حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی:

دولت در راستای تعمیق فرهنگ دینی حرکت کند

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، رئیس جمهور کشورمان را فرزند حوزه دانست و گفت: دولت باید با قاطعیت در مقابل تغییر فرهنگ دینی بایستد.
کد خبر: ۷۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۹ - 30November 2013

دولت در راستای تعمیق فرهنگ دینی حرکت کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام "علی سعیدی" نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران در گفتوگوی تفصیلی با تسنیم در خصوص اتهامات و عملکرد سران داخلی فتنه در فتنه 88 اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در جمع بسیجیان تقابل ما با استکبار را از جنس تقابل حضرت ابراهیم(ع) با نمرود، حضرت موسی(ع) با فرعون و دیگر رهبران الهی با حاکمان جبار زمان خود دانستند، لذا ما شباهتهایی در سیره و سنت رهبران الهی در قبال جبهه مقابل مشاهده میکنیم که یکی از آنها، ایستادگی در مقابل جبهه کفر و استکبار است.

** برخورد قاطع با معارض و معاند پس از اتمام حجت، یک اصل است

وی با بیان اینکه یکی از اصول، مهلت دادن به عناصری است که مخالف، معارض و معاند هستند، ادامه داد: اصل دیگر، برخورد قاطع پس از اتمام حجت است؛ یعنی در سیره رهبران الهی، مهلت دادن بهعنوان یک اصل پذیرفته است تا به لحاظ زمانی، زمینه بازگشت طرف مقابل فراهم شود.

نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران با اشاره به عذاب الهی برای قوم نوح، برخورد پیامبر(ص) با مسجد ضرار، برخورد با اصحاب سبت و برخورد با سامری خاطرنشان کرد: وقتی زمان گذشت و طرف مقابل متنبه نشد، نوبت به برخورد قاطع میرسد. برای مثال، سامری فتنه بسیار بزرگی ایجاد کرد و اگر بخواهیم شرایط او را با امروز مقایسه کنیم، مجازات او این بود که همواره باید تحت نظر باشد. سامری یا باید تحت کنترل قرار میگرفت و یا از جامعه طرد میشد تا به فتنه خود دامن نزند. اما اینکه چرا سامری اعدام نشد بر اساس مصالحی بود که مربوط به همان دوره قابل تحلیل است.

** عناصر فتنهگر بزرگترین ضربه را به نظام زدند

حجتالاسلام سعیدی با بیان اینکه مجازات الهی برای سامری را سنگینتر از مجازات عناصر فتنهگر میدانم، تاکید کرد: این آقایان بزرگترین ضربه و لطمه را به یک انقلاب عظیم توحیدی در دوره ما وارد کردند؛ یعنی حقانیت را زیر سوال بردند، به انقلاب و نظام تهمت زدند و بدترین اهانتها را به ساحت مقدس یک انقلاب الهی و توحیدی وارد کردند.

وی با تاکید بر اینکه اگر حضرت امام(ره) در قید حیات بودند، بسیار شدیدتر و قاطعانهتر با این رفتارها برخورد میکردند، گفت: رهبر معظم انقلاب بر اساس شرایط امروز که با دوره رهبری حضرت امام(ره) متفاوت است، تصمیمگیری میکنند. متغیرهای «عصر امام خامنهای» با متغیرهای «عصر امام خمینی» تفاوتهایی دارد و خداوند این اختیار را به رهبران الهی اعطا کرده است که متناسب با متغیرها، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

حجتالاسلام سعیدی تصریح کرد: تدبیری که معظمله در برخورد با این فتنه اعمال کردند، هوشمندانهترین تدبیر بود؛ ایشان مهلت دادند که اگر آقایان حرفی برای گفتن دارند، بزنند و با ارجاع به مراجع قانونی همه مراحل طی شود. پس از آن اگرچه درخواست بسیاری از مردم برخورد قاطعتر با این افراد بود، اما رافت و رحمت الهی باعث شد آقایان با چند درجه تخفیف، در جایی تحتنظر زندگی کنند و از امکانات لازم برای ادامه زندگیشان برخوردار باشند.

نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه از منظر فقهی، قطعا این افراد مستحق مجازات شدیدتری بودند، اظهار داشت: این از اختیارات رهبری است که در شرایط ویژه، مصالح اسلام را مدنظر قرار دهد و تصمیم بگیرد که با این رفتارها چه برخوردی به عمل آید.

** جرم موسوی و کروبی سنگین است، اما برخورد با آنها حداکثری نبود

وی با بیان اینکه معتقدم برخوردی که صورت گرفت، برخورد حداکثری نبود خاطر نشان کرد: مجازات این دو نفر بیشتر از اینها بود و تنها شرایط کشور و رافت اسلامی اقتضا کرد که این آقایان در این حد مجازات شوند.

حجتالاسلام سعیدی با اشاره به اینکه مردم ما برخورد کمتر از این را نمیپذیرند، ادامه داد: این انقلاب ثمره خون صدها هزار شهید است و سرمایه عظیمی بهپای این انقلاب ریخته شده است. حضرت امام(ره) به مطالبه تمام صلحای تاریخ جامه عمل پوشاندند و فلسفه غدیر را محقق کردند. انقلاب اسلامی نمیتواند دستخوش امیال، خواستهها، بلندپروازیها و قدرتطلبی افراد قرار گیرد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: اصل جرم، سنگین است؛ اما در عین حال مجازات این افراد، مجازات حداکثری نبوده است.

نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه زمزمههای به گوش رسیده برای آزادی آنها فقط نوعی فضاسازی است، گفت: مردم ما اجازه نمیدهند به همین سادگی از سران فتنه گذشت شود.

** پیشینه روحانی اقتضا میکند رویکرد دولت، فرهنگی باشد

نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران در خصوص سیاستهای فرهنگی دولت یازدهم گفت: پیشینه آقای روحانی و حضور ایشان در کسوت روحانیت، اقتضا میکند که رویکرد دولت، فرهنگی باشد. آقای روحانی فرزند حوزه است و طبیعتا زمانیکه رییسجمهور روحانی است، برخی نمایندگان مجلس روحانی هستند، رهبر نظام ولیفقیه زمان است و هدف نظام، توازن میان نیازهای معنوی و مادی است، باید در نظام برنامهریزی و اجرایی کشور، به هر دو بعد توجه شود.

حجتالاسلام سعیدی با اشاره به برخی اظهارنظرهای مقامهای دولتی در خصوص فیسبوک و فضای مجازی، تصریح کرد: این مباحث جزء اولویتها نیست و رسالت دولت اسلامی این است که فرهنگ دینی را در جامعه پیاده کند.

** کارگزاران نظام باید تدابیر کلان رهبری را به راهبرد عملیاتی و راهکار عملیاتی تبدیل کنند

وی از انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، کشور اسلامی و امت اسلامی بهعنوان شش مرحلهای که باید طی شود نام برد و ادامه داد: معمار این مراحل، ولیفقیه است، اما کارگزاران نظام اعم از قوای مقننه، قضاییه و مجریه کسانی هستند که باید تدابیر کلان رهبری را به راهبرد عملیاتی و راهکار عملیاتی تبدیل کنند تا آنچه در جامعه و خیابانها مشاهده میکنیم، همان چیزی باشد که اسلام طلب میکند.

نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه رابطه دختران و پسران، سبک زندگی، عادات و آداب و رسوم جامعه باید در راستای دستورات اسلام باشد، تاکید کرد: متاسفانه آنچه مشاهده میکنیم، این است که محصول به دست آمده، چندان رضایتبخش نیست. البته این بهمعنای ناامیدی نیست؛ اما عادات و رسوم، عقد و ازدواج، مهریه و آنچه از آن بهعنوان سبک زندگی یاد میکنیم، ملغمه و معجونی از سبکهای مختلف است.

وی افزود: همانطور که در طبخ غذا، صنعت و بسیاری مسائل دیگر استانداردهایی وجود دارد، در سبک زندگی هم استاندارد وجود دارد؛ استاندارد سبک زندگی این است که بانیان دین تایید کنند چنین روشی در سبک زندگی اسلامی قابلقبول هست یا نه.

