گودرزی دیباج:

کتاب "هنر جامع انقلاب" چهار رویکرد هنر نسبت به انقلاب را در بردارد

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: در این کتاب به زیرساخت‌های فرهنگی در پیش زمینه خلق آثار پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۱۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵ - 15February 2014

کتاب

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به آخرین وضعیت کتاب "هنر جامع انقلاب" که در دست تالیف دارد گفت: در گذشته دو کتاب در مورد هنر انقلاب در بخش گرافیک و نقاشی منتشر کردم، در ادامه کتاب هنر جامع انقلاب را که کتاب مبسوط و مفصلی در حدود ۷۷۰ صفحه است راتالیف کردم که این کتاب همه رشتههای هنرهای تجسمی و آثار هنرمندان مختلفی را که در این عرصه کار کردند، در بر میگیرد.

گودرزی دیباج ادامه داد: این کتاب دارای چهار رویکرد نسبت به هنر انقلاب است، رویکرد اول یک روند تاریخی را در بررسی آثار دنبال میکند و رویکرد دوم نشانهشناسی آثار است، برخی آثار بالغ بر سی و پنج سال از عمر آنها گذشته است لذا به خوانش جدیدی نیاز دارند تا مخاطبین جدید بتوانند مولفههایی را که در آثار طبق مقتضیات آن زمان به تصویر کشیده شدهاند، ادراک کنند.

این هنرمند تصریح کرد: وقتی زمان زیادی از خلق اثری میگذرد باید عناصر و مولفههای هنری آن اثر در دوره جدید خوانش شود زیرا ممکن است برای مخاطبین معاصر قابل فهم نباشد لذا این آثار نیازمند ترجمه هستند.

وی به رویکرد دیگری که در این کتاب در نظر گرفته شده اشاره و اظهار کرد: در این کتاب در خصوص زیرساختهای فرهنگی نیز در پیش زمینه خلق آثار پرداخته شده است.

گودرزی دیباج افزود: معناشناسی مفهومی در هنر انقلاب رویکرد دیگری است که در این کتاب دنبال شده است که فراتر از بحث روایتگری است یعنی نه صرفا نشانهشناسی محض است و نه روایتگری.

این مولف با بیان اینکه کتاب فصل مشترک تاریخ، نشانهشناسی، زیرساختهای فرهنگی اجتماعی و رویکردهای مفهومی است گفت: علاوه بر این تقریبا آثارتمام هنرمندان هنرهای تجسمی که در ابتدای انقلاب و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل از انقلاب با نگاهی همراه با انقلاب خلق شدند، در کتاب آمده است.

وی افزود: البته آثاری را که تنها بر اساس ذوق خلق ولی هنر محسوب نمیشدند در کتاب نیاوردهام.

گودرزی دیباج در پایان گفت: این کتاب برای هنرمندان مفید است زیرا بانک اطلاعاتی دقیقی از آثار هنرمندان در کشور نداریم؛ این کتاب ماحصل یک پژوهش ۱۴ ساله است که حوزههای مختلفی از جمله مجسمه سازی، نقاشی، خوشنویسی، گرافیک، خط نقاشی، پوسترهای مطبوعاتی، کاریکاتور و... را در بر میگیرد و امیدوارم با همکاری انتشارات سوره مهر تا پایان سال به چاپ برسد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار