در نشست ویژه بزرگداشت هفته جهاد سازندگی؛

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی: عمل انقلابی و ایثارگری‌ پیوست حرکت جهادی است

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: یک حس مشترک بین نیروهای مسلح و جهادسازندگی، به ویژه در سال‌های دفاع مقدس، وجود داشته و دارد. عمل انقلابی جهادی به‌هنگام و ایثارگری‌ها همواره پیوست کاری مجموعه انقلابی جهاد سازندگی بوده است.
کد خبر: ۵۹۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴ - 11June 2023

عمل انقلابی و ایثارگری‌ پیوست کاری جهاد سازندگی است

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست برنامه‌ریزی  ویژه بزرگداشت هفته جهاد سازندگی با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، «غلامرضا قنبری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و سایر مدیران استانی جهاد کشاورزی در محل این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست؛ سردار یوسفعلی‌زاده ضمن گرامیداشت هفته جهاد سازندگی اظهار داشت: این سازمان، امروز نیز همچون گذشته مشغول جهاد است و ان‌شاءالله تلاش‌ها و زحمات شما در زمره تلاش‌های جهادگونه و ایثارگرانه ثبت و ضبط خواهد شد.

وی ضمن اشاره به برگزاری کنگره ملی بزرگداشت شهدای سبزوار و دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهیدان سبزوار و نیشابور با رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: در آن دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تدابیر و رهنمودهایی داشتند از جمله اینکه «تلاش جامعه، دردمندان، خدمتگزاران و ایثارگران در راستای گرامیداشت یاد و نام شهیدان یک جهاد است». همچنین طبق فرمایش ایشان «جهاد یک مسئله ذوابعاد است و اقدام صرف نظامی نیست مثل جهاد علمی، جهاد فرهنگی و جهاد اقتصادی.»

این ‌مسئول تأکید کرد: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر سه عنصر در حرکتی وجود داشت، آن اقدام جهادی است. ایشان در این باره می‌فرمایند: «هرکاری جهادی نیست مگر آنکه دارای سه مشخصه باشد؛ نخست انگیزه الهی و مخلصانه در کار است، دوم کار با حداکثر کوشش و جدیت انجام بگیرد و سوم انجام کار برخلاف میل و بر علیه دشمن باشد».

وی با بیان اینکه بحمدالله کار امروز شما بزرگواران حتماً یک حرکت جهادی خواهد بود، خاطرنشان کرد: امروز در تمامی لایه‌های حوزه اقتصاد نیاز به یک کار گسترده و جهادی داریم به همین جهت باید کارآمدی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و برآورده شدن جوائج جامعه را در کف دست بگیریم و تلاش کنیم. این تلاش علاوه بر اینکه خواست دشمن را باطل می‌کند و رضایت جامعه را تأمین خواهد کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی همچنین با اشاره به سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) گفت: دو عنصر امید و ایمان، که مبنای حرکت امام عزیز و فرزندان انقلابی‌اش در طول سال‌‌های پس از انقلاب اسلامی ایران بوده است، نیاز مبرم جامعه امروز ماست که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی واقع شد؛ چراکه این دو لازمه جامعه برای برداشتن گام‌های بلند هستند.

وی عنوان کرد: دشمن به دنبال ضعف و تسلیم شدن ماست و می‌خواهد ایمان ما را ناکارآمد جلوه دهد و دوران بنیادگرایی را به زعم خودش، از دور خارج کند. امروز اگر بخواهیم بر دشمنان قدّار غلبه کنیم و گام‌های بلندی در جامعه برداریم بایستی کارمان جهادی باشد.

یوسفعلی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود در تبیین جایگاه حقیقی شهدا در بین آحاد مختلف جامعه ابراز داشت: شهیدان اسطوره‌های نابی هستند که از آسمان به زمین نیامدند بلکه اهل همین زمین بودند و در نهایت آسمانی شدند. آنها ایمان تزریق شده‌ای نداشتند بلکه آن ایمان را آموختند و در مدرسه عشق جان و سر باختند. شهدای جهادسازندگی و سایر کسانی که از روستاها به پا خواستند از همین دست افراد بودند.

وی همچنین در تشریح فلسفه گرامیداشت مناسبت‌ها و ایام و رویدادهای خاص گفت: آن فلسفه، همین عشق و ایثار است و آن عاشقانی که باید به نیکی از آن‌ها یاد شود و راه و سیره آن‌ها مبنای عمل ما قرار گیرد. امروز راه شهیدان ۴۰ سال قبل؛ از طریق نقش‌آفرینی در عرصه‌های روزآمد محقق خواهد شد؛ اگر دیروز یک رزمنده در پشت لودر می‌نشست و در عین اینکه خودش سنگری نداشت برای سایر رزمندگان سنگر می‌ساخت لکن جهاد امروز به نسبت جهاد دیروز تفاوت دارد و هر رزمنده‌ای بایستی جایگاه خود را در این عرصه پیدا کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه با اشاره به این مطلب که بسیاری از اقداماتی که در آن دوره توسط جهاد سازندگی انجام می‌شد بر اساس دستورات از بالا به پائین و با بودجه خاص دولت همراه نبود، تأکید کرد: در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی از طریق اقداماتی مانند خودیاری‌ها و کمک‌های مردمی از هیچ، همه چیز ساخته می‌شد چراکه وقتی مردم می‌دیدند که نیروهای جهاد سازندگی از جان و دل مشغول خدمت هستند؛ آن‌ها هم وارد میدان می‌شدند.

وی ضمن گلایه از ورود و دخالت برخی از بودجه‌های دولتی در مباحث مشارکت‌های مردمی گفت: متأسفانه امروزه ورود برخی از بودجه‌های دولتی باعث شده تا مردم از ورود به انجام کارهای خیر خودداری کنند. این مطلب نشان از تغییر در رویکرد عملکردهای مدیران در بخش‌های مختلف دارد.

یوسفعلی‌زاده با بیان اینکه باید کار جهادی را به صورت روزآمد و به لحظه انجام دهیم، یادآور شد: کار جهادی فقط مربوط به دیروز نیست؛ بلکه مربوط به امروز نیز هست و در بسیاری از موضوعات روز هم تاکنون نتایج خوبی به همراه داشته است. مثل ایام شیوع ویروس کرونا که از تغسیل متوفیان کرونایی تا سایر مسائل مربوط به این حوزه، در قالب حرکت‌های جهادی انجام شد.

وی در تکمیل این قسمت از صحبت‌های خود گفت: اگر این طور عمل کردیم، مناسبت و گرامیداشت‌های مرتبط با هفته بزرگداشت جهادسازندگی هم روزآمد خواهد شد و دیگر برنامه‌های مرتبط با این هفته تکراری و یا کلیشه‌ای نخواهد بود. گرامیداشت هفته جهادسازندگی با چنین رویکردی تا اعماق همراهی‎‌های اجتماعی، فرهنگی، رسانه‌ای و حتی بدنه اجرایی و سازمانی را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه یک حس مشترک بین نیروهای مسلح و جهادسازندگی، به ویژه در سال‌های دفاع مقدس، وجود داشته و دارد، تأکید کرد: عمل انقلابی جهادی به‌هنگام و ایثارگری‌ها همواره پیوست کاری مجموعه انقلابی جهاد سازندگی بوده است. جهادگران هیچ‌گاه معطل بسیاری از کمبودها نشده و نمی‌شوند؛ بر همین اساس جهادی شدن تلاش‌ها، باید توسط خود مدیران صورت بگیرد.

باید به دنبال کارهای جدید بود

قنبری نیز در این جلسه قنبری با بیان اینکه ما باید نسبت به تکلیف خود در قبال جامعه آشنا باشیم، ابراز داشت: دفاع مقدس ناشی از یک اراده ملی بود؛ فرهنگ دفاع مقدس که نیاز امروز جامعه است باید در بخش‌های مختلف نهادینه شود. انتقال مفاهیم مرتبط با اقدامات جهادی و جهادسازندگی فقط مختص به هفته بزرگداشت جهاد سازندگی نیست؛ بلکه این محتوا بایستی در طول سال به جامعه ارائه شود.

وی تأکید کرد: در هفته جهاد سازندگی باید ادارات با هم‌افزایی به یکدیگر کمک کنند تا تصویری که رزمندگان در جهاد سازندگی و دوران دفاع مقدس به تمام دنیا نشان دادند؛ امروز به نسل‌ جدید ارائه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: بایستی به دنبال برنامه‌های ابتکاری و نوآورانه بود و از اقدامات تکراری پرهیز کرد؛ در همین راستا باید از ظرفیت تبلیغی و اطلاع‌رسانی ادارات و نهادهای دولتی دیگر نیز بهره گرفت تا شاهد رویداد ماندگاری باشیم.

در این نشست همچنین مدیران بخش‌های مختلف سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به ارائه دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود به جهت برگزاری بهتر برنامه‌های گرامیداشت هفته جهاد سازندگی پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار