دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

وقایع ۱۳ آبان در تاریخ معاصر ایران/ تسخیر لانه جاسوسی پایان کار آمریکا در ایران

آمریکایی که در سال ۱۳۴۳ حضرت امام خمینی (ره) را به وسیله عُمال خود به ترکیه تبعید کرد، توسط فرزندانش در سال ۱۳۵۸ از ایران اخراج شد.
کد خبر: ۵۵۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۳ - 04November 2022

وقایع ۱۳ آبان در تاریخ معاصر ایران/ تسخیر لانه جاسوسی پایان کار آمریکا در ایرانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، ۱۳ آبان در تقویم رسمی کشور دو کلیدواژه «دانش‌آموز» و «مبارزه با استکبار» را در ذهن تداعی می‌کند. زیرا، سه واقعه مهم تاریخ معاصر ایران یعنی تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در سال ۴۳، شهادت دانش‌آموزان به دست عُمال رژیم پهلوی و تسخیر لانه جاسوسی در سال ۵۸ در این روز به ثبت رسیده‌اند. در ادامه به بررسی این سه واقعه مهم تاریخی می‌پردازیم.

۱- ۱۳ آبان سال ۴۳/ دانشجویان انقلابی چگونه پاسخ عاملان تبعید امام به ترکیه را دادند

حضرت امام خمینی (ره) که در سال‌های آغازین سیطره آمریکا بر کشور و کم‌رنگ شدن نقش روباه پیر در مسائل حکومتی ایران به پا خواست تا طرح خفت‌بار و ضد استقلال ایران اسلامی حیثیت مردم ایران را لکه‌دار نکند بر این اساس با سخنرانی‌های طوفانی علیه رژیم ستم‌شاهی پهلوی مخالفت صریح خود را عنوان کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی سال ۹۰ خود که به مناسبت ۱۳ آبان تداردک دیده شده بود، می‌فرمایند: یکی از این عبرت‌ها در همین سیزدهم آبان است. قدرت الهی از یک طرف - که همه‌چیز در همین جمله‌ی «قدرت الهی» مندرج است - و بعد اراده‌ی مبارزه و ایستادگی در راه مبارزه، که متکی به قدرت الهی و توفیق الهی است، از طرف دیگر، سیزدهم آبان را یک برجستگی بخشیده است.

امام عزیز ما، آن مرد یگانه‌ی تاریخ ما، در مقابل طرح کاپیتولاسیون و مصونیت آمریکائی‌ها - که آن روز در ایران همه‌کاره بودند - ایستاد و به خاطر این اعتراض، روز ۱۳ آبان با حال غربت و تنهائی، به وسیله‌ی مزدوران آمریکا از ایران تبعید شد. در آن روز و در این تبعید، هیچ کس در کنار امام نبود. البته دل‌های مردم با امام بود؛ اما امام را از خانه‌اش ربودند و در غربت کامل، او را در روز ۱۳ آبان سال ۴۳ از ایران تبعید کردند. پانزده سال بعد - پانزده سال، زمان زیادی نیست؛ مثل برق میگذرد - فرزندان امام، یعنی جوانان انقلابی دانشجو، در روز ۱۳ آبان رفتند لانه‌ی جاسوسی آمریکا در تهران را تسخیر کردند؛ آمریکا را از ایران تبعید کردند. ببینید فعل و انفعال حرکت مردمیِ متکی به اراده‌ی الهی و قدرت الهی، چه کار میکند. امام در آن غربت در تبعید ایستاد، با کمال استقامت راه را دنبال کرد و مردم را کم‌کم و بمرور آورد وارد صحنه کرد. امام مردم را بیدار کرد؛ احساس استقلال و آرمان‌خواهیِ همراه با مجاهدتی که در آن هیچ خوف و ترسی وجود ندارد، در مردم زنده کرد. مردم به میدان آمدند و انقلاب پیروز شد. مردم در انقلاب، شاه را از ایران راندند؛ در ۱۳ آبان، آمریکا را از ایران راندند؛ لذا امام فرمود: انقلابی بزرگتر از انقلاب اول. این یک عبرت است. یعنی یک ملت وقتی در راه درست، با هدایت صحیح و با بصیرت، ایستادگی و استقامت میکند، هیچ قدرتی در مقابل او تاب مقاومت ندارد. همه‌ی مانع‌ها برداشته شد. این مسئله، محال به نظر می‌آمد. حکومت سلطنتیِ دو هزار و پانصد ساله، آن هم با پشتیبانی همه‌ی قدرت‌های مادی دنیا، از ایران برچیده شود؟ باورکردنی بود؟ اما اراده‌ی اسلامی و ایمانی ملت ایران به رهبری امام، این امر محال را ممکن کرد؛ این امر نشدنی، واقع شد. همه در مقابل چشمشان این را بوضوح دیدند و آن را لمس کردند؛ و از این بالاتر، پرچم تسلطِ ظالمانه‌ی متکبرانه‌ی آمریکا از بام ایران پائین کشیده شد؛ زیر پای جوان‌های مؤمن ما لگدمال شد. این هم نشدنی به نظر میرسید. این هم یک کار ناممکن به نظر میرسید. تحلیل میکردند، میگفتند، مینوشتند که ایران اسلامی، چون در مقابل آمریکا ایستاده است، پس قطعاً شکست میخورد و مجبور به عقب‌نشینی میشود. تحلیل‌های مادی این را میگفت، این را نشان میداد. خیلی از روشنفکرنمایان ما که خود را اهل تحلیل سیاسی و زیر و رو کردن حوادث و استنتاج از حوادث میدانستند، اینجور تحلیل میکردند. اما بعکس شد؛ اسلام پیروز شد، جمهوری اسلامی پیروز شد، آمریکا مجبور به عقب‌نشینی شد.

