند؛ بر همین اساس این خاطرات باید در قالب کتاب، کلیپ و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی به جامعه ارائه گردد تا این حماسه عظیم ماندگار شود.

این مسئول با اشاره به این که اسناد و مدارک دریافت شده از جانبازان، آزادگان، ایثارگران و خانواده‌های شهدا باید به صاحبان سند تحویل داده شود، خاطرنشان کرد: این اسناد امانت هستند و باید پس از ثبت و تبدیل کردن به نسخه‌های دیجیتال به صاحب سند برگردانده شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت برقراری رابطه علم با عمل گفت: یکی از رسالت‌های مراکز علمی در هر شهرستان باید مستندسازی سابقه ایثارگری رزمندگان، جانبازان، آزادگان و پیشکسوتان جهاد و مقاومت باشد چراکه با این اقدام، مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان دفاع مقدس هر شهرستان به‌عنوان سابقه ایثارگری آن شهر در تاریخ ثبت می‌شود و از فراموشی این جایگاه جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه نقش شهدا، رزمندگان و جامعه ایثارگری شهرستان گناباد را در دفاع مقدس تعیین‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: هر کدام از رزمندگان این شهرستان، یک شهید زنده هستند و لذا هر چه سریع‌تر باید نسبت به جمع‌آوری و ثبت اطلاعات آن‌ها اقدام شود.

یوسفعلی‌زاده گفت: با همکاری دستگاه‌های مختلف به‌خصوص آموزش و پرورش و همچنین دانشگاه می‌توان با آثار دریافت شده از شهدا و ایثارگران پرونده‌ای تشکیل داد که این پرونده‌ها در یک فرایند علمی به مقالات علمی تبدیل شود که این اقدام باعث پیوستگی اطلاعات خواهد شد.

این مسئول در ادامه با اشاره به اهمیت تربیت راویان جوان و نوجوان یادآور شد: فرهنگ دفاع مقدس و روایتگری آن دوران باید به‌عنوان یک سنت‌ دنبال شود؛ بر همین اساس تربیت راویان جوان و نوجوان با استفاده از تجربه رزمندگان دفاع مقدس باید در دستور کار قرار گیرد. تربیت راویان جوان باعث ایجاد علاقه در سایر نوجوانان و جوانان می‌شود و دامنه روایتگری را گسترش می‌دهد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تأکید کرد: پیشکسوتان جهاد و مقاومت، رزمندگان و ایثارگران نورچشم ما هستند و مردم همچنان از روایتگری آن‌ها بهره می‌برند اما این عرصه باید متناسب با نیازهای جامعه گسترش پیدا کند از این رو باید با تربیت نسل جدید راویان دفاع مقدس، خاطرات و حماسه‌هایی که در آن دوران خلق شده به نسل‌های آینده منتقل شود.

وی با اشاره به روایتگری حضرت زینب (س) از واقعه عاشورا و زنده نگه‌داشتن قیام عاشورا گفت: روایتگری دفاع مقدس توسط زنان اهمیت بسیار زیادی دارد، بر همین اساس باید بانوانی از بین خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران برای روایتگری دوران دفاع مقدس آموزش داده شوند تا در برنامه‌هایی که با محوریت زنان برگزار می‌شود به روایتگری بپردازند.

این مسئول احداث پردیس معراج شهدای گناباد را برای تبیین رشادت‌های شهدا و رزمندگان دفاع مقدس ضروری دانست و گفت: ساخت این پردیس در دستور کار قرار گرفته که باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها نسبت به احداث آن اهتمام شود.

ادای احترام به شهدای گمنام دانشگاه آزاد واحد گناباد، دیدار با رزمنده دفاع مقدس و مدافع حرم آشوری، ادای احترام به شهدای گمنام شهر بیدخت از برنامه‌های سفر سردار یوسفعلی‌زاده به شهرستان گناباد بود.

بهره‌گیری از ظرفیت مراکز علمی در مستندسازی سابقه ایثارگران

بهره‌گیری از ظرفیت مراکز علمی در مستندسازی سابقه ایثارگران

بهره‌گیری از ظرفیت مراکز علمی در مستندسازی سابقه ایثارگران

بهره‌گیری از ظرفیت مراکز علمی در مستندسازی سابقه ایثارگران

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار