سردار تنگسیری:

آمریکایی‌ها جرأت نزدیک شدن به آب‌های ایران را ندارند

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرباس ایران در سال 67 گفت: تقدیم مدال افتخار به فرمانده این ناو دهن‌کجی به انسانیت بود.
کد خبر: ۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱ - 04July 2013

آمریکایی‌ها جرأت نزدیک شدن به آب‌های ایران را ندارند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علیرضا تنگسیری که دیروز در محل حادثه 12 تیر در خلیج فارس سخن میگفت، با بیان اینکه پس از گذشت 25 سال هنوز یاد شهدای این حادثه در میان مردم زنده است، اظهار کرد: امروز ما در حالی خلیج فارس را گلباران میکنیم که پیکرهای پاک 100 تن از شهدای این حادثه در آبهای خلیج فارس باقی مانده است. شهدای ما هیچگاه زیر بار زور نرفتند و در یک لحظه سوختند و جاودانه شدند و امنیت امروز کشور ما مدیون خون شهداست.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: به برکت خون شهدا، امروز آمریکاییها با وجود حضور در منطقه، جرأت نزدیک شدن به آبهای ایران را ندارند و عبور شناورها از تنگه هرمز توسط ایران کنترل میشود که این مسئله پیش از این سابقه نداشته است.

سردار تنگسیری در ادامه با اشاره به ادعاهای دروغین آمریکا در خصوص اشتباه ناو وینسنس در هدف قرار دادن هواپیمای مسافری ایران، گفت: اولین ادعای آنان این بود که اعلام کردند ما فکر میکردیم این هواپیما، جنگی و از نوع "اف-14" بوده است. در حالی که این مسئله نمیتواند درست باشد، چون رادارها به خوبی اندازه بزرگ اکوی هواپیمای مسافری را نشان میدهند.

وی ادامه داد: سرعت این هواپیما همانند یک جنگنده نبوده و نوع مانور آن نیز متفاوت بود و این هواپیمای مسافری در مسیر پروازی بندرعباس به دبی در حال حرکت بود و در راستای حرکت ناو وینسنس حرکت نمیکرد که تهدیدی برای آنها محسوب شود.

سردار تنگسیری گفت: این هواپیمای مسافری در یک مسیر تعریف شده بینالمللی در حال حرکت بود و تمامی ناوها و رادارهای آنان این مسیر را میشناسند و ادعای اشتباه در این خصوص نمیتواند درست باشد. از اکوی هواپیما هم معلوم بود که هواپیما مسافربری است در حالی که آمریکاییها اعلام کرده بودند ما در آبهای جمهوری اسلامی ایران نبودیم اما چهار سال بعد روزنامه رویترز به اذعان خود آمریکاییها اعلام کرد ما در آن زمان در آبهای سرزمین ایران بودیم.

وی ادامه داد: با وجود عذرخواهی مسئولان آمریکا بر اشتباه فهمیدن، معاون رئیس جمهور آمریکا به راجرز فرمانده ناو وینسنس مدال افتخار میدهد و این دهنکجی به انسانیت است.

سردار تنگسیری گفت: با توجه به رادارهایی که روی ناو وینسنس قرار دارد نباید بگویند مکالمه با خلبان را نشنیدیم. گفته بودند ما قادر به شناسایی هواپیما نبودیم اما رادارهای روی این ناو به راحتی میتوانستند حتی با هواپیمایی که از تهران بلند میشد صحبت کنند.

وی وقوع این فاجعه را نشاندهنده روحیه وحشیگری مقامات آمریکا دانست و افزود: این حادثه نشان داد که آمریکاییها برای رسیدن به منافع و مقاصد شوم خود حتی حقوق بشر را زیر پا می گذارند.

نظر شما
پربیننده ها