نقش رزمندگان استان همدان در آزادسازی حصر سوسنگرد

مقاومت جانانه رزمندگان بومی و سایر هموطنان باعث شده بود که عبور از سوسنگرد و ادامه تهاجم به سمت شهر اهواز برای دشمن به کابوسی وحشتناک تبدیل گردد.
کد خبر: ۵۸۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ - 16November 2015

نقش رزمندگان استان همدان در آزادسازی حصر سوسنگرد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، با شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق، محور اصلی تهاجم دشمن دشت خوزستان بود و یگان های زرهی، مکانیزه و پیاده دشمن با تمامی توان سعی بر تصرف این منطقه نفت خیز از میهن اسلامی ایران را داشتند. و این حداقل خواسته صدام از تهاجم به ایران اسلامی بود و این مهم را حتی با تغییر نقشه جغرافیایی کشور عراق با الحاق استان خوزستان به نام جعلی عربستان انجام داده بود.


جبهه خوزستان به لحاظ شکل زمین و موقعیت به سه منطقه شمالی، میانی و جنوبی تقسیم شده که جبهه میانی شامل منطقه عمومی دشت آزادگان و به مرکزیت شهر سوسنگرد می باشد.


این شهر نامی آشنا و سرشار از حماسه های شور انگیز است و از نظر جغراافیایی در 55 کیلومتری شمال غربی اهواز قرار دارد. در شروع تهاجم بر خلاف تصور دشمن که فکر می کرد عشایر و مردم منطقه به دلیل عرب زبان بودن با آنها همکاری می کنند، اهالی منطقه با تمامی وجود در برابر تعدی دشمن ایستادگی نمودند و شروع رسمی جنگ با بیش از پنجاه روز حملات مکرر را که به قصد تصرف شهر به وقوع می پیوست عقیم و ارتش بعثی را زمین گیر نمودند.


مقاومت جانانه رزمندگان بومی و سایر هموطنان باعث شده بود که عبور از سوسنگرد و ادامه تهاجم به سمت شهر اهواز برای دشمن به کابوسی وحشتناک تبدیل گردد.


در روز ششم مهرماه 1359 شهر سوسنگرد سقوط کرد و تعدادی از ضد انقلاب به همراه نیروهای بعثی عراق وارد شهر شدند و با گماردن یکی از مزدوران به عنوان فرماندار، ساختمان فرمانداری را مقر خود قرار دادند، به دنبال این اتفاق، در عملیات شهید "غیوراصلی" و جمعی از رزمندگان، شهر از وجود متجاوزین بعثی پاکسازی و آزاد می گردد.


بار دیگر فشارهای بی امان دشمن در22 آبان 59 منجر به کامل شدن حلقه محاصره شهر سوسنگرد و قطع ارتباط کامل رزمندگان شهر با سایر جبهه ها شد به نحوی که رزمندگان اسلام در فقر کامل تجهیزات، مهمات و تدارکات بودند. نیروهای تا دندان مسلح دشمن به صورت مستمر سعی بر تصرف شهر داشتند، از سوی دیگر کارشکنی های بنی صدر و عدم ایجاد هماهنگی بین سپاه و ارتش بر بحران حاکم می افزود.

در حالی که وضعیت بسیار پیچیده ای بر مدافعان شهر تحمیل گردیده بود، به نحوی که بسیاری از رزمندگان به شهادت رسیده و یا مجروح شده بودند، رزمندگان تبریزی طی تماسی با بیت شهید مدنی، شرایط سخت شهر را به اطلاع ایشان می رسانند و از این طریق حضرت امام خمینی(ره) در جریان امور قرار گرفته و به بنی صدر هشدار می دهند که تا 24 ساعت آینده حصر سوسنگرد باید شکسته شود وگرنه خودم به آنجا خواهم آمد.

در همین حال حضور حماسی مقام معظم رهبری (نماینده حضرت امام خمینی(ره) در شورای عالی دفاع) و شهید بزرگوار دکتر مصطفی چمران در این منطقه مرهمی بر دل خسته رزمندگان بود.


سرانجام با نظارت مقام معظم رهبری و روشنگری داهیانه ایشان و شهید دکتر چمران که با حضوری مستقیم در کوران حوادث منطقه همزمان گردیده بود منجر به انسجام نیروهای ارتش و سپاه گردیده و با فرمان حضرت امام خمینی(ره) و تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در تاریخ 26 آبان 1359 طی عملیاتی حماسی محاصره شهر شکسته شده و سوسنگرد به طور کامل در اختیار نیروهای خودی قرار گرفت.


با انجام این عملیات جاده مواصلاتی سوسنگرد-اهواز نیز از دسترس دشمن خارج شده و به تعبیری با حفظ شهر سوسنگرد، شهر اهواز و متعاقب آن موقعیت استراتژیک خوزستان تثبیت گردیده و از سقوط حتمی آن جلوگیری شد.


نقطه اوج این حماسه بزرگ نقش بی بدیل ولایت فقیه و رهبری در عبور از بحران های شکننده بود. رزمندگان سپاه استان همدان نیز در قالب گروه هایی از آغاز تهاجم دشمن در این منطقه حضور پیدا کرده و پا به پای مدافعان شهر از حریم سوسنگرد دفاع نمودند.


علاوه بر رزمندگان سپاه استان، تعدادی از نیروهای با تجربه نیز در قالب گروه های جنگ های نا منظم در رکاب دکتر چمران در این منطقه علیه دشمن زبون جهاد می کردند.


در این راستا تعدادی از آنان نیز به شهادت رسیده و یا مجروح شدند، حضور حماسی رزمندگان استان تا اواخر اسفندماه 1359 به صورت مستمر ادامه داشته و صدها نفر در این منطقه حماسه آفریدند، همچنین دلاوران ارتشی استان در قالب تیپ سوم زرهی شهید قهرمان از اواخر آذرماه 1359 در قسمت جنوبی منطقه سوسنگرد و در مجاورت رودخانه کرخه کور استقرار یافته و در تاریخ 15 دی ماه 1359 عملیات نصر را انجام دادند که با انجام این مأموریت آفندی آخرین گام های تجاوز دشمن را خرد نمودند و از آن پس دشمن بعثی در منطقه به صورت انفعالی و فقط در جایگاه پدافندی عمل نموده و اندیشه ادامه پیشروی را از فکر خود خارج نمود.

نظر شما
پربیننده ها