۲- ۱۳ آبان سال ۵۷/ حماسه‌آفرینی دانش‌آموزان انقلابی در مقابل گارد سلطنتی رژیم پهلوی

در آستانه انقلاب اسلامی سال ۵۷ که اقشار و طبقات مختلفی از جامعه ایران در تظاهرات تاریخی آن‌سال‌ها شرکت داشتند، «دانش‌آموزان» نیز ازجمله طبقه‌ای بودند که در این عرصه فعال بودند. اما روز دانش‌آموز چگونه روز دانش‌آموز شد؟ صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش‌آموزان درحالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند. این جوانان به صورت گروه‌گروه داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. ساعت ۱۱ صبح، مأموران گارد طی تیراندازی‌ای که صورت گرفت، تنی چند از این دانش‌آموزان را شهید و زخمی کردند. این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نامگذاری شد.

۳- ۱۳ آبان سال ۵۸/ تسخیر لانه جاسوسی پایان کار آمریکا در ایران بود

سند امنیت ملی آمریکا به صراحت، تمام کشور‌های دنیا را ایالات خارجی آمریکا می‌داند و آمریکا را صاحب و مالک کره زمین اعلام می‌کند، از این سو در رستای اهداف آمریکا سفارتخانه‌های این کشور در همه کشور‌هایی که با آمریکا ارتباط سیاسی دارند با هماهنگی و همکاری سازمان جاسوسی موسوم به «سیا» با نفوذ در بین مسئولان کشور‌های مختلف سعی در منحرف کردن مسیر کشور‌ها به سمت اهداف آمریکا دارند.

بعد از انقلاب اسلامی ایران که زلزله‌ای در جهان معاصر علیه استکبار و استعمار بود، آمریکا در مقام عمل با بزرگ‌ترین رقیب ایدئولوژیک خود مواجه شد، خیلی‌ها چپ کمونسیتی را مهم‌ترین خطر برای آمریکا می‌دانستند، این نظریه نه تنها امروز خریداری ندارد، بلکه با مطالعه آرای مسئولان و استراتژیست‌های آمریکایی درمی‌یابیم، انقلاب اسلامی و گفتمان امام خمنی قاتل استکبار غربی است.

یک استراتژیست آمریکایی در بهبوه انقلاب مردم ایران در مصاحبه با نیویورکر گفت: «بنیادگرایی اسلامی خمینی از از بمب‌های اتمی شوروی خطرناک‌تر است»، بر این اساس سازمان «سیا» فعالیت‌های خود را در سفارت آمریکا در تهران تقویت کرد و در صدد منحرف کردن انقلاب ایران برآمد، اما دانشجویانی که امروز در ادبیات سیاسی ایران از آن‌ها به عنوان دانشجویان پیرو خط امام یاد می‌شود به پا خواستند و جورثومه جاسوسی را تسخیر کردند تا با انقلابی دیگر، انقلاب اسلامی را از مقاصد شیطانی سرویس‌های جاسوسی کشور‌های متخاصم حفظ کنند.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار