دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

وضعیت اسرای فلسطینی در زندان‌های صهیونیستی/ بازداشت اداری یا شکنجه هدفمند!

عفو بین‌الملل در ماه فوریه پیش به صراحت به وجود سیستم آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها اذعان کرده و بازداشت اداری را فاحش‌ترین عملکرد ضدحقوق بشری در دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی دانست.
کد خبر: ۵۵۷۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۸ - 25November 2022

عفو بین‌الملل به سیستم آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها اذعان کردگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: وضعیت فلسطینی‌های بازداشت شده در زندان‌های رژیم صهیونیستی نامساعد است. برخی از زندانیان فلسطینی تا کنون در چند نوبت بازداشت شده‌اند و به نظر می‌رسد که این روند برای برخی از آن‌ها تکرار می‌شود. از جمله «عبدالباسط موتن» که پدر چهار فرزند است و در ماه ژوئیه برای دومین بار به شش ماه حبس اداری محکوم شد. او سه ماه قبل هم از یک بازداشت اداری شش ماهه آزاد شده بود.

الوقت نوشت: اکنون وب سایت «العربی جدید» به نقل از باشگاه اسرای فلسطینی گزارش داده است که عبدالباسط موتن به سرطان روده بزرگ مبتلا است و وضعیت او به طور مداوم در زندان بدتر می‌شود. همچنین یک گروه دفاع از حقوق زندانیان فلسطینی روز دوشنبه اعلام کرد که یکی از زندانیان علی رغم آن که از سرطان رنج می‌برد و با وجود آن که پزشکان می‌گویند او نیاز به درمان فوری دارد، اما همچنان در بازداشت اداری رژیم صهیونیستی است.

باشگاه اسرای فلسطین (PPC) نیز اعلام کرد که عبدالباسط موتن ۴۸ ساله مبتلا به سرطان روده بزرگ است و وضعیت او مدام بدتر می‌شود. باشگاه اسرای فلسطینی، سهل انگاری پزشکی از سوی مقامات زندان رژیم صهیونیستی را عامل بدتر شدن و حتی شهادت زندانیانی می‌داند که در زندان با گرفتار هستند.

بازداشت اداری یا شکنجه سیستماتیک

۷۳ زندانی فلسطینی از سال ۱۹۶۷ بر اثر بی توجهی پزشکی جان خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی از دست داده اند. این آمار را باشگاه اسرای فلسطینی اعلام کرده و از جمله خواستار آزادی فوری عبدالباسط موتن برای دسترسی مناسب به مراقبت‌های پزشکی شده است. موتن در مجموع ۹ سال است که عمدتاً در بازداشت اداری در اسراییل زندانی بوده است. بازداشت شدگان اداری نه به جرمی متهم می‌شوند و نه محاکمه برای آن‌ها انجام می‌شود و حتی وکلای آن‌ها از دیدن شواهد و پرونده آن‌ها محرومند.

احکام بازداشت اداری معمولاً بین سه تا شش ماه به طول می‌کشد و می‌تواند تا مدت‌های نامحدودی نیز تمدید شود. رویه بازداشت اداری توسط سازمان‌های حقوق بشری به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و فعالان حقوق بشر این قبیل بازداشت‌ها را نقض رویه قانونی می‌دانند، اما تا کنون هیچ اقدامی برای توقف این رویه غیرانسانی صورت نگرفته است.

در مواردی حتی مخالفت زندانیان با برگزاری دادگاه نظامی و درخواست آنان برای برگزاری دادگاه‌های معمولی باعث می‌شود تا احکام بازداشت اداری و موقت زندانیان فلسطینی تمدید شود. از جمله یک گروه حامی زندانیان اعلام کرد که بازداشت اداری یک زندانی فلسطینی توسط اسرائیل به دلیل مخالفت او با حکم دادگاه نظامی تمدید شد. یک گروه حقوق بشری در تل آویو با نام ب تسلم B'Tselem نیز وضعیت نامساعد قضایی در سرزمین‌های اشغالی را تائید کرده و گفته است که مقامات این رژیم بی توجه به انتقادات بین الملل به طور گسترده از بازداشت اداری علیه فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند.

گزارش عفو بین‌الملل در ماه فوریه یعنی حدود ۸ ماه پیش نیز به صراحت به وجود سیستم آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها اذعان می‌کند و بازداشت اداری را فاحش‌ترین عملکرد ضدحقوق بشری در دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی می‌داند. یک نکته قابل توجه آن است که شهرک نشینان اسرائیلی که به طور غیرقانونی در شهرک‌های اشغالی کرانه باختری زندگی می‌کنند، تحت قوانین غیرنظامی محاکمه می‌شوند، اما فلسطینیان به عنوان ساکنان اصلی کرانه باختری تحت سیستم حقوقی نظامی و دادگاه‌های سخت گیر نظامی محاکمه می‌شوند. صرف نظر از آن که اشغال کرانه باختری به طور کلی غیرقانونی است، تبعیض نژادی نیز در این بخش از فلسطین از سوی صهیونیست‌ها بسیار پررنگ است.

جهنم در زندان‌های اسرائیل

اسرائیل به عنوان یک رژیم اشغالگر، تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی را برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی به اسرا و زندانیان فلسطینی زیر پا می‌گذارد. این امر در رفتار غیرانسانی آن‌ها با زندانیان فلسطینی و هم سهل انگاری پزشکی و هم دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی در طول همه گیری کرونا به روشنی ثابت شده است. براساس آمار وب سایت «امپکت پالیسیز» از زمان اشغال کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی توسط رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷، بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی توسط نظامیان صهیونیست بازداشت شده‌اند که تقریباً ۲۰ درصد از کل جمعیت فلسطین است. از سال ۲۰۰۰ تاکنون نیز حدود ۸ هزار کودک فلسطینی توسط نیرو‌های اسرائیلی دستگیر شده اند. همچنین به گفته وب سایت آدامیر، تا ماه اوت امسال، ۴۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به سر می‌بردند که ۳۴۰ زندانی اداری، ۱۴۰ کودک و ۴۱ زن بودند.

زندانیان و اسیران فلسطینی در شرایط وخیمی در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند، از جمله شکنجه، ازدحام بیش از حد، انزوا، تهدید بستگان خود و در موارد خاص ممنوعیت ملاقات با خانواده. زندانیان البته طی سالیان متمادی در اعتصابات غذای دسته جمعی به این شرایط اعتراض کرده اند، اما این شرایط غیرانسانی همچنان ادامه دارد. این اعتصاب غذا‌ها همچنین منجر به بیماری‌های متعددی از اسهال و عفونت‌های تنفسی گرفته تا کم خونی، بیماری قلبی و نارسایی کلیه می‌شود و بسیاری از مشکلات کلیوی و روده‌ای اسرای فلسطینی نتیجه همین اعتصاب غذا‌های مکرر است.

حتی زندانیان زن فلسطینی نیز تحت شرایط غیرانسانی بازداشت می‌شوند. بازجویی از زنان شامل بستن چشم، دستبند و بستن آن‌ها به صندلی است. آن‌ها اغلب هفته‌ها از تعویض لباس منع می‌شوند، دسترسی به توالت محدود است و مورد آزار و اذیت کلامی و جنسی قرار می‌گیرند. از جمله پیامد‌های بهداشت روانی این رفتار وحشیانه و شریرانه می‌توان به اضطراب، بی خوابی، اقدام به خودکشی، افسردگی حاد و هیستری در میان اسرای زن اشاره کرد. همچنین برخی از کودکان زندانی تا یک ماه در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند و گاهی اوقات بدون غذا، پتو یا گرما کافی و همراه با ترس شدید، درماندگی، تنهایی، اختلالات عاطفی و اختلال استرس در بازداشت به سر می‌برند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار