در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: انقلاب اسلامی محدود به مرزهای جغرافیایی نیست/ مفاخر ملی و مذهبی باعث انسجام کشورهای حوزه تمدنی ایران می‌شوند

اسماعیلی گفت: همه کشور‌هایی که به نوعی جزئی از مرز‌های تمدنی ایران بزرگ محسوب می‌شوند به این مسئله افتخار می‌کنند و مفاخر ملی و مذهبی می‌توانند باعث انسجام کشورهای حوزه تمدنی ایران شوند.
کد خبر: ۶۲۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۹ - 10November 2023

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مفاخر ملی و مذهبی باعث انسجام کشورهای حوزه تمدنی ایران می‌شوند/ انقلاب اسلامی محدود به مرزهای جغرافیایی نیست«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به ثبت برخی مفاخر ملی و مذهبی ایران توسط برخی از کشور‌های هم‌مرز ایران اظهار داشت: درخصوص مفاخر ملی و مذهبی بر این باور هستیم که ایران اسلامی ما مرزهایش بسیار بیشتر از مرز‌های سیاسی است که امروز در قرن ۲۱ دارد. محدود کردن مرز‌های تمدنی ایران اسلامی به مرز‌های سیاسی حاضر جمهوری اسلامی ایران غلط است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: ما یک ایران فرهنگی بزرگ داریم که مرزهایش از شرق تا چین، از غرب تا مدیترانه از شمال تا جنوب فدراسیون روسیه و از جنوب تا حاشیه برخی از کشور‌های خلیج فارس گسترده است. مرز‌های تمدنی ایران بسیار وسیع‌تر و بزرگ‌تر از مرز‌های سیاسی آن در حال حاضر است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همه کشور‌هایی که به نوعی جزئی از مرز‌های تمدنی ایران بزرگ محسوب می‌شوند به این مسئله افتخار می‌کنند. ما به جای دعوای خط‌کشی‌های سیاسی و فرهنگی باید تلاش کنیم که این مفاخر باعث انسجام و وحدت تمدنی ما شوند.
 
وی با بیان اینکه نگاه انقلاب اسلامی محصور به مرز‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: بوعلی سینا در بخارا که هم اکنون یکی از شهر‌های ازبکستان است به دنیا آمده است، برخی از آثارش به زبان فارسی و بخشی دیگر به زبان عربی است و در استان همدان مدفون است، این دانشمند بزرگ از مفاخر بزرگ حوزه تمدنی ایران اسلامی به شمار می‌رود.
 
اسماعیلی با اشاره به اینکه ممکن است کشور ازبکستان هم که بخارا در آنجا قرار دارد بخواهد برای شیخ‌الرئیس بوعلی سینا مراسم تجلیل برگزار کند، گفت: این موضوع هیچ ایرادی ندارد، زیرا بوعلی سینا متولد بخارا است، ما هم می‌توانیم برای بوعلی سینا تجلیل بگذاریم که بسیار کار خوبی است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این مسائل نباید با مرزکشی‌های امروز محدود شود، اظهار داشت: شهروندان عزیز تاجیکستان کماکان خود را جزئی از محدوده تمدنی بزرگ ایران اسلامی می‌دانند که در دوران تمدن اسلامی بزرگ‌ترین شکوه و عظمت را در جهان داشت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از این حیث ما درخصوص دیگر مفاخر ملی و مذهبی خود مانند مولانا، نظامی گنجوی، ابوریحان بیرونی، رودکی و ... نیز معتقدیم که باید به عنوان مظاهر وحدت‌بخش کشور‌های حوزه تمدنی ایران اسلامی بزرگ نگریسته شوند.
 
انتهای پیام/۳۷۱
نظر شما
پربیننده ها