به مناسبت سالروز برگزاری عملیات ظفر 2؛

شکستی بزرگ برای صدام

دشمن پس از متحمل شدن 300 کشته و زخمی، تلاش می‌کند تا از ادامه پیشروی قوای اسلام پیش‌گیری به عمل آورد که با حمله سربازان اسلام این تلاش‌ها ناکام می‌ماند و پایگاه‌های پلیس و دژبانی اطراف شهر کفری نیز به کنترل رزمندگان ایران درمی‌آیند.
کد خبر: ۶۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷ - 26June 2013

شکستی بزرگ برای صدام

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، عملیات ظفر 2 در تاریخ 5 تیرماه سال 1366 با رمز مبارک "لبیک یا حسین(ع)" در منطقه عملیاتی کفری از استان کرکوک آغاز شد.

هدف از عملیات ظفر 2 پاسخگویی به شرارتهای رژیم بعث در بمباران شیمیایی و ویران ساختن روستاهای کردنشین استانهای شمالی عراق و نیز با هدف انهدام تأسیسات نظامی و اقتصادی صدام بود.

رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان، متشکل از نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و لشکر 9 ، در نخستین ساعات عملیات، سلسله ارتفاعات مهم کفری داغ را پس از انهدام نیروهای دشمن تحت کنترل وتصرف خود درمیآورند.

رزمندگان لشکر 9 بدر با یک مانور پرتحرک، پس از وارد آوردن تلفات و خسارات سنگین، قرارگاههای دشمن را به تصرف درمیآورند و مقدار قابل توجهی از وسایل جنگی را به غنیمت میگیرند که بدین ترتیب مقدمه انهدام تأسیسات شهر کفری فراهم میشود.

دشمن پس از متحمل شدن 300 کشته و زخمی، تلاش میکند تا از ادامه پیشروی قوای اسلام پیشگیری به عمل آورد که با حمله نیروهای اسلام این تلاشها ناکام میماند و پایگاههای پلیس و دژبانی اطراف شهر کفری نیز به کنترل رزمندگان مسلمان درمیآیند.

رزمندگان اسلام در ادامه عملیات، جادههای مهم کفری ـ بغداد و کرکوک خانقین ـ تکریت را به کنترل کامل خود درمیآورند که زمینه ورود آنها به شهر فراهم میشود. با درهم کوبیدن نیروهای باقیمانده دشمن، تأسیسات نظامی و اقتصادی شهر، از جمله ساختمان سازمان امنیت، ساختمان حزب بعث عراق و نیروگاه برق به آتش کشیده میشوند و ساختمان فرمانداری پس از نبردی تن به تن منهدم میشود و فرماندار این شهر نیز به هلاکت میرسد. با تداوم عملیات و پاکسازی مراکز مهم شهر، تعدادی از نیروهای نظامی و امنیتی شهر کشته و مجروح میشوند و تعدادی نیز از مهلکه میگریزند.

طی یک حملهی ایذایی با نام ظفر ۲در "منطقهی پنجوین" عراق - جبههی شمالی جنگ - توانست ۲۰سنگر اجتماعی و انفرادی، ۵موضع تیربار و ۱۲زاغهی مهمات دشمن را منهدم کند و تعداد زیادی از مهمات و صلاح های سبک وسنگین را به غنیمت خود در آوردند.

تأسیسات منهدم شده دشمن:

کلیه پایگاههای دشمن در ارتفاعات کفری داغ، ساختمانهای سازمان امنیت، فرمانداری، حزب بعث، شهرداری، پست و تلگراف، شعبه بانک رافدین، نیروگاه برق، یک کارخانه، پادگان نیروی جیشالشعبی و پمپ بنزین شهر کفری عراق.

تجهیزات منهدم شده دشمن:

دهها دستگاه تانک و نفربر.

تعدادی خودرو نظامی.

دهها قبضه سلاح نیمه سنگین.

 

خلاصه گزارش عملیات :

نام عملیات: ظفر2 (نامنظم یا ایزایی)

زمان اجرا: 12/7/1366

تلفات دشمن (کشته، زخمی و اسیر): 500

رمز عملیات: لبیک یا حسین (ع)

مکان اجرا: شهر کفری داغ در استان کرکوک عراق - عقبه جبهه شمالی دشمن

ارگانهای عملکننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه رمضان و معارضان کرد عراق

اهداف عملیات: انهدام مراکز استراتژیک و توان رزمی و پشتیبانی نظامی دشمن.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
-
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
0
1
سلام
با تشکر از زحمات جنابعالی
"دو تاریخ متفاوت جهت شروع عملیات ظفر 2 ذکر شده است.لطفا بررسی و تصحیح بفرمایید.
نظر شما
پربیننده ها