در حاشیه همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی؛

نشست تخصصی "الگوها و نظریه های تحول هندسه قدرت جهانی" برگزار شد

نشست تخصصی "الگوها و نظریه های تحول هندسه قدرت جهانی" در حاشیه دومین روز از همایش بین المللی "نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی" با حضور جمعی از صاحب نظران و کارشناسان داخلی و خارجی برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸ - 12March 2014

نشست تخصصی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، نشست تخصصی "الگوها و نظریه های تحول هندسه قدرت جهانی" در حاشیه دومین روز از همایش بین المللی "نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی" با حضور جمعی از صاحب نظران و کارشناسان داخلی و خارجی برگزار شد.

نشست "الگوها و نظریه های تحول هندسه قدرت جهانی" از جمله کمیسیون های تخصصی روز دوم این همایش بوده که به همت مرکز پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انجمن مطالعات سیاسی حوزه و مرکز پژوهش های علوم انسانی و اسلامی صدرا در سالن شیخ بهایی مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

مقالات ارائه شده در این نشست تخصصی در قالب محورهایی نظیر چشم اندازی بیداری اسلامی از منظر علما و گفتمان های اسلام گرای معاصر، چشم اندازی های مفهومی قدرت در اندیشه سیاسی غرب، مولفه های گفتمانی بیداری اسلامی در هندسه فکر امام خامنه ای، ماهیت، ساختار و جایگاه قدرت در نظام بین الملل، افول هژمونی آمریکایی و شکل گیری هندسه جدید قدرت جهانی و انقلاب های عربی و مسئله امنیت انتقادی در آسیای جنوب غربی است.

اکبر محمدعلیزاده مدرس و دکترای مطالعات بینالملل دانشگاه جامع امام حسین(ع) مقاله خود را در این نشست با عنوان " مولفه های گفتمانی بیداری اسلامی در هندسه فکر امام خامنه ای " ارائه داد.

وی در ارائه مقاله خود اظهار کرد: حرکتها و تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، توجه اندیشمندان و محققان زیادی را به سمت خود جلب کرد و تفسیرها، تحلیلها و گفتمانهای متفاوت و گاهاً متناقضی در پرتو این تحولات در فضای ادبیات سیاسی و مطالعات منطقهای و بینالملل شکل گرفت.

دکترای مطالعات بینالملل دانشگاه جامع امام حسین(ع) افزود: رهبر معظم انقلاب در این راستا از موضع ولی امر مسلمین جهان و بهعنوان اندیشمند دینی و اسلامی، از این تحولات بهعنوان «بیداری اسلامی» نام بردند و ویژگیها و مختصات آن را در بیانات و دیدگاههای الهی و اسلامی خود تبیین و ترسیم کردند.

علیزاده خاطرنشان کرد: «تأکید بر دینی و اسلامی بودن»؛ «تأکید بر مردمی بودن»؛ «ضد نظام سلطه و ضداستکباری بودن»؛ «مخالفت با مکاتب و گفتمانهای متعارض(مادی و بشری)»؛ «بیداری منطقه، استمرار گفتمان امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی» و «تاکید بر گفتمان مقاومت و مخالفت با سازشکاری»، ابعاد اصلی مفهومسازیشده از اندیشههای مقام معظم رهبری هستند.

همچنین در ادامه این نشست علیرضا قاسمی کارشناس ارشد دیپلماسی کنترل تسلیحات دانشگاه مالک اشتر تهران مقاله خود را در این نشست با عنوان" ماهیت، ساختار و جایگاه قدرت در نظام بین الملل " ارائه داد.

وی در ارائه مقاله خود اظهار کرد: مفهومسازی قدرت برای درک نحوه تدبیر امور جهان، تقویت امنیت بینالمللی و سازوکارهای اعمال قدرت در محیط نظام بینالمللی اهمیت زیادی دارد.

کارشناس ارشد دیپلماسی کنترل تسلیحات دانشگاه مالک اشتر تهران اضافه کرد: درک توانایی برخی بازیگران برای وادار کردن دیگران به تغییر رفتار خود اهمیت دارد، اما تحلیل قدرت در عرصه سیاست بین الملل باید شامل این موضوع شود که چرا، چگونه و چه زمانی برخی بازیگران بر دیگران اعمال قدرت میکنند.

وی تاکید کرد: همچنین لازم است به ساختارها و فرایندهایی که توانایی بازیگران را برای شکل دادن به سرنوشت و آینده خود قادر یا محدود میکند و یا تواناییهای اجتماعی مختلفی برای آنها جهت تعقیب منافع و ایدهها فراهم میکند توجه شود.

"الگوها و نظریه های تحول هندسه قدرت جهانی"، "شناخت ظرفیت های راهبردی دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت جهانی"، "چالش ها و آسیب های دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت جهانی"، "دستاوردهای جهاد علمی در شکل گیری هندسه قدرت"، "آینده پژوهی انگاره های اجتماعی تحول هندسه قدرت جهانی در سطح (ملی، منطقه ای و بین المللی)"، "مدیریت راهبردی تحولات دوره گذار و پیچ تاریخی"؛ عنوان نشست های تخصصی صبح امروز همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی است.

گفتنی است همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی با حضور جمعی از نخبگان اندیشمندان، رهبران و متفکران جهان اسلام از 32 کشور جهان به مدت 2 روز در مرکز همایش های صدا و سیما در حال برگزاری است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار