به مناسبت روز دانشجو؛

گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب به دانشجویان/ دانشجو گفتمان‌ساز است

سخنان رهبر معظم انقلاب به دانشجویان در دیدار‌های متفاوت حول محورهای مختلفی بوده است؛ گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در محور‌های ازدواج، خواستگاری و همراهی والدین در این راه، گفتمان‌سازی دانشجو و توجه در هدر ندادن وقت ارائه می‌شود.
کد خبر: ۶۱۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱ - 07December 2015

گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب به دانشجویان/ دانشجو گفتمان‌ساز است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، 16 آذر روز دانشجو نام گرفته است؛ نامگذاری این روز به قشر عظیمی از جوانان آیندهساز این کشور بهانهای شد تا گزیدهای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی با دانشجویان را انعکاس دهیم.

این کلیپهای کوتاه با محورهای ازدواج جوانان، پرهیز از سختگیری در ازدواج از سوی والدین، خطر از بین رفتن وقت و جلوگیری از هدررفت وقت به خصوص در شبکههای اجتماعی توسط جوانان و گفتمانسازی جوانان دانشجو است.
 
وقتتان را هدر ندهید
 
رهبر معظم انقلاب در رابطه با ارزش زمان و وقت میفرمایند: «وقتتان را بیهوده به هدر ندهید؛ خیلی از بچّههای جوان ما ـ دانشجو و غیر دانشجو ـ وقتهایشان را هدر میدهند، در این شبکههای اجتماعی و مانند اینها میگردند یا در بعضی از جلسات بیهوده بحثوجدلها اینجوری مینشینند. وقتتان را هدر ندهید».
 
%da%af%d8%b2%db%8c%d8%af%d9%87-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%aa-%d8%b1%d9%87%d8%a8%d8%b1-%d9%85%d8%b9%d8%b8%d9%85-%d8%a7%d9%86%d9%82%d9%84%d8%a7%d8%a8-%d8%a8%d9%87-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%d8%ac%d9%88%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%d8%ac%d9%88-%da%af%d9%81%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d8%b3%d8%aa---%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85
 
والدین ازدواج جوانها را متوقف نکنند
 
مقام معظم رهبری در رابطه با مناسبسازی شرایط ازدواج از جانب والدین میفرمایند: «یک مسئلهای که اخیراً مطرح کردند، مسئله ازدواج جوانها بود که خب، همه ـ پسر و دختر ـ مطمئناً علاقهمندند. من همینجا به توصیه این جوان عزیزی که از من خواستند به پدر و مادرها تذکر بدهم، به پدرها و مادرها تذکر میدهم؛ من خواهش میکنم و تقاضا میکنم از شماها که یک خرده امکانات ازدواج را آسان کنید. پدر و مادرها سختگیری میکنند؛ هیچ سختگیری لازم نیست. بله، یک مشکلات طبیعی وجود دارد ـ مسئله مسکن، مسئله شغل و از این مسائل - لکن «اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه»؛ خب، این قرآن است. ممکن است جوان، الان هم امکانات مالی مناسبی نداشته باشد، اما انشاءالله بعد از ازدواج خدای متعال گشایش میدهد. ازدواج جوانها را متوقف نکنند؛ من خواهش میکنم که پدرها و مادرها به این مسئله توجه کنند».

 
رسم خواستگاری رفتن و وساطت کردن برای ازدواج لازم است
 
در بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب با دانشجویان آمده است: «یکی از مسائل مهم این است که رسم خواستگاری رفتن و وساطت کردن برای ازدواج دخترها، متأسّفانه کمرنگ شده؛ این چیز لازمی است. افرادی هستند  ـ سابقها همیشه معمول بود، حالا هم با کثرت نسل جوان در جامعه ما، باید این رواج داشته باشد ـ پسرهایی را میشناسند، به خانواده دختر معرّفی میکنند؛ دخترهایی را میشناسند، به خانواده پسر معرّفی میکنند؛ تسهیل میکنند و آمادهسازی میکنند ازدواج را؛ این کارها را بکنند».

دانشجو گفتمانساز است
 
رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان در رابطه با میزاناثرگذاری دانشجویان در جامعه میفرمایند: «خب، ممکن است کسی بگوید ما این آرمانها را چهجوری دنبال بکنیم؟ ما که در کشور اثری نداریم؛ یک عدّه مدیرانی هستند، دارند کار خودشان را میکنند، ما هم اینجا شعار میدهیم، حرف میزنیم. این اشتباه در فهم مسئله است؛ هرگز اینجوری نیست؛ دانشجو تصمیمساز است؛ دانشجو گفتمانساز است؛ شما وقتی که یک آرمانی را دنبال میکنید، میگویید، تکرار میکنید و بجد پای آن میایستید، این یک گفتمان در جامعه ایجاد میکند، این موجب تصمیمسازی میشود؛ زیدِ تصمیمگیر در فلان مرکز تصمیمگیریِ مدیریّت کشوری، وقتی که یک چیزی بهعنوان یک گفتمان درآمد، مجبور میشود دنبال بکند. یک نمونه زندهاش همین گفتمان نهضت نرمافزاری و احیای حرکت علمی است که مطرح شد، تکرار شد، خوشبختانه استقبال شد و بهعنوان یک گفتمان درآمد؛ حرکت جامعه براساس آن بهوجود آمد؛ ده پانزده سال است که ما از لحاظ علمی داریم همینطور حرکت میکنیم و جلو میرویم.
 
در همه زمینهها همینجور است، دانشجو میتواند مؤثّر باشد. کسی از عزیزان از قول مرحوم شهید بهشتی، نقل کردند که ایشان فرمودند که «دانشجو مؤذّن جامعه است؛ وقتی که خواب بماند، مردم هم خواب میمانند»؛ خب، تعبیر خوبی است؛ شما میتوانید بیدارکننده باشید، میتوانید گفتمانساز باشید، بههیچوجه تصوّر نکنید که این کارهای دانشجویی شما، کارهای بیاثری است».
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار