مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

«دشمن‌شناسی» از ویژگی‌های برجسته شهدا بود

سردار «یوسفعلی‌زاده» با بیان اینکه تمام فعالیت‌هایی که توسط شهدا انجام می‌گرفت خدامحور بود، گفت: شهیدان با جد و جهد و با حداکثر توان نسبت به دشمن‌شناسی، ضرورت‌شناسی و اولویت‌شناسی اهتمام داشتند.
کد خبر: ۵۴۱۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶ - 27August 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در نشست مشترک با اعضای شورای دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و فعالان فرهنگی حوزه دفاع مقدس شهرستان بجستان که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه آحاد جامعه وظیفه دارند ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ جهاد و مقاومت را نشر دهند، اظهار داشت: همدلی، هم‌افزایی و همپوشانی که در بین تشکل‌ها و مجموعه‌های فعال در حوزه دفاع مقدس وجود دارد ارزشمند است که باید این روند تقویت شود.

وی در ادامه با گرامیداشت هفته دولت، گفت: اگرچه شهیدان رجایی و باهنر جزو شهدای دولت و ترور به شمار می‌روند اما این شهدای والامقام ذوابعاد هستند و در اوج سال‌های مظلومیت جنگ به شهادت رسیدند. منافقین در آن مقطع از تاریخ انقلاب اسلامی از یک طرف در داخل می‌جنگیدند و از طرفی در حال آماده شدن برای پشتیبانی از صدام بودند، قطعاً امتداد جنایات سازمان مجاهدین خلق در انفجار دفتر نخست‌وزیری به فروغ جاویدان رسید که دست خدا از آستین سپاهیان اسلام درآمد و قلع‌وقمع منافقین را رقم زد.

این مسئول تصریح کرد: شهیدان رجایی و باهنر الگو هستند، اگر یاد این شهدای والامقام گرامی داشته می‌شود و هفته‌ای به نام هفته دولت نامگذاری می‌شود تا دولتمردان با تأسی به سیره آن‌ها در مسیر خدمت به مردم گام بردارند بیانگر این حقیقت است که باید از منش و مرام شهدا الگو گرفت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: شهدا در فضایی که در آن فعالیت داشتند خودخواهی، غرور و منیت وجود نداشت. تمام اموری که توسط شهیدان انجام می‌شد خدامحور بود. آن‌ها با جد و جهد و با حداکثر توان نسبت به دشمن‌شناسی، ضرورت‌شناسی و اولویت‌شناسی اهتمام داشتند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که شاهد کینه‌توزی مستمر دشمنان هستیم باید با حضور فعال در عرصه جهاد تبیین آماده مقابله با توطئه‌های دشمن در حوزه‌های مختلف باشیم.

یوسفعلی‌زاده با بیان اینکه متناسب با توطئه‌های نظام سلطه باید هر روز یک اولویت و مأموریت مهم را در دستور کار قرار داد، یادآور شد: بین قوا و نیروهای مسلح انسجام خوبی برقرار است. شرایطی که به برکت خون شهدا و صبر و استقامت مردم بر ایران اسلامی حاکم شده فرصت مغتنمی است که باید از آن حداکثر استفاده را برد.

این مسئول خاطرنشان کرد: حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نشر این معانی است که با صد زبان باید انجام بگیرد. خروجی تلاش‌ها در حوزه ترویج فرهنگ دفاع مقدس این است که پیشکسوتان جهاد و مقاومت در وسط میدان هستند و ایثارگری زنده است و هرکجا نظام به یاری پیشکسوتان عرصه‌های عزت و شرف داشت باید نقش‌آفرینی کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: الگوی تعامل نظام مقدس جمهوری اسلامی با جامعه مبتنی بر اصول اسلامی و آموزه‌های دینی است که اگر غیر از این باشد جمهوری اسلامی مردمی، انقلابی و پایبند به ارزش‌های اسلامی نیست و تداوم راه شهدا را به عنوان یک اولویت مهم دنبال نخواهد کرد. همه باید تلاش کنند تا مروج و مقوم حرکت ایثار و جهاد و مقاومت باشند تا اقدامات پیش‌بینی‌شده در این حوزه به سرانجام برسد.

وی در ادامه به تبیین مهمترین اولویت‌های حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پرداخت و ابراز داشت: اسناد و خاطرات شفاهی حماسه آفرینان دفاع مقدس میراث انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستند و باید در اختیار نسل آینده قرار گیرد تا راه و آرمان‌های شهدا و پیشکسوتان جهاد و مقاومت تداوم یابد؛ بر همین اساس باید نسبت به جمع‌آوری و احصا آن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی اقدام شود.

یوسفعلی‌زاده بیان داشت: تألیف کتاب در قالب‌های مختلف ادبی همچون خاطره، داستان، شعر و رمان با استفاده از ظرفیت اهل قلم شهرستان و ارتباط با رسانه در راستای نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت احداث و تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام در سطح استان، ابراز داشت: یادمان‌های شهدای گمنام در شهرها امامزادگانی هستند که قشرهای مختلف در آن‌ها حضور پیدا می‌کنند. این نقاط نورانی با اجرای برنامه‌های اثرگذار فرهنگی همسو با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی به کانون‌های ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت تبدیل شده است.

این مسئول با گلایه از عدم تکمیل یادمان شهدای گمنام شهر یونسی، گفت: هیئت امنا یادمان شهدای گمنام شهرهای بجستان و یونسی باید تشکیل شود تا با انسجامی که بین اعضای این هیئت امنا شکل می‌گیرد در سایه برنامه‌ریزی نسبت به اداره و برگزاری برنامه‌های فرهنگی در شهر بجستان و اقدام در راستای احداث یادمان شهدای گمنام شهر یونسی اقدام شود.

وی برگزاری مستمر و منظم جلسات ستاد گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت و همچنین شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان را با محوریت فرماندار ضروری دانست.

در ابتدای این نشست جمعی از فعالان فرهنگی دفاع مقدس شهرستان بجستان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارائه کردند.

ادای احترام به شهدای گمنام شهرهای یونسی و بجستان، نشست مشترک با فرماندار و امام جمعه و دیدار با خانواده شهید علی حسینی از برنامه‌های سفر سردار یوسفعلی‌زاده به شهرستان بجستان بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار