بازگشت یوسف‌های روح‌الله/ 21

روایت غریبی فرزند با پدر آزاده

محمد فرامرزی راد، آزاده شهرستان فاروج گفت: پدر خطاب شدنم از سوی فرزندی که قبل از اسارت می‌دانستم باید منتظر آمدنش باشم، دوماه زمان برد.
کد خبر: ۹۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ - 18August 2016

روایت غریبی فرزند با پدر آزاده

به گزارش دفاع پرس از خراسان شمالی، 26 مرداد هرسال، خاطرات شورانگیزی برای بسیاری از خانوادهها یادآوری میشود حتی آنهایی که فرزندی در اسارت نداشتند اما دوست و آشنا و یا همسایهای را چشم انتظار بودند، روز بازگشت اسرا دیگر اینکه خانوادهی آزاده باشی یا نه، مهم نبود، مهم این بود که همه قدردان آزادگان سرافزاری بودیم که بند اسارت و شکنجههای روحی و جسمی را نه فقط برای خانواده که برای حفظ ارزشها و خاک کشورشان تحمل کرده بودند.

در چنین روزی میخواستیم احوال آزادهای که بیش از همه آزادگان شهرستان، دوران اسارت داشته را بپرسیم آنهم با 101 ماه و17 روز، اما محمد رهنما در شرایطی روحی و جسمی خوبی نبود وامکان مصاحبه فراهم نشد.

محمد فرامرزی راد، با 100 ماه، دومین آزاده بیشترین اسارت کشیده شهرستان است.

این آزاده  که متولد سال 1338 است، در کمال صبوری پاسخگوی سوالات ما شد.

وقتی جنگ شروع شد، مثل خیلی از مردم ایران به عنوان یک بسیجی پا در میدان گذاشت آنهم از سال 61 و بعد هم جذب سپاه شد.

فرامزی راد گفت: در همان نخستین  سال اعزام در عملیات فتح خرمشهر در چهارمین روز از خردادماه  به اسارت درآمدم.

وی افزود: همه رزمندگان وقتی پای در میدان دفاع گذاشتند آماده شهادت، اسارت، مجروحیت و... بودند.

این آزاده با اشاره به اینکه، حضور ما در عرصه دفاع براساس اعتقاداتمان بود، پس هر اتفاقی هم می افتاد تفاوتی برایمان نداشت وهدفمان ما را برای رویارویی با هرچیزی آماده کرده بود.

وی گفت: تحت امر فرماندهمان امام راحل بودیم وهمین مسائل همه سختی ها را برایمان شیرین می کرد.

فرامرزی راد افزود: در آخرین عملیاتی که حضور داشتم(فتح خرمشهر) با توجه به ایذایی بودن ماموریتمان  برای تثبیت خرمشهر، می دانستیم که برگشتی در کار نیست.

وی با اشاره به اینکه همه مردم با امید زندهاند بیان داشت: در هنگام به اسارت گرفته شدن، نگرانی نداشتیم و پشتگرم حضور همیشه در صحنه مردم برای حفظ ارزش ها و ادامه راهمان بودیم.

فرامرزی راد گفت: با توجه به عملیاتهای بزرگ و پیروزیهای بزرگتری که رزمندگان داشتند تصور بسیاری از اسرا، آزادی قریب الوقوع بود، اما رسیدن به آزادی برای ما 8 سال زمان برد.

این آزاده با اشاره به اینکه، اسارت فرصتی شد برای کسب علم، آگاهی ومعرفت، افزود: برای لحظه لحظه اسارت برنامه داشتیم تا به لحاظ روحی، مرارت های اسارت ما را از پای درنیاورد.

وی وجود افرادی همچون حجت الاسلام ابوترابی را غنیمتی برای اسرا عنوان کرد و بیان داشت: وجود هادیانی مثل ایشان کمک می کرد که راه دقیق وصحیحی را انتخاب کنیم و در مقابل برنامههایی که بعثی ها برای تحلیل رفتن روحیه اسرا چه به لحاظ جسمی و چه روحی داشت، بتوانیم ایستادگی کنیم.

فرامزی راد، استفاده از منافقان در اردوگاه ها را یکی از برنامه های دشمن بعثی در خصوص آزار اسرا عنوان کرد وگفت: اما بسیاری از اردوگاه ها  ازجمله موصل (3) که اردوگاه ما بود، با انسجام و همدلی اسرا، مانع نفوذ منافقان شدیم.

وی گفت: بسیاری از اسرا، درهمین مدت، به زبان های مختلف دنیا مسلط شدند، آشنایی بیشتر با نهج البلاغه وآموزه های دینی  و.. به رغم محدودیت های که دشمن بعثی ایجاد می کرد ثمره مدت اسارت برای بسیاری از آزادگان شد.

فرامرزی به خاطره ای هم از این دوران اشاره کرد وگفت:  در مقطعی(جشن پیروزی تموز عراقی ها)،  دشمن بعثی یک سری تراکت وبروشور در بین اسرا توزیع کرد که در آن توهینی به امام راحل شده بود، اسرا تا متوجه شدند به رغم اینکه می دانستند به قیمت جانشان ممکن است تمام شود، اعتصاب کردند.

وی افزود: اسرا اعلام کردند تا این بروشورها جمع نشود به اعتصابشان ادامه می دهند و سماجت آنها، بعثی ها را مجبور به عقب نشینی کرد.

این آزاده افزود: امام  خط قرمز همه اسرا بود و به هیچ عنوان اجازه نمی دادند توهینی به ساحتشان  از سوی بعثی ها شود.

این آزاده با اشاره به اینکه در حالی پا در میدان دفاع گذاشتم که چشم به راه نخستین فرزندم بودم بیان داشت: فرصت تجربه کودکی های پسرم را نداشتم ودر مدت 8 سال  فقط با عکس هایی که از سوی صلیب سرخ به دستمان می رسید از تولد فرزندم مطلع شدم.

وی گفت: روزهای بازگشت به وطن برای همه اسرا شیرین وبه یادماندی بود، منتظر دیدن فقط خانواده هایمان نبودیم، همینکه تک تک هموطنانی که انقلاب را حمایت کرده ودفاع  از نظام را در اولویت کارهایشان قرار داده بودند، می دیدیم خوشحال می شدیم.

 وی افزود: پسرم که حالا 8 ساله بود در دیدار اول پدر را نپذیرفت، دوماه زمان برد تا ارتباط پدر وفرزندیمان شکل گرفت  وحالا هم که 4 فرزند دارم،  ارتباط عاطفیمان نسبت به او با بقیه کمی متفاوت تر است وبیشتر هوایش را دارم.

پاسخ این آزاده به این سوال که اگر زمان به عقب برگردد وشما حق انتخاب در راهی که رفتید را داشته باشید، آیا دوباره همین مسیر را طی می کنید گفت: ما با اعتقاد راسخ به دفاع از انقلابمان در این مسیر گام برداشتیم وهمان زمان هم انتخاب کردیم واجباری در مسیر حرکتمان نبود امروز هم هر لحظه احساس کنیم کشورمان را قدرتی تهدید می کند آماده جانبازی هستیم .

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار