تاریخ نظامی جنگ تحمیلی؛ مقایسه توانایی نظامی ایران و عراق

کتاب "تاریخ نظامی جنگ تحمیلی" مروری بر وقایع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و بیان و مقایسه توانایی‌های نظامی ایران و عراق در دوران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۹۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵ - 22January 2014

تاریخ نظامی جنگ تحمیلی؛ مقایسه توانایی نظامی ایران و عراق

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب "تاریخ نظامی جنگ تحمیلی (جلد دوم، برخوردهای مرزی قبل از جنگ) در رابطه با تواناییهای راهبری ایران و عراق قبل از جنگ تحمیلی، عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، وحدت ملی، ایمان و روحیه، قدرت رهبری، روح مبارزه جویی و عقیده (میل به جنگیدن) بحث کرده است.

این کتاب تواناییهای دفاعی ایران و عراق را نیز مورد مقایسه قرار داده و به بررسی تجاوزات مرزی عراق در جبهه غرب و خوزستان پرداخته که در نهایت در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ به جنگ همه جانبه انجامید.

همچنین مسائل امنیتی (حمله ضد انقلاب به پاسگاههای مرزی) و عملیات پاوه، مکاتبات و گزارشهای منطقه عملیات غرب کشور نیز در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل اول کتاب با موضوع مقایسه تواناییهای راهبری ایران و عراق قبل از آغاز جنگ تحمیلی، آمده است:

قبل از بیان آمار و ارقام نیروی انسانی و تجهیزات نظامی، لازم است به یک مسئله اساسی درباره قدرت نظامی اشاره شود و آن عبارت از این است که اصولا آمار و ارقام نیروی انسانی، وسایل و تجهیزات نظامی یکی از عوامل بسیار مهم قدرت نظامی را تشکیل میدهند، ولی دربرگیرنده تمام ابعاد آن نیستند، بلکه عوامل دیگری نیز در ایجاد قدرت نظامی موثر هستند که هر کدام به نوعی میتوانند در کارایی نیروی انسانی، وسایل و تجهیزات و یا عدم کارایی آنها اثر قابل ملاحظهای داشته باشند.

بعضی از این عوامل عبارتند از وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، وحدت ملی، ایمان و روحیه، قدرت فرماندهی و رهبری در سطح ملی، روح مبارزه جویی و میل جنگ جویی در سطح ملی و سرانجام پیروی از یک عقیده شناخته شده و قبول شده در سطح ملی است...

در بخش دیگری از این کتاب آمده است:

در بیست و سوم شهریور ماه نبردهای مرزی همچنان ادامه داشت. گروهان ژاندارمری سومار گزارش داد نیروهای زرهی دشمن به سمت پاسگاههای سلمان کشته، سانواپا وبازرگان در حال پیشروی هستند و اظهار نظر کرد چنانچه نیروهای تقویتی موثر به منطقه سومار اعزام نشود، تمام این منطقه به تصرف دشمن درخواهد آمد.
لشکر ۸۱ اطلاع داد گروه رزمی سومار و صالح آباد احتیاج مبرم به توپخانه ۱۳۰ م م دارند و درخواست دو آتشبار از این نوع توپخانه را کرد.

لازم به یادآوری است که از نکاتی که از آغاز نبرد درباره استفاده از گردانهای توپخانه با کالیبرهای مختلف پیش آمد، عدم استفاده صحیح از آتشهای پشتیبانی توپخانه بود...

در قسمت دیگری از این کتاب میخوانیم:

بیست و پنجم شهریور ماه درگیریهای مرزی در استان خوزستان وسعت یافت. در ساعت ۱۴ و ۱۵ در منطقه مرزی هورالهویزه بین پاسداران ایرانی و عوامل عراقی درگیری ایجاد شد.

از پاسگاه سعیدیه سوسنگرد افراد کمکی برای پاسداران اعزام شدند و پس از هفت ساعت مبادله آتش، درگیری خاتمه یافت و نیروهای عراقی به مواضع خود عقب نشینی کردند.

در پاسگاه صفریه بستان نیز بین پاسداران و افراد عراقی درگیری ایجاد شد. از تیپ ۳ لشکر زرهی نیروی کمکی اعزام شد و هواپیماهای نیروی هوایی ایران نیز وارد عمل شدند...

در بخش پایانی کتاب آمده است:

از عناصر ژاندارمری کل کشور فقط هنگهای ژاندارمری آبادان و سوسنگرد در خوزستان، هنگهای ایلام و قصر شیرین در استانهای کرمانشاه و ایلام در مرحله اول عملیات جنگ شرکت داشتند و بقیه عناصر ژاندارمری وظایف و ماموریتهای سازمانی خود را که برقراری امنیت در خارج از شهرها و مناطق مرزی دیگر بود، انجام میدادند...

علاقهمندان برای دریافت این کتاب میتوانند با نشانی تهران، نشر آجا - صندوق پستی ۱۷۱۴-۱۱۱۵۵ مکاتبه کرده و یا با تلفن ۸۱۹۵۴۴۲ و دورنگار ۸۸۴۱۱۰۴۷ تماس بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار