از موصل تا ایران در “فرار از موصل”

کد خبر: ۱۹۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶ - 29December 2012
کتاب “فرار از موصل” خاطرات شفاهی محمدرضا عبدی به کوشش حسین نیری و دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ و در دسترس علاقمندان کتاب قرار گرفته است.

محمدرضا عبدی جز معدود افرادی است که توانسته در سال های آغازین جنگ تحمیلی به همراه یکی دیگر از اسرای در بند به نام زاگرس میرانی از اردوگاه موصل فرار کرده و خود را به کشور برسانند.

محمدرضا عبدی که متولد قصر شیرین است با شروع جنگ تحمیلی در شهریور ماه ۱۳۵۹ و تجاوز نیروهای بعثی به ایران اسلامی، در حالی که بیش از هفده سال سن نداشت به همراه دیگر مردم به دفاع از شهر و میهن خود پرداخته اما به علت کمبود نیرو و مهمات در اوایل مهرماه ۱۳۵۹ شهر قصرشیرین پس از محاصره، سقوط کرده و وی به اسارت نیروهای دشمن در می آید.

این آزاده پس از سپری کردن حدود سی ماه در اسارت گاه های رژیم بعث عراق، موفق می شود در اول فروردین ماه ۱۳۶۲ به همراه زاگرس میرانی از اردوگاه موصل فرار کرده و پس از ۲۷ شبانه روز پیاده روی و تحمل مشقات و سختی های فراوان خود را به میهن اسلامی برسانند.

کتاب «فرار از موصل» خاطرات محمدرضا عبدی از این دوران است.

کتاب حاضر شامل دو بخش می شود. نیمه اول کتاب اختصاص به خاطرات این آزاده از دوران کودکی، نحوه اسارت و دوران اسارت وی در زندان های پادگان مندلی، بغداد و اردوگاه موصل دارد و نیمه دوم کتاب شرحی است از نحوه فرار از ازدوگاه موصل.

در بخش اول کتاب خواننده با مصائب و مشکلات و وقایع و حوادث روی داده در طول اسارت آشنا می شود. آزاده محمدرضا عبدی در بخش دوم خاطرات خود در این کتاب به بیان چگونگی فرار از اردوگاه و وقایعی که در طول مسیر تا رسیدن به خام ایران برای او زاگرس میرانی رخ داده، می پردازد.

در بخش پایانی کتاب، خاطرات آزاده مرتضی سهیل بیگی با عنوان “پس از فرار” روایت شده که به شرح وضعیت اردوگاه و عکس العمل عراقی ها پس از فرار این دو اسیر می پردازد.

کتاب “فرار از موصل” در ۱۷۲ صفحه در سال ۱۳۸۳ با شماگران ۴۴ نسخه توسط انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی چاپ و منتشر شده است.

سایت جامع آزادگان
نظر شما
پربیننده ها