به مناسبت سالگرد عملیات نصر4؛

عملیاتی با درس های بزرگ برای دشمنان

در راستای استراتژی جدید ایران مبنی بر گشودن جبهه جدید در غرب و شمال غرب و با هدف پیشروی در استان سلیمانیه انجام شد، ضمن پرهیز از عملیات‌های پراکنده در مناطق دیگر، عملیات‌های بعدی در شمال سلیمانیه انجام شود. یکی از این عملیات‌ها، عملیات نصر 4 بود که به منظور تداوم عملیات کربلا10 طراحی شد.
کد خبر: ۶۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰ - 21June 2013

عملیاتی با درس های بزرگ برای دشمنان

 به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، عملیات نصر 4 در تاریخ 31 خرداد سال 1366 و در ساعت 2 بامداد با رمز مبارک " یا امام جعفرصادق (ع) " پس از عملیات کربلا10 که در راستای استراتژی جدید ایران مبنی بر گشودن جبهه جدید در غرب و شمال غرب و با هدف پیشروی در استان سلیمانیه انجام شد، ضمن پرهیز از عملیاتهای پراکنده در مناطق دیگر، عملیاتهای بعدی در شمال سلیمانیه انجام شود. یکی از این عملیاتها، عملیات نصر 4 بود که به منظور تداوم عملیات کربلا10 طراحی شد.
عملیات نصر 4 با اهداف آزادسازی ارتفاعات ژاژیله، اسپیدار دره و گلان شهر ماووت عراق ، ایجاد زمینه برای تصرف ارتفاع "گردهرش" واقع در غرب رودخانهی چولان و استقرار روی ارتفاع ژاژیله و به اسارت درآوردن تعداد زیادی از نیروهای دشمن بود.
در نصر4، تیپ 443 از لشکر 27 عراق هدف سنگینترین حمله قرار گرفت و به همراه بیش از نیمی از امکانات تیپ 603 پیاده منهدم شد، قوای اسلام با توجه به کوهستانی بودن منطقه و با به کارگیری تاکتیکهای ویژه جنگ کوهستانی و هماهنگی عالی همه موانع را از سر راه برداشتند، که در این میان 27 دستگاه تانک و نفربر زرهی همراه با ضدهوایی عراق منهدم و 5 دستگاه نیز به غنیمت گرفته شد .
 پس از مدتی دشمن با حمله به ارتفاعات دوقلو و یال قشن موفق به تصرف آنها شد. که ماموریت باز پس گیری ارتفاعات دوقلو در تاریخ 13/4/ 66 به لشکر 10 و گردانهای حضرت علی اکبر (ع)، حضرت زینب (ع) و... داده شد. که با رشادت آنها بخشی از اهداف مجددا به دست نیروهای اسلام  افتاد.
مناطق آزاد شده، شهر ماووت ، ارتفاعات ژاژیله وشاخ قشن، ارتفاعات 1492،1403،1439،1520 ، 1530،1540( مساحت مناطق آزاد شده 50 کیلومتر مربع)بود، تجهیزات منهدم شده دشمن ده ها قبضه انواع آتشبارتعداد زیادی خودروی نظامی، ده ها دستگاه تانک، نفر بر و تعداد زیادی مهمات وسلاح سبک و سنگین یگانهای منهدم شده دشمن تیپهای 66، 68 و 65 نیروی متخصّص  تیپ 99 مکانیزه تیپهای 3 ، 5 ، 7 از گارد ریاست جمهوری.
تعداد کشته وزخمی بیش از 5500 نفر تعداد اسراء 560 نفرغنایم چندین دستگاه تانک ونفر بر دهها قبضه سلاح سبک وسنگین با مهمات بوده است. 

خلاصه گزارش عملیات :
نام عملیات: نصر۴
زمان اجرا: 31/3/1366
مدت اجرا: ۱۴ روز
تلفات دشمن: ۶۰۶۰ (کشته، زخمی و اسیر)
رمز عملیات: یا امام جعفر صادق (ع)
مکان اجرا: منطقه عمومی ماووت عراق - محور شمالی جنگ(ارتفاعات)
ارگانهای عملکننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
اهدافعملیات: تصرف شهرنظامی ماووت عراق وتکمیلاهداف عملیاتکربلای ۱۰

نظر شما
پربیننده ها