یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

نگرانی غرب از قدرت فتوشاپی ایران!

قدرت موشکی و پهپادی ایران که زمانی از سوی مقامات آمریکایی «فتوشاپی» خوانده می‌شد، اکنون یکی از دغدغه‌های مهم دشمنان جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۷۸۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۱ - 12March 2023

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ به تازگی گزارشی در شبکه سی. ان. ان (CNN) آمریکا منتشر و در آن ادعا شده است که «روسیه پس از به غنیمت گرفتن برخی تسلیحات غربی در جنگ اوکراین، آن‌ها را در اختیار ایران قرار می‌دهد تا این تسلیحات مهندسی معکوس شوند و هدف از این روش، ساخت نمونه مشابه از آن‌هاست.»

نیرو‌های مسلح ایران در زمینه مهندسی معکوس تسلیحات و ادوات نظامی به اندازه‌ای تبحر دارند که با فرض صحت ادعای این رسانه آمریکایی، در اختیار داشتن تسلیحات غنیمتی غربی می‌تواند موجب هراس بیش از پیش دشمنان از قدرت نظامی جمهوری اسلامی شود.

اولین تجربه ایران در زمینه مهندسی معکوس ادوات نظامی به تولید موشک در اواخر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بازمی‌گردد؛ زمانی که رژیم بعثی به جنگ شهر‌ها روی آورد و ایران قصد داشت که با راهبرد «موشک جواب موشک»، جنایات بعثی‌ها علیه غیرنظامیان و مردم بی‌گناه را به شیوه‌ای متناسب پاسخ دهد؛ اما تحریم‌های نظامی اِعمال‌شده علیه کشورمان مانع بزرگی در این مسیر بود.

بر همین اساس، سردار شهید «حسن طهرانی‌مقدم» و تعدادی از همرزمانش عملیات مهندسی معکوس را بر روی معدود موشک‌هایی که ایران از کشور لیبی خریداری کرده بود، آغاز کردند و در سال ۱۳۶۷ نخستین موشک بومی ایران به سوی هدف مورد نظر در خاک عراق پرتاب شد.

تجربه ساخت موشک با عملیات مهندسی معکوس، محدود به حوزه موشکی نبود و ایران پس از شکار پهپاد پیشرفته و رادارگریز آمریکایی «آر. کیو-۱۷۰» که به «جانور قندهار» معروف است، توانست نمونه‌های متعددی از پهپاد‌های شناسایی-رزمی را در مقیاس‌های مختلف با بهره‌گیری از الگوی ساخت این پهپاد جاسوسی آمریکا طراحی و تولید کند؛ پهپاد‌هایی که در برخی عملیات‌ها از جمله عملیات «ضربت محرم» (حمله به مقر تروریست‌های تکفیری در البوکمال سوریه) استفاده شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حوزه پهپادی و موشکی توانست در زمینه مهندسی معکوس موشک‌های ضد زره و دوش‌پرتاب نیز عملکرد موفقی داشته باشد؛ موشک‌هایی که دانشمندان دفاعی ایران با الگوگیری از موشک «تاو» آن‌ها را طراحی و به مرور انواع پیشرفته‌تری را نیز نسبت به نمونه آمریکایی، تولید کردند.

با عنایت به آنچه در سطور فوق بیان شد، اقتدار ایران اسلامی در حوزه نظامی، علاوه بر بهره‌گیری از تجربیات دفاع مقدس، حاصل خلاقیت، نوآوری و هوش و استعداد برتر جوانان مؤمن و متعهد صنعت دفاعی کشور است.

همکاری بخش‌های مختلف نیرو‌های مسلح با شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی نیز عامل دیگری در جهت افزایش توان دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است.

بر این اساس، اکنون ایران به جایگاهی رسیده که علاوه بر تأمین نیازهای دفاعی خویش، توانایی صادرات محصولات دفاعی خود را دارد؛ به گونه‌ای که رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند روسیه در جریان جنگ اوکراین به استفاده از پهپاد‌های ایرانی روی آورده و در پی این اتفاق، خسارات سنگینی را به دشمن خود تحمیل کرده است.

همچنین این رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که بخشی از نیاز‌های موشکی روسیه در جنگ با اوکراین را موشک‌های نقطه‌زن ایرانی، مرتفع خواهند کرد. این‌گونه ادعا‌ها در حالی مطرح می‌شود که روسیه به‌عنوان یک ابرقدرت نظامی شناخته می‌شود و ایران نیز کشوری است که سال‌ها تحت تحریم‌های متعدد از جمله تحریم نظامی قرار داشته است.

قدرت موشکی و پهپادی ایران که زمانی از سوی مقامات آمریکایی «فتوشاپی» خوانده می‌شد، اکنون به اذعان کارشناسان، مقامات و رسانه‌های غربی در بالاترین سطوح جهانی قرار دارد و یکی از دغدغه‌های مهم دشمنان جمهوری اسلامی محسوب می‌شود؛ علاوه بر این، بهره‌گیری نیرو‌های مسلح کشورمان از فناوری‌های بکار رفته در تسلیحات غربیِ به غنیمت گرفته‌شده از سوی روسیه نیز نگرانی آن‌ها نسبت به افزایش توان نظامی ایران را دوچندان می‌کند.

ایران با عبور از سد فشار‌های حدکثری و تحریم‌های همه‌جانبه، توانسته دایره نفوذ خود در منطقه را گسترش دهد و در مسیر تبدیل شده به یک قدرت جهانی قرار بگیرد؛ لذا تنها راه رهایی مخالفان جمهوری اسلامی از این نگرانی‌ها، این است که حقوق حَقه ملت ایران را به رسمیت بشناسند، دست از شرارت و دشمنی با ایران اسلامی بردارند و راه تعامل با کشورمان را در پیش بگیرند؛ همچنان‌که عربستان سعودی پس از سال‌ها جنگ نیابتی در یمن و در پیش گرفتن روش خصمانه در قبال کشورمان، طی روز‌های اخیر ناچار شد که در مسیر برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران گام بردارد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها