دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

محرومیت‌زدایی با همنوایی دستگاه‌های حمایتی

برای نخستین‌بار همه دستگاه‌های حمایتی به سراغ رفع محرومیت از ۲۰۲۰ محله محروم در سراسر کشور رفته‌اند.
کد خبر: ۶۰۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ - 29July 2023

محرومیت‌زدایی با همنوایی دستگاه‌های حمایتیگروه اجتماعی دفاع‌پرس: برای اولین‌بار در کشور و در قالب طرحی به نام «توانمندسازی محلات کم‌ برخوردار ۲۰۲۰»، دو هزار و ۲۰ محله با جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر در سراسر کشور شناسایی شده و قرار است تا مشکلات مردم این نواحی از جمله بیمه رایگان درمانی، اشتغال، تحصیل، تأمین غذا، مسائل فرهنگی و ورزشی و بسیاری از مسائل دیگر برطرف شود.

این محلات تحت پوشش یکی از چهار نهاد حمایتی کشور یعنی کمیته امداد امام (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، جمعیت هلال احمر و بهزیستی قرار گرفته‌اند. همه ساکنان محلات کم‌برخوردار که مشمول بیمه نیستند، تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرند و برای بیماران صعب‌العلاج هم تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است؛ همچنین بهبود وضعیت تحصیل دانش‌آموزان و کودکان این مناطق، ایجاد ظرفیت‌های جدید اشتغال برای ساکنان، تأمین امکانات فرهنگی و ورزشی مناسب و توزیع بسته‌های غذایی برای خانوارهای نیازمند از دیگر تسهیلات این طرح است.

در طرح توانمند‌سازی ۲۰۲۰ محله کم برخوردار هر کدام از دستگاه‌ها، متولی تعدادی از محله‌ها هستند. بهزیستی در محلاتی که متولی آن است اقدام به راه‌اندازی «خانه بهزیست» کرده است. سازمان بهزیستی در اورژانس اجتماعی خدمات اجتماع محوری را از طریق پایگاه‌های اجتماع محور خدمات اجتماعی انجام می‌دهد که این پایگاه‌ها در محلات کم برخوردار و آسیب‌خیز تحت عنوان خانه‌های بهزیست راه‌اندازی شده‌اند.

بر اساس این طرح، محله به محله تقسیم‌بندی صورت گرفته و پهنه فعالیت‌ها مشخص شده است. همه مردم این محلات جامعه هدف این طرح هستند. «شهردار کوچه» و «بانویار» که معمولاً داوطلبان علاقه‌مند به فعالیت اجتماعی هستند در این محلات شناسایی می‌شوند و بهزیستی هم خدمات کلانی را که به جامعه هدف ارائه می‌داد از طریق پایگاه‌های مستقر در این محلات ارائه می‌دهد. البته هم‌افزایی ایجاد شده بین دستگاه‌های متولی در قالب این طرح را باید به فال نیک گرفت.

حمزه‌علی کوهساری، مدیرکل هماهنگی شبکه‌های مردمی کمیته امداد حضرت امام (ره) با اشاره به اینکه در قالب طرح توانمندسازی ۲۰۲۰ محله شاهد سیستم زیبایی از عدالت در توسعه هستیم، می‌گوید: «اساس این طرح خود مردم هستند. در طرح ۲۰۲۰ دو هزار و ۲۰ محله کشور به‌عنوان محله‌های کم برخوردار شناسایی شده‌اند، هر چند قبل از این طرح ما از سال ۹۲ در محلات کم برخوردار دارای خانه‌های نیکوکاری بودیم و در حال حاضر ۹ هزار مرکز نیکوکاری فعال در محلات کم‌برخوردار کشور به فعالیت مشغولند که به‌صورت محله‌محور و با جذب منابع مردمی در حال ارائه خدمات هستند اما در این طرح خانه‌های امداد را ایجاد کردیم.» خانه‌های امداد که در محلات مستقر هستند در دو بعد حمایتی و توانمندسازی نقش‌آفرینی می‌کنند. در بعد معیشتی، درمان، امور فرهنگی، وضعیت دانش‌آموزان، امور مشاوره و... به‌عنوان نیازهای حمایتی به ارائه خدمات می‌پردازند و در مقوله توانمند‌سازی هم اشتغال‌های خرد از جمله اشتغال‌های خانگی، بیشتر مد نظر قرار گرفته تا خانواده‌ها به سمت تلاش و کوشش هدایت شوند و به جای اینکه مستمری‌بگیر باشند از نظر اقتصادی قوت بیشتری بگیرند.

مدیرکل هماهنگی شبکه‌های مردمی کمیته امداد می‌گوید: «در حال حاضر بالغ بر ۴۰۰ خانه امداد که سهم کمیته امداد حضرت امام (ره) است در حال ارائه خدمات هستند، اگر در محلات مراکز نیکوکاری بودند از آنها استفاده می‌کنیم و اگر نبود این خانه‌های امداد را ایجاد کرده‌ایم. با گذشت یک سال از این طرح اتفاق خوبی که افتاده هم‌افزایی بین دستگاه‌هاست اگر احساس کنیم در خانه‌های امداد نیاز به کارشناسان و کمک بهزیستی هم هست همه پای کار هستند. این هم‌افزایی حتی بین سایر دستگاه‌های اجرایی هم صورت گرفته است که می‌آیند و در این فضا حضور پیدا می‌کنند تا بتوانند نیازهای محله را به طور کامل ساماندهی کنند تا افراد از همه جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی و معیشتی به توانمندی برسند. این سیستم عدالت در توسعه را ایجاد می‌کند که میزان خدمت و نوع خدمت در همه مراکز ما شفاف و قابل رصد کردن است. پویایی محله نشان می‌دهد که خانواد‌ه‌ها در مسیر پویایی و توانمند‌سازی قرار گرفته‌اند و مشکلات معیشتی‌شان هم به نوعی برطرف می‌شود. اگر بخواهیم به اهداف کلان این طرح توجه کنیم، ورود به توانمندسازی خانواده‌ها، همچنین همکاری و حضور بخش خصوصی در فضای محلات، پوشش امنی ایجاد کرده تا وضعیت این محلات محروم از حالتی که هست خارج شود و خانواده‌ها هم توانمند شوند.» کوهساری اظهار امیدواری می‌کند که ان‌شاءالله با این طرح محرومیت از چهره محله‌ها برطرف شود و دستگاه‌های متولی در آینده از این مراکز به‌عنوان کانون‌هایی اجتماعی استفاده نمایند.

 ۴۴۰ محله کمتر برخوردار در طرح ۲۰۲۰ تحت پوشش ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرار دارند. در حوزه سلامت راه‌اندازی آزمایشگاه رفرنس خانه احسان، ثبت‌نام کامل بیمه سلامت ویژه ۴۴۰ محله هدف، حمایت از هزینه‌های درمان و دارو و بیماران صعب‌العلاج به همت بنیاد ۱۵ خرداد از مهم‌ترین دستاوردها در این حوزه بوده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار