سردار سلامی:

1+5 به ازای انعطاف ما باید همه تحریم‌ها را لغو کند/ شکست آمریکا در سناریوی اقتصادی علیه ایران

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: ما به توافق جامع می‌اندیشیم و معتقدیم باید به ازای انعطافی که در مسئله هسته‌ای از خود نشان دادیم،1+5 باید همه تحریم‌ها را لغو کنند وگرنه این یک مسیر قابل بازگشت است.
کد خبر: ۶۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳ - 27November 2013

1+5 به ازای انعطاف ما باید همه تحریم‌ها را لغو کند/ شکست آمریکا در سناریوی اقتصادی علیه ایران

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار "حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتوگو با فارس به تشریح موضوعاتی نظیر مذاکرات هستهای ایران و 1+5، هفته بسیج و توانمندیهای دفاعی ایران پرداخت که متن این گفتگو را در زیر میخوانید:

* استقلال حقیقی در گرو استقلال علمی است

سردار سلامی با بیان اینکه در جهان امروز ابعاد، عظمت و بزرگی کشورها و جوامع با میزان رشد و ارتقاء تراز علمی و فنی آنها ارتباط بسیار نزدیکی دارد، گفت: امروز این ابعاد مساحات ذهنی و فضای فکری و قدرت تولید دانش و فناوری است که مقیاس واقعی سنجش بزرگی کشورهاست.

وی تاکید کرد: استقلال حقیقی در جوامع، بدون استقلال علمی ممکن نیست؛ هر کشوری که بتواند هویت در اقتدار علمی خود را در حد تامین نیازهای واقعی درونی بالا ببرد به یک استقلال دلنشین و جذاب دست پیدا کرده است.

سردار سلامی ادامه داد: ما بر اثر تجربه متوجه شدهایم به میزانی که اقتصاد، صنعت، دانش و فرهنگ ما به اقتصاد، صنعت، دانش و فرهنگ بر روی کشورهای دیگر وابسته میشود و از آنجا ارتزاق میکند، به همان میزان از نفوذ و قدرت سیاسی دیگران تاثیر میپذیریم.

جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: استقلال حقیقی به معنای حذف پتانسیل اعمال تاثیر اراده دیگران بر شئونات و جنبههای مختلف حیاتی کشور است.

* در مقطع زمانی بعد از عاشورا هستیم

سردار سلامی با بیان اینکه ما در مقطع زمانی بعد از عاشورا قرار داریم، گفت: عاشورا دارای دو بُعد اساسی جهاد و شهادت و پیام به معنای آن چیزی است که به عاشورا حرکت و حیات و امتدادبخشی بخشید.

وی تصریح کرد: آنچه توانست ابعاد عظیم، عمیق و ژرفای آن واقعه بزرگ الهی را که غیرقابل تکرار در تاریخ حیات بشر خواهد بود، فراتر از مرز محدودیتهای زمان و مکان حرکت دهد و آن پدیده را تبدیل به آغاز یک فتح بیپایان کند، حرکت عاشورا بود.

* سپاه قلیل حق از لشکر کثیر باطل نمیهراسد

جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: حادثه عاشورا حجت آشکار ابدی برای همه بشریت است؛ این حادثه به قدری بزرگ و عظیم بود که تحت تأثیر قدرت فرسایش و مستهلکسازی زمان قرار نگرفته است.

سلامی با بیان اینکه در برهههای مختلف تاریخ آموزههای متناسب با عاشورا چه در بعد سیاسی و چه در بعد عاطفی درک میشود، اظهار داشت: یکی از درسهای عاشورا این است که وقتی ما بر حق هستیم نسبت قلت سپاه حق بر کثرت سپاه باطل هرگز عاملی برای دست کشیدن نبرد علیه کفر و استکبار نیست.

* عاشورا؛ سالروز سمبلیک تشکیل بسیج

وی ادامه داد: این دو درس عاشورا به زمان حال منتقل و باعث تشکیل نهاد مقدسی به نام بسیج شد و ما با یک دید سمبلیک میتوانیم سالروز تشکیل بسیج را عاشورای 61 هجری بدانیم، زیرا با تصوری عینی و مشاهداتی نزدیک از آنچه در بسیج دیدیم تصویر ما نسبت به یاران امام در روز عاشورا بسیار واقعیتر شد.

* تنها فرمول پیروزی در نبرد جهانی

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه بسیج تنها فرمول پیروزی ما در یک نبرد جهانی بود، گفت: ما از بسیجیان فداکاریهای شگفتانگیزی به چشم دیدیم؛ بسیجیانی که در لحظه شهادت خود خوشحال بودند و همین حرکات گام به گام سرزمینهای ما را آزاد میکرد.

* بسیج اقتدار «غیرممکن» را شکست

سلامی با اشاره به حضور مهندسین بسیجی در جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: برخی از مهندسین بسیجی شگفتیهای منحصر به فردی را در جبههها آفریدند و شکستن اقتدار کلمه غیرممکن توسط تفکر بسیج صورت گرفت.

وی در ادامه این گفتوگو اظهار داشت: نبرد ما با نظام سلطه بعد از جنگ تحمیلی در ابعاد دیگری ادامه پیدا کرد و تبدیل به یک نبرد جهانی و مستمر با شکلهای مختلف شد.

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: اگر بخواهیم مستقل باشیم، باید قدرتمند باشیم؛ زیرا دنیای استکبار چیزی جز منطق قدرت را نمیشناسد. به همین دلیل بسیج هم با توجه به تهدیدات تغییر ساختار داده و متناسب با آنها عمل میکند.

* سوابق آمریکا در براندازی نظامهای سیاسی

سردار سلامی در ادامه اظهار داشت: با این شرایط آمریکایی که توانسته در تاریخ حیات خود جنگهای بزرگی را اداره کند و قدرتهای در سطوح جهانی را بشکند و نیمی از قدرت نظامی جهان را در اختیار دارد و مدعی است 7 بار ملتسازی کرده که البته درست هم میگوید، تجربه عظیمی در فروپاشی نظامهای سیاسی دارد.

«حال چنین قدرتی به علاوه یک ائتلاف جهانی با هدف براندازی نظام ما و بازگشت به تاریخ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و غیره ایران استراتژیهای متعددی طراحی کرده و همه ابزارهایش را به کار گرفته است، اما سؤال اینجاست چه انرژی عظیمی است که میتواند 35 سال در مقابل چنین سیستمی مقاومت کند؛ بدون اینکه آسیب جدی ببیند و در صحنههای متعددی علیه آن موفق هم شود».

وی ادامه داد: به لحاظ بخش کمیتهای مادی ما با آنها فاصله زیادی داریم اما ایمان، تفکر و اخلاص چیزی است که فاصله کمیتهای فیزیکی را جبران کرده است.

* مقاومت را به حوزه دانش و فناوری منتقل کردیم

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما مقاومت را به حوزه دانش و فناوری هم منتقل کردهایم، گفت: افرادی که ماهوارهها و موشکهای حمل کننده آنها را ساختهاند، بسیجیانی بودند که در جنگ تحمیلی نقشهای موثری آفریدند.

سلامی با اشاره به تکنولوژی ساخت موشکهای بالستیک، اظهار داشت: این موشکها به گونهای هستند که در زمان ورودشان به جو گاهی سرعتهایی بیش از 8 ماخ (8 برابر سرعت صوت) دارند؛ لذا برای اصابت به هدف به سیستمهای هدایت و کنترلی نیاز دارند که باید دارای سرعت عمل بسیار بالایی باشند تا مشخصات پرنده را برای اصابت به هدف تصحیح کند.

* ایران؛ سومین دارنده تکنولوژی موشکهای بالستیک

وی افزود: این نوع فناوری برای موشکهای کروز را شاید بسیاری از کشورها داشته باشند اما مطمئنم که در خصوص موشکهای بالستیک تنها دو کشور آمریکا و روسیه این تکنولوژی را دارند و ما باید اعلام کنیم که این فناوری را اکنون در اختیار داریم.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به توانمندی ایران در حوزه پهپادها نیز اظهار داشت: ما در حالی که هیچ دانشی در حوزه پهپادها نداشتیم، به پهپادهایی دست یافتیم که دو هزار کیلومتر را طی کرده، عملیات خود را انجام میدهند و بعد در منطقه دلخواه ما مینشینند.

* تغییر برخورد غرب بعد از آغاز غنی سازی 20 درصدی

سلامی ادامه داد: در موضوع هستهای نیز همین گونه است؛ موضوعی که محل منازعه ما با جهان است. تا قبل از اینکه ما به غنیسازی 20 درصد برسیم، اروپاییها و نمایندگان 1+5 خیلی مغرورانه و متکبرانه به هیئت ما میگفتند که شما دارای فناوری و توانایی تغلیظ به درصدهای بالا نیستید، چرا اصرار دارید که تحریم شوید، بهتر است بپذیرید و این موضوع را کنار بگذارید تا تحریمها شکسته شود.

وی تصریح کرد: آنها گاهی میگفتند شما شأن داشتن فناوری هستهای را ندارید و خیلی با آن فاصله دارید؛ میگفتند این موضوع خاص جهان پیشرفته است و بعد هم اگر آن را داشته باشید نمیتوانید به فناوری تبدیل کنید.

جانشین فرمانده کل سپاه تأکید کرد: اما زمانی که شهید شهریاری ما را به غنیسازی 20 درصد رساند و به شهادت رسید و آنها متوجه موضوع شدند، تمام گفتوگوها و مواضع آمرانه و مغرورانهشان به خواهش و تمنا تغییر وضعیت داد.

* شهدا میلیونها کیلومتر به اعتبار جهانی ما افزودند

سلامی گفت: درست است که دانشمندان ما شهید شدند ولی شاید میلیونها کیلومتر به اعتبار بینالمللی ما افزودند و این توانایی و مقاومت 10 ساله از سال 82 تا امروز، منجر به توسعه این قدرت فراتر از اراده قدرتها شد.

وی ادامه داد: اینکه ما توانستیم در شرایط تحریم با یک مقاومت منطقی و مشروع به این حد از قدرت دست یابیم که همه قدرتهای جهانی در یک ائتلاف هماهنگ در یک طرف جبهه و نمایندگان ما در یک طرف دیگر میتوانند امتیازات را موازنه و بالانس کنند، یعنی دستهای ما پر است و این نشان از نفوذ تفکر بسیج در عرصه علمی دارد.

* همه تحریمها باید لغو شود

سلامی با بیان اینکه این نقطه آغاز یک فرآیند است، گفت: ما به توافق جامع میاندیشیم و معتقدیم در آنجا بایستی ما به ازای انعطافی که از خود نشان دادیم آنها باید همه تحریمها را لغو کنند وگرنه این یک مسیر قابل بازگشت است.

* ادبیات سیاسی آمریکا فاقد احترام به دیگران است

جانشین فرمانده کل سپاه تأکید کرد: باید این قدر قدرتمند شد تا بتوان با جهان بر اساس منطق قدرت گفتوگو کرد؛ در ادبیات سیاسی آمریکا گفتوگوی محترمانه با دشمنان وجود ندارد و اگر تحریمها جواب میداد آن را تشدید میکردند نه اینکه کاهش دهند و یا اگر گزینه نظامی پاسخگو بود آن را اعمال میکردند.

* شکست آمریکا در سناریوی اقتصادی علیه ایران

وی افزود: طراحی آمریکاییها این بود که با اعمال تحریم، اقتصاد ملی ما را فلج کنند و آن را در معیشت مردم تأثیر دهند سپس با یک عملیات روانی، پژواکی در محیط اجتماعی بسازند اما آن سناریو تبدیل به این شد که تمام این قدرت به این نقطه برسد که با ایران بر اساس موازنه امتیازات، تعامل برقرار شود نه تحمیل اراده و تهدید.

* شرط موفقیت تیم مذاکرهکننده ایران

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: اگر دیپلماتهای ما بر این ذخیره متراکم حمایت و اقتدار ملی تکیه کنند، موفقیتهای ما در ادامه این روند بسیار بیش از این خواهد بود.

سلامی در پایان اظهار داشت: مقاومت ادامه دارد و ما حرکت را ادامه میدهیم و هیچ راهی جز پیشرفت، رشد و شکوفایی استعدادها و تکیه بر ظرفیتهای داخلی نداریم. ما حتی یک متحد متعهد هم نداریم اما رهبری بزرگ، نخبگانی هوشمند و ملتی صاحب اراده و صبور داریم.

نظر شما
پربیننده ها