حجتالاسلام سعیدی گفت: برای مثال، فلسفه ولیمه حج این است که نیازمندان به غذایی گرم دست یابند، اما متاسفانه امروز در برخی هتلهای مجلل ولیمههایی تدارک دیده میشود که انسان باید با ماشین آخرین مدل به این مراسمها برود و باید دیسیپلین خود را بهکلی تغییر دهد. همچنین تعیین مهریههای غیرقابل باور و برگزاری جشنهای عجیب و غریب با فرهنگ اسلامی ما انطباق ندارد.

وی با تاکید بر نقش دولتها در این زمینه خاطرنشان کرد: ما سه دوره هشت ساله را گذراندهایم؛ دولت کارگزاران بیشتر به مساله سازندگی توجه میکرد و کمتر به فرهنگ دینی میپرداخت، در دوره اصلاحات اصلا به این موضوع توجه نشد چراکه رویکرد دولت، توسعه سیاسی بود و اباحهگری ترویج شد.

** سیاستهای فرهنگی دولت احمدینژاد در سالهای اخیر تغییر عجیب و غریبی داشت

نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران در توصیف سیاستهای فرهنگی دولت محمود احمدینژاد هم گفت: در دوره اول با رویکردی که ایشان اتخاذ کرد، میرفت که به سمت تعمیق و گسترش فرهنگ دینی پیش برویم؛ اما متاسفانه در سالهای اخیر، تغییر عجیب و غریبی بهوجود آمد که ما نفهمیدیم مبنای آن چه بود.

حجتالاسلام سعیدی تصریح کرد: از دولتمردان انتظار میرود با قاطعیت در مقابل تغییر در عادات و رسوم مغایر با مبانی دینی بایستند.

وی با اشاره به روایت «أصعب السیاسات ترک العادات» ادامه داد: تعبیر این روایت این است که سختترین مرحله هر انقلاب، انقلاب فرهنگی است. به عبارت دیگر، سختترین مراحل انقلابها، تحول در عادات، رسوم، روشها، رفتار و نگرشهای جامعه است؛ چراکه به سادگی نمیتوان این مولفهها را تغییر داد.

نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه بار این اقدام بر دوش دولتمردان است، اظهار داشت: این کار، ارادهای پولادین میخواهد و مستلزم آن است که دولت بایستد و عادات، رسوم، روشها، رفتار و نگرشهای جامعه را در جهت مبانی دینی تدوین کند.

** برخی، پیستهای دوچرخهسواری، پیست اسکی، استخر و سونا را حداکثر کار فرهنگی خود میدانند

حجتالاسلام سعیدی با بیان اینکه دولت نباید در جهت ارزشهای اخلاقی و دینی کمتوجهی کند، بر توازن میان خواستههای مادی و معنوی جامعه تاکید کرد و گفت: در دوره آقای احمدینژاد که توجه بیشتری به فرهنگ دینی صورت میگرفت، به علت مشکلات ساختاری و نقض در نظام برنامهریزی بیشترین پولها در پیستهای دوچرخهسواری، اسکی، استخر و سونا هزینه میشد؛ این موارد در جهت تزکیه جامعه نیست، بلکه همان نیازهای مادی است.

وی با بیان اینکه اگر در کشور هزاران استخر و سونا داشته باشیم، باز هم در مسیر پرورش جسم حرکت کردهایم، تصریح کرد: هدف اسلام، چیز دیگری است. نظام برنامهریزی باید مجموعه نیازها را در نظر گرفته و همه نیازها را، بهطور متوازن با یکدیگر در برنامهریزی لحاظ کند تا خروجی مناسبی داشته باشد.

نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران ابراز امیدواری کرد رییسجمهور و دولت با تکیه بر شعارهای انتخاباتی خود، در راستای تعمیق فرهنگ دینی حرکت کنند.

حجتالاسلام سعیدی با بیان این مطلب که الان نمیتوان درخصوص رویکرد فرهنگی دولت قضاوت کرد، تصریح کرد: در فرصت دو سه ماههای که دولت در حال شکلگیری است و آخرین وزیر کابینه، بهتازگی رای اعتماد مجلس را کسب کرده، نمیتوان به همین سادگی در خصوص عملکرد فرهنگی دولت قضاوت کرد.

وی افزود: باید زمان معینی از عمر دولت سپری شود و سپس به قضاوت عملکرد آن نشست.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار