به گزارش گروه بینالملل دفاعپرس، در پایان نشست سهجانبه هیئتهای روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران در باکو که به توسعه حملونقل بار میان سه کشور اختصاص داشت، بیانیهای مشترک منتشر شد.
در این سند بر اهمیت تلاشهای بیشتر برای توسعه پتانسیل ترانزیتی منطقه و تسریع در اجرای پروژههای توسعه و متنوعسازی ارتباطات حملونقلی تأکید شده است.
در همین راستا، نقش کارهای هماهنگ برای گسترش زیرساختها در امتداد کریدور بینالمللی حملونقل «شمال-جنوب» برجسته شد.
علاوه بر این، شرکتکنندگان بر لزوم سادهسازی رویههای مربوط به عبور از مرز و دیجیتالسازی عملیاتهای مختلف (حملونقل، مرزی و گمرکی) در تمام طول این کریدور تأکید کردند.
تشکیل سه کارگروه برای تحقق کریدور شمال - جنوب
در بیانیه مشترک، بر سر تشکیل سه کارگروه تخصصی توافق شده است:
۱. کارگروه برنامه اقدام: با توجه به لزوم افزایش حجم حملونقل در کریدور شمال-جنوب به ۱۵ میلیون تن و تضمین رشد مستمر جریان بار، کارگروهی برای تهیه «برنامه اقدام» جهت اجرای این اهداف ظرف مدت ۳ ماه تشکیل خواهد شد.
۲. کارگروه ویژه حملونقل جادهای: کارگروهی ویژه با حضور نمایندگان نهادهای گمرکی، مرزی و حملونقل سه کشور برای تسهیل حملونقل جادهای تشکیل میشود.
۳. کارگروه همکاریهای گمرکی: طرفین از امضای آییننامه کارگروه سهجانبه همکاری گمرکی که وظیفه آن تسهیل حملونقل ترانزیتی میان روسیه، آذربایجان و ایران خواهد بود، استقبال کردند.
تکمیل راهآهن رشت-آستارا و پل آغبند؛ پروژههای کلیدی در دستور کار
بخشی از بیانیه به پروژههای مشخصی که طرفین در حال کار بر روی آنها هستند، اختصاص دارد: «اهمیت تکمیل ساخت خط راهآهن رشت-آستارا و همچنین ترمینال ریلی مربوطه، به عنوان یکی از اجزای کلیدی کریدور، برای تحقق کامل کریدور بینالمللی حملونقل شمال-جنوب مورد تأکید قرار گرفت.»
در این نشست همچنین به اهمیت بالای تکمیل ساخت پل جادهای «آغبند-کلاله» بر روی رود ارس و همچنین ساخت گذرگاههای مرزی در چارچوب تقویت روابط میان کشورها اشاره شد. شرکتکنندگان همچنین ادامه بحثهای فنی در مورد پروژه اتصال شبکههای برق روسیه، آذربایجان و ایران را مصلحتآمیز دانستند.
ایران به دنبال گسترش همهجانبه روابط با روسیه و آذربایجان است
فرهاد ابراهیموف، کارشناس مسائل سیاسی آذربایجان، به تشریح پیشرفت گفتگوی سهجانبه روسیه، آذربایجان و ایران پرداخت.
او گفت: «طرفین در حال حرکت به سمت دستیابی به نتایج عملی در زمینه بهبود حملونقل چندوجهی هستند. طرف ایرانی با دقت زیادی به این موضوع میپردازد، زیرا مشکلات عینی لجستیکی، اقتصادی و البته مسئله اراده سیاسی وجود دارد. به طور کلی، نخبگان ایرانی با عبور مسیرهای کالا از روسیه به سمت جنوب از طریق ایران موافق هستند، زیرا این امر به اقتصاد ایران شتاب بخشیده و اعتبار ژئوپلیتیکی تهران را افزایش میدهد. اما هنوز بازده عملی از سوی ایران مشاهده نشده است.»
این کارشناس افزود: «بنابراین، مسئله مشارکت سایر کشورها در توسعه لجستیک در خاک ایران مطرح میشود. آیا آذربایجان و روسیه آماده سرمایهگذاری در جادههای ایران هستند؟ اگر آماده باشند، کار سریعتر پیش خواهد رفت. ما به خوبی میفهمیم که این امر هم برای مسکو و هم برای باکو ضروری است و تهران که به دلیل فشار تحریمها با مشکلات اقتصادی قابل توجهی روبروست، نمیتواند بودجه قابل توجهی را به کریدور شمال-جنوب اختصاص دهد. بنابراین، نشست سهجانبه در باکو بسیار به موقع برگزار شد. ما شاهد ترسیم یک نقشه راه برای چگونگی تحقق پروژه شمال-جنوب در میانمدت بودیم.»
این شرقشناس تأکید کرد که ایران بر گسترش همهجانبه هرگونه تماس، هم با روسیه و هم با آذربایجان متمرکز است: «ایران علاقهمند است که روابطش با آذربایجان و روسیه حفظ شده، توسعه یابد و دچار تغییرات منفی نشود. تهران در حال حاضر مانعی برای همکاری با روسیه و آذربایجان نمیبیند؛ برعکس، روابطش با این کشورها در حال اوجگیری است. با آذربایجان شاهد گسترش جدی روابط سیاسی هستیم. با روسیه قرارداد راهبردی امضا شده و جهتگیری به سمت توسعه روابط در همه زمینههاست. پروژههای لجستیکی و انرژی ما، از جمله پروژه شبکه برق مشترک، در این منطق قرار میگیرند. در مجموع، چیزهای زیادی ما را به هم پیوند میدهد. مسئله تنها زمان اجرای پروژهها و تأمین مالی است.»
انتهای پیام/ 281