یادی از شهدای جنایت شیمیایی سردشت در مکه

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنایت شیمیایی سردشت و چهلم شهادت آیت‌الله رئیسی با تقدیر از ۳۴ خانواده شهید و ایثارگر در مکه مکرمه برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶ - 27June 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، مراسم سالگرد بمباران شیمیایی سردشت با حضور زائرانی از این شهرستان در هتل «نسمات الخیر» مکه مکرمه برگزار شد.

یادی از شهدای جنایت شیمیایی سردشت در مکه

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین «هادی اکبری» مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در سخنانی با اشاره به اینکه هرکس که در راه خدا استقامت کند پیروز خواهد شد، اظهار داشت: دشمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی توطئه و دسیسه‌های فراوانی را برای براندازی جمهوری اسلامی ایران تدارک دیدند و در همین راستا ابتدا خواهان جدایی‌طلبی شدند؛ سپس به ترور شخصیت‌های برجسته نظام مانند شهید بهشتی و یارانشان روی آوردند و پس از آن جنگ تحمیلی علیه ما را آغاز کردند. یکی از جنایات دلخراش هشت سال دفاع مقدس بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعث بود.

مدیر امور اهل سنت بعثه افزود: رژیم بعث عراق که از پیروزی در جبهه‌های جنگ علیه ایران ناامید شده بود، تصور می‌کرد با حملات شیمیایی می‌تواند خواسته‌های خود را بر ملت ایران تحمیل کند. از این رو در روز‌های هفتم و هشتم تیر ۱۳۶۶، هواپیما‌های عراق با بمب‌های شیمیایی به چهار نقطه پرازدحام و متراکم جمعیتی شهر سردشت حمله کردند و زن و کودک و خُرد و کلان و مردم بی‌گناه آن شهر و اطراف آن را آماج گاز‌های کشنده و دهشتناک شیمیایی قرار دادند.

وی گفت: بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت، فجیع‌ترین و وحشتناک‌ترین تهاجم شیمیایی به شهر‌های ایران در جنگ تحمیلی بود که آثار و پیامد‌های منفی زیادی به بار آورد. جمهوری اسلامی ایران این تهاجم را غیر انسانی اعلام کرد و شهر سردشت را نخستین شهر قربانی جنگ‌افزار‌های شیمیایی در جهان بعد از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامید. حمله شیمیایی هواپیما‌های متجاوز رژیم بعث عراق به شهر سردشت، به شهادت ۱۱۰ نفر و مجروح شدن پنج هزار تَن انجامید و هنوز هم تعدادی از مردم مقاوم و شریف شهرستان سردشت با آثار و پیامد‌های این بمباران دست به گریبان هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اکبری در پایان با بیان اینکه زائران ایرانی با عزت به سرزمین وحی می‌آیند، خطاب به زائران بیت‌الله‌الحرام خاطرنشان کرد: شما به اینجا آمده‌اید تا یاد هم‌شهریان شهید خود را گرامی بدارید و بر اساس روایتی از پیامبر اکرم (ص) حاجی دو بار متولد می‌شود؛ بنابراین کوشش کنید تا این حالتان مستمر باقی بماند.

وی افزود: «مقاومت» وجه مشترک تمام حوادثی است که در انقلاب اسلامی ما رخ داده است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، پس از شهادت شهدای خدمت خللی در کار نظام وارد نشد و مردم همواره در صحنه حضور دارند.

در ادامه این مراسم، «عبدالرحمن باروزی» مدیر کاروان زائران سردشتی در سخنانی با اشاره به اینکه کاروان زائران سردشتی متشکل از ۹۸ زائر است، از سردشت به‌عنوان شهر صلح، آشتی و برادری یاد کرد و اظهار داشت: اگر آن روز که سردشت قربانی سلاح‌های شیمیایی شد، مجامع جهانی واکنش نشان می‌دادند، حلبچه نیز در‌امان می‌ماند، اما نهاد‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر چشمان خود را بر روی جنایت سردشت بستند.

«صبریه حسن‌زاده» از جانبازان بمباران سردشت در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی حج، در سخنانی گفت: در آن زمان تعداد بسیاری از اعضای خانواده من به شهادت رسیدند. همچنین تعداد دیگری هم تا امروز درگیر عوارض این فاجعه انسانی هستند.

وی افزود: ریه من درگیر عوارض شیمیایی است و روی مین‌های به‌جا مانده از آن دوران هم رفته‌ام.

گفتنی است؛ امروز همزمان با سالگرد بمباران شیمیایی سردشت در این مراسم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «هادی اکبری» مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری و جمعی از علمای اهل تسنن از ۳۴ خانواده ایثارگر، شهید و جانباز سردشتی تقدیر به‌عمل آمد.
انتهای پیام/ ۱۱۸

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار