مدرس دانشگاه مطالعات خاورمیانه دانشگاه تهران:

بیداری اسلامی و تحولات منطقه، رژیم صهیونیستی را به چالش های بی سابقه ای کشانده است

مدرس دانشگاه مطالعات خاورمیانه دانشگاه تهران گفت: بیداری اسلامی و تحولات منطقه رژیم صهیونیستی را با چالش های بی سابقه موجه کرده است.
کد خبر: ۱۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸ - 12March 2014

بیداری اسلامی و تحولات منطقه، رژیم صهیونیستی را به چالش های بی سابقه ای کشانده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، نشست تخصصی چالش ها و آسیب های دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت امروز در سالن خواجه نصیر مرکز همایش های بین المللی صدا وسیما برگزار شد.

در این نشست تخصصی که به همت دانشگاه عالی دفاع ملی (امنیت ملی)، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشکده تحقیقات اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد اساتید و صاحبنظران بین المللی به ارائه دیدگاه های خود در قالب مقالات پرداختند.

در این نشست تخصصی رحمان حریری مدرس دانشگاه مطالعات خاورمیانه دانشگاه تهران مقاله خود با عنوان "بیداری اسلامی در خاورمیانه و امنیت رژیم صهیونیستی" ارائه کرد.

وی در بیان اهمیت پرداختن به موضوع "بیداری اسلامی در خاورمیانه و امنیت رژیم صهیونیستی" گفت: تحولات اخیر در کشورهای اسلامی و منطقه خاورمیانه از جنبه های داخلی، منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت و قابل بررسی است.

حریری افزود: تاثیر گذاری موج بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه بر امنیت رژیم صهیونیستی یکی از حوزه هایی است که کمتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این مقاله ضمن ارائه تعریفی جامع از بیداری اسلامی و امنیت، اثرات و پیامدهای مثبت و منفی امنیتی حاصل از این تحولات بر امنیت رژیم صهیونیستی در قالب دو بخش فرصت ها و چالش ها مطرح شده است.

مدرس دانشگاه مطالعات خاورمیانه دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: همچنین راهکارهای رژیم صهیونیستی برای در امان ماندن از خطرات امنیتی جنبش بیداری اسلامی در منطقه مورد واکاوی قرار گرفته است. با توجه به تحولات بیداری اسلامی در منطقه به نظر می رسد تقویت گفتمان اسلام گرایی، ناکامی دولت های سکولار ، وحدت گروه های فلسطینی، ورود بازیگران غیر دولتی و گروه های جهادی به مسئله فلسطین، همراهی افکار عمومی جهانی با مردم فلسطین، گسترش مردم سالاری دینی و افول هژمونی آمریکایی-اسرائیلی در منطقه چالش ها و تشدید رقابت های داخلی-منطقه ای، تشدید تنازعات گفتمانی درون دینی و تشدید اختلافات در جبهه کشورهای اسلامی-عربی فرصت هایی برای امنیت رژیم صهیونیستی محسوب شوند.

وی تاکید کرد: داستان انزوای رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه و بلکه جهان، ریشه در عدم مشروعیت، خشونتطلبی و جنایات این رژیم در سرزمینهای فلسطینی دارد. درعینحال، رژیم اسرائیل در مقطع فعلی با چالشهای بیسابقهای روبهرو است.

مدرس دانشگاه مطالعات خاورمیانه دانشگاه تهران گفت: بیشک شرایط خاورمیانه و دنیا و مناسبات حاکم بر منطقه بهنفع رژیم صهیونیستی نیست. کشورهای عربی، بهجز معدودی از کشورها، سالهاست که با اسرائیل رابطهای ندارند. ایران، سوریه و لبنان بهعنوان محور مقاومت، مانع زیادهخواهی این رژیم در منطقهاند. ازاینرو، بهنظر میرسد روند تضعیف این رژیم با توجه به تحولات عمیق در خاورمیانه و حاکم شدن تدریجی ارزشهای دموکراتیک در منطقه ادامه خواهد یافت.

حریری افزود: بنابراین، کشورهای غربی و بهویژه آمریکا باید در جهت خواست مردم و با پایبندی به ارزشهای دموکراتیک دست از حمایتهای نامحدود از اسرائیل بردارند و در مقطع فعلی که استقلال فلسطین به خواست اصلی بسیاری از کشورها تبدیل شده و از حمایت افکار عمومی برخوردار است، تن دهند تا ادعای خود مبنی بر حمایت از صلح و ثبات در خاورمیانه را به اثبات برسانند در نهایت تحولات بیداری اسلامی در منطقه چالش های اساسی از جمله مانند تقویت گفتمان اسلام گرایی، ناکامی دولت های سکولار ، وحدت گروه های فلسطینی، ورود بازیگران غیر دولتی و گروه های جهادی به مسئله فلسطین، همراهی افکار عمومی جهانی با مردم فلسطین، گسترش مردم سالاری دینی و افول هژمونی آمریکایی-اسرائیلی در منطقه را بر امنیت اسرائیل بر جایی می گذارد و فرصت هایی مانند تشدید رقابت های داخلی-منطقه ای، تشدید تنازعات گفتمانی درون دینی و تشدید اختلافات در جبهه کشورهای اسلامی-عربی فرصت هایی برای امنیت رژیم صهیونیستی به وجود می آورد.

"الگوها و نظریه های تحول هندسه قدرت جهانی"، "شناخت ظرفیت های راهبردی دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت جهانی"، "چالش ها و آسیب های دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت جهانی"، "دستاوردهای جهاد علمی در شکل گیری هندسه قدرت"، "آینده پژوهی انگاره های اجتماعی تحول هندسه قدرت جهانی در سطح (ملی، منطقه ای و بین المللی)"، "مدیریت راهبردی تحولات دوره گذار و پیچ تاریخی"؛ عنوان نشست های تخصصی صبح امروز همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی هستند.

گفتنی است همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی با حضور جمعی از نخبگان اندیشمندان، رهبران و متفکران جهان اسلام از 32 کشور جهان به مدت 2 روز در مرکز همایش های صدا و سیما در حال برگزاری است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار