مطالبات امام خامنه‌ای از مسئولان-۳۳/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

بکارگیری دانش‌بنیان‌ها راهکار اصلی معضل کمبود بودجه/ بخش خصوصی افزایش بهره‌وری را با دانش‌بنیان‌ها محقق کنند

سیاهکلی با تأکید بر اینکه بخش‌های خصوصی برخلاف بخش‌های دولتی به دنبال افزایش بهره‌وری و دانش‌بنیان شدن هستند، گفت: بخش خصوصی چون بر مبنای هزینه و فایده خود عمل می‌کند، افزایش بهره‌وری را مهم‌ترین اولویت خود می‌داند.
کد خبر: ۶۰۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۳ - 25August 2023

بکارگیری دانش‌بنیان‌ها راهکار اصلی معضل کمبود بودجه/ بخش‌های خصوصی افزایش بهره‌وری را با دانش‌بنیان‌ها محقق می‌کنند////// اتونشر ایام مرخصی«لطف‌الله سیاهکلی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم حمایت و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: تا زمانی که دولتمردان ما هزینه‌محور هستند به این معنی که ارزش و اولویت برایشان اخذ بودجه بیشتر از دولت است، کشور در حوزه تولید و صنعت به سامان خوبی نمی‌رسد و مسیر صنایع به سمت دانش‌بنیان‌محوری حرکت نمی‌کند.

سیاهکلی خاطرنشان کرد: اما اگر مدیران به سمت افزایش بهره‌وری حرکت کنند، به این معنی که بودجه کم خود را با بهره‌وری جبران کنند، ناچار می‌شوند که دانش‌بنیان‌ها را به خدمت بگیرند، اولین اتفاقی که با دانش‌بنیان شدن صنایع و بخش‌های تولیدی کشور رخ می‌دهد، این است که هزینه تولید را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر میزان درآمد و سود را افزایش می‌دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در واقع دانش‌بنیان یعنی با هزینه‌کرد حداقلی به بیشترین سود برسیم، متأسفانه در کشور ما اینگونه رفتار نمی‌شود، بلکه مدیران و مسئولان برای خودشان این اولویت را لحاظ می‌کنند که بیشتر از دولت بودجه اخذ کنند و توجهی به افزایش بهره‌وری ندارند.

وی افزود: چنین وضعیتی مدیران ما را تنبل می‌کند و کمتر از ظرفیت‌های عظیم دانش‌بنیان‌ها استفاده می‌شود، اگر بخش‌هایی از وزارتخانه ها هم به سمت دانش‌بنیان‌ها حرکت کرده‌اند به این دلیل است که با کشورهای دیگر دنیا کار می‌کنند و لاجرم باید از فناوری‌های نوین بهره ببرند.

سیاهکلی با تأکید بر اینکه بخش‌های خصوصی برخلاف بخش‌های دولتی به دنبال افزایش بهره‌وری و دانش‌بنیان شدن هستند، گفت: بخش خصوصی چون بر مبنای هزینه و فایده خود عمل می‌کند، افزایش بهره‌وری را مهم‌ترین اولویت خود می‌داند، اما بخش‌های دولت صرفاً بودجه که حاصل فروش نفت و گاز بوده را اخذ می‌کنند و با ناکارآمدی تمام وظایف خود را پیش می‌برند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شیوه مدیریت در کشور بر مبنای هزینه تعریف می‌شود، نه بر مبنای فایده خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در این زمینه عزم جدی دارد، البته دیگر مدیران و دستگاه‌ها هم باید جدیت لازم را به خرج بدهند تا نهادهای مختلف کشور ملزم به کاهش هزینه شوند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها