یادداشت/ سرهنگ جعفر منتظری

تبلیغات زمینه‌ساز موفقیت در بسیاری از عملیات‌ها بود

مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس استان ایلام در یادداشت خود آورده: با بررسی نقش تبلیغات در جبهه، می‌توان گفت که تبلیغات مانند چاشنی مهمی عمل می کرد که نتیجه آن خروجی موفقیت آمیز بسیاری از عملیات ها بود و باید در تبلیغات دوران دفاع مقدس کنکاش کرد و با توجه به شرایط روز آن را مرود بهره برداری قرار داد.
کد خبر: ۱۱۱۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵ - 08November 2016

به گزارش دفاع پرس از ایلام، سرهنگ پاسدار جعفر منتظری به مناسبت برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در تهران یادداشتی را در زمینه نقش تاثیرگذار تبلیغات در جنگ به دفتر خبرگزاری ارسال کرد.

وی در این یادداشت آورده:

پس از حمله عراق به ایران تمام تمرکز مسئولان ارشد و میانی نظام و حتی مردم بر نحوه دفاع از حریم خاک و آب مرزهای غربی و جنوبی کشور بود و کمتر کسی به اطلاع رسانی اخبار مربوط به جنگ فکر می کرد.

با بررسی نقش تبلیغات در جبهه، می‌توان گفت که تبلیغات مانند چاشنی مهمی عمل می کرد که نتیجه ی آن خروجی موفقیت آمیز بسیاری از عملیات ها بود و باید در تبلیغات دوران دفاع مقدس مورد کنکاش قرار داد و با توجه به شرایط روز، بهره برداری کرد.

وجه تمایز جنگ ایران و عراق از سایر جنگ ها را تأثیر شاخصه‌ های اعتقادی در آن باعث شده تا این جنگ با ویژگی های خاص خود در عرصه روابط بین ‌الملل مورد توجه واقع شده و صاحب نظران سیاسی با دیدی متفاوت از سایر جنگ ها به تحلیل آن بپردازند.

با بررسی نقش تبلیغات در دوران دفاع مقدس، ریشه‌ های اعتقادی جنگ که جمهوری اسلامی همواره بر آن تأکید داشته، بررسی شده و شیوه هایی که در این نوع از تبلیغات برای انگیزش نیروهای داوطلب مردمی به کار گرفته شده، تشریح شوند.

در سال های اولیه جنگ، ارتش و سپاه هر کدام به شکل جداگانه برای خودشان  بیانیه صادر و اخبار پیروزی و شکستشان را منتشر می کردند و خبرنگاران حاضر در جبهه ها نیز خبرهای بعضا متفاوتی از این دو را در روزنامه ها و رادیو و تلویزیون گزارش می کردند.

این در حالی بود  که دشمن بعثی با استفاده از رسانه های عربی منطقه و خبرگزاری های بین المللی و شبکه های تلویزیونی غربی پوشش از عملکرد خود در محورهای گوناگون جنگ ارائه در افکار عمومی جهان را طبق میل و خواسته خود هدایت کند.

تجمیع ناهماهنگی اطلاع رسانی در داخل و تلاش دشمن برای ایجاد یک جنگ روانی بزرگ در خارج از کشور، مسئولان ارشد شورای عالی دفاع را به فکر ساماندهی اخبار و اطلاعات مربوط به جنگ و ترغیب مردم برای حضور در جبهه ها با استفاده از تمام ظرفیت های موجود رسانه ای کشور از رادیو و تلویزیون و اندک مطبوعات داخلی گرفته تا تنها خبرگزاری رسمی و فعال آن دوران یعنی پارس ـ ایرنا ـ و منابر ائمه جماعت در مساجد و نماز جمعه کرد.

علی رغم اهمیت بالای فعالیتهای ستاد تبلیغات جنگ به عنوان بزرگترین دستگاه اطلاع رسانی و تبلیغی در هشت سال دفاع مقدس و ثبت تجارب اعضای آن که اغلب آنها پیش از آن هیچ گونه فعالیتی در این عرصه نداشتند، پس از پایان جنگ به این  موضوع پرداخت نشده و لازم است از تمام توان خود برای تبین و نقش رسانه و تبلیغات در دفاع مقدس استفاده شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار