نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس/۲

آتش جنگ رژیم بعث در جان مردم ایران و عراق

جنگ تحمیلی رژیم بعث به سرکردگی صدام حسین از نگاه امام خمینی (ره) تنها علیه ملت ایران نبود، بلکه ملت عراق نیز قربانی این جنگ شدند. امام راحل از همان روز نخست جنگ سعی داشتند این نکته مهم را روشن کنند که ما با رژیم بعث در حال جنگیم و نه ملت مظلوم عراق.
کد خبر: ۶۹۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 17September 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ نقش رهبری امام خمینی (ره) در طول جنگ تحمیلی تا تحقق پیروزی ایران اسلامی در این جنگ نیاز به بررسی فراونای دارد، چرا که نقش بی‌بدیل امام راحل در دفاع مقدس دارای ابعاد بسیاری است که باید مورد بررسی همه جانبه قرار بگیرد. در سلسله گزارش‌های «نقش امام خمینی در دفاع مقدس» در نظر داریم به بررسی بخشی از وجوه و زوایای این حضور مدبرانه بپردازیم. قسمت اول این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

ملت عراق جدا از رژیم بعث 

انقلاب اسلامی ایران خیزش مردمی عظیمی بود که مهمترین نگره آن ظلم ستیزی و حمایت از مظلوم در همه جای جهان بود. این نگاه مسلما برای جهان استعماری و بلوک شرق و غرب روز تحمل ناپذیر و خطری جدی برای آنها محسوب می‌شد.

نگاه صدام حسین و مهمتر از آن آمریکا و هوادران وی این بود که انقلاب نوپای ایران توان مقابله با هجمه رژیم بعث را ندارد و با این خیال خام که ارتش بعد از انقلاب، ارتشی ضعیف و منزوی است صدام را برای آغاز جنگ مطمئن کردند. در حالی که ارتش ولایی و انقلابی ایران در همان روز اول با همه توان و اعتقاد به انقلاب اسلامی ایران وارد میدان نبرد شدند. سران آمریکا و شوروی آن روز علاوه بر حمایت از رژیم بعث عراق با تحریم گسترده و همه جانبه ایران سعی در شکست ایران اسلامی در این جنگ داشتند.

جنگ تحمیلی؛ آتش رژیم بعث در جان مردم ایران و عراق

در چنین شرایطی امام خمینی (ره) در بیانات تاریخی خود در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ فرمودند: «بعضی نکات باید گفته شود. یکی اینکه گمان نکند ملت ما که دولت ایران و ارتش ایران عاجز از این است که جواب به اینها [رژیم بعث]بدهد. هر وقتی که مقتضی بشود به صدام حسین و امثال او خواهم ثابت کرد که اینها، این اذناب آمریکا قابل ذکر نیستند و ما همیشه بنا داریم که جواب برخورد آنها [طوری]داده بشود که به ملت عراق ـ خدای نخواسته ـ صدمه‌ای وارد نشود. لکن ما مصمم بر این هستیم که اگر [رژیم بعث]عراق حد خودش را نداند و تجاوز را تکرار بکند، ما دستور بدهیم و ملت ما بسیج بشوند و آن وقت معلوم [بشود]که ما با آنها هیچ کار نداریم، بلکه این صدام حسین است که به واسطه تحریک آمریکا به ما تجاوز کرده است و ما اگر جوابی به او بدهیم، هر گز به ملت عراق، که برادر ما هستند، مربوط نیست.»

امام خمینی (ره) از همان اولین روز جنگ با اقتدار و آرامش مثال زدنی وارد میدان شدند. ایشان با جدا کردن ملت عراق از رژیم بعث به سرکردگی صدام این مسئله را روشن کردند که این جنگ نه تنها بر ملت ایران که بر مردم عراق نیز تحمیل شد. پس جنگ ما با صدام و اربابان آمریکایی اوست نه مردم مظلوم عراق. مسئله روشنی که هنوز برای عده‌ای لاینحل و گنگ باقی مانده است و با شبهه افکنی در حال ایجاد اختلاف میان دو ملت عراق و ایران هستند.

حضرت امام خمینی (ره) با نگاه ژرف و عمیق خود به حقیقت انقلاب اسلامی و توان و استعداد جوانان مومنی که در در ارتش و سپاه مشغول خدمت به انقلاب بودند، ایمان داشتند که پیروزی نهایی با مردم ایران است و سعی در آرام کردن همه مردم داشتند.

ایشان در ادامه این سخنرانی می‌فرمایند: «من یک صحبت دارم برای ملت ایران که گمان نکنند ارتش ایران‌ نمی‌تواند جلوی اینها را بگیرد. خیر، ارتش ایران و قوای مسلح ما، پاسدار‌های عزیز ما قادر بر این معنا هستند و [می‌توانند رژیم بعث]عراق را سر جای خودشان بنشانند. ملت ایران نباید خیال بکنند که جنگی شروع شده است، دست و پای خودمان را گم کنیم. نه، این حرف‌ها نیست. [اگر]یک بمبی اینجا انداختند و فرار کردند، رفتند. دولت ایران جواب آنها را می‌دهند. ابداً مسئله‌ای نیست. من به ملت ایران سفارش می‌کنم که چند جهت را ملاحظه کنند، یک جهت اینکه خونسردی خودشان را حفظ کنند. ممکن است که این اشخاصی شایع کنند که ارتش ایران خرابکاری می‌کنند تا شما را وادار کنند که با آنها مقابله کنید. خیر،  اینطور نیست. ارتش ایران وفادارند به ما و مشغولند به کوبیدن [رژیم بعث]عراق.»

در این بیانات ارزشمند و تاریخی امام خمینی (ره) چند نکته بارز و قابل توجه است. ایشان علاوه بر ایجاد آرامش در میان مردم، آنها را با حمایت از ارتش و سپاه به «قیام لله» دعوت می‌کنند. یعنی جهاد عموم مردم در جنگ تحمیلی اعتماد به نیرو‌های مسلح، پرهیز از شایعه پراکنی و برخورد قاطع با گروهک‌های معاند داخلی و بی‌توجهی به رسانه‌های خارجی است.

دیگر اینکه نگاه امام خمینی (ره) نگاه به درون و اثبات شعار «ما می‌توانیم» است. این نگاه امیدوارانه و بدور از احساسات‌گرایی و بزرگنمایی‌های بدور از واقعیت که در برخی از رهبران کشور‌های جهان دیده می‌شود، ریشه در حقیقت اسلام و خداباوری محض امام خمینی (ره) داشت، ایشان با همین نگاه و باور به جوانان ایرانی بود که نهضت جهانی خود را آغاز و به پیروزی رساند، در ادامه رهبری داهیانه خود جنگ تحمیلی را چنان مدیریت کردند که اثرات ثمربخش آن برای همیشه تاریخ ماندگار خواهد شد.

ادامه دارد....

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار