«انقلاب اسلامی در بوته آزمون»

کد خبر: ۱۹۸۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲ - 07January 2013
سخن گفتن از انقلاب اسلامی، چیستی و ماهیت آن سهل است و ممتنع. اگر چه در نگاه نخست اظهار نظر در این باره، ساده به نظر می‌رسد، اما آن گاه که از سطوح روبنایی به لایه‌های عمیق‌تر و تحلیلی نگاه کنیم و خصوصاً آنگاه که انقلاب اسلامی را در قامت فرهنگی ببینیم که داعیه تمدن‌سازی و تحول جهانی دارد و با صدور انقلاب به آتیه بشریت و عصر ظهور می‌نگرد، وضعیت متفاوت می‌شود. در واقع کمتر کسانی هستند که می‌توانند با یک نگرش کلان، همه ابعاد تاثیرگذاری انقلاب اسلامی را درک کرده و آن را تحلیل کنند.

انقلاب اسلامی نه یک جابه‌جایی قدرت ساده بود و نه جدالی بر سر نفع بیشتر؛ نه با تعبیر دیالکتیکی کمونیست‌ها و قضاوتشان در مورد ادوار تاریخ تطابق داشت و نه با پندار کاپیتالیست‌ها و عواملی که برای پیشرفت تاریخ در نظر می‌گرفتند.

انقلاب اسلامی بازگشتی بود به عهد قدسی در شرایطی که بشریت برای قرن‌ها، تلاش خود را برای عرفی کردن تمام قدسیات متمرکز کرده بود. حوادث و اتفاقات قبل و بعد از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در ایران، در تاریخ سی ساله نظام جمهوری اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به یقین از حوادث و اتفاقاتی استثنایی و کم نظیر بوده است.

انقلاب اسلامی در بوته آزمون روایتی است مستند، جامع و درعین حال علمی از جنگ نرم بیست ساله همراه با نگاهی ویژه و متفاوت به فتنه88.

کلیات، سیاست‌ها و راهبردهای دشمنان انقلاب اسلامی در جنگ نرم20ساله، ایالات متحده آمریکا، عملی کردن اهداف و راهبردهای جنگ نرم دشمن در ایران، نقش ولایت در مدیریت بحران و ختم غائله، جمع‌بندی و نتیجه گیری فصل‌های هفت‌گانه کتاب را شامل می‌شود.

نویسنده هر فصل را به دو بخش تقسیم کرده و برای هرکدام نیز مقدمه‌ای اضافه کرده است که جذابیت و تاثیرگذاری فصل‌ها را دوچندان کرده است.

فصل اول را نویسنده در دو بخش انقلاب اسلامی و آثار آن و دشمن شناسی به موضوعاتی مثل سطح ملی، سطح جهان تشیع، فتنه و تعاریف آن، جنگ سخت دشمن در دهه اول انقلاب را مورد بحث و بررسی قرار داده و یاد آور می‌شود که کمتر کسانی هستند که می‌توانند با یک نگرش کلان، همه ابعاد تاثیرگذاری انقلاب اسلامی را درک کرده و آن را تحلیل کنند.

در فصل دوم نویسنده با بیان اینکه فتنه میان مومنین رخ می‌دهد و ریشه و منشا آن داخلی است درحالیکه جنگ نرم توسط دشمن و یا دشمنان خارجی طراحی، برنامه‌ریزی و راه اندازی می‌شود به تحلیل و تبین تفاوت میان فتنه و جنگ نرم می‌پردازد و با مباحثی چون انگلیس و انقلاب اسلامی، دیپلماسی عمومی یا جنگ نرم انگلیس در ایران، اتاق های فکر در انگلیس، ابزارها و روش‌های دیپلماسی عمومی، مبادلات دانشجویی و علمی، انتشارات و کتابخانه‌ها، مبادلات فرهنگی، رسانه بی بی سی، رسانه های مکتوب را پی می‌گردد.

منوچهر محمدی بخش آخر این فصل را به آسیب شناسی چگونگی رخداد مسائل پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری و بازی بریتانیا در حوزه داخلی ایران می‌پردازد و آن را در شش بخش مجزا دسته‌بندی می‌کند.

عبدالکریم سروش، محمد مجتهدشبستری، مرکز تحقیقات استراتژیک، استراتژی های اپوزیسیون در ذات جنبش ادعایی، جمعیت توحید و تعاون و حزب مشارکت ایران اسلامی محتوای فصل سوم را تشکیل می‌دهند.

فصل چهارم کتاب به بررسی کارنامه شخصیت‌های سیاسی تاثیرگذار در جنگ نرم و فتنه88 می‌پردازد و به جرات می‌توان ادعا کرد که یکی از قوی‌ترین و جذاب‌ترین فصل‌های کتاب است که هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، میرحسین موسوی، محسن رضایی، موسوی خوئینی‌ها از محور های اصلی آن است.

نویسنده در قسمتی از این فصل می نویسد: با قطعی شدن حضور میرحسین، خاتمی صحنه انتخابات را ترک کرد و طی بیانیه‌ای از موسوی حمایت کرد. میرحسین سپس به دیدار هاشمی رفسنجانی رفت. هاشمی در دیدار با موسوی ضمن ابراز خوشحالی از حضور میرحسین موسوی در انتخابات گفته: حضور شما نیروهای اصیل انقلاب را دلگرم می‌کند. شما محکم بایست و شعارها و برنامه‌های شفافی را ارائه دهید و به روز باشید و تبلیغات را هم خوب جواب دهید تا قشر جوان را جذب کنید. میرحسین هم در این دیدار گفت: شما از استوانه‌های نظام هستید. هر وقت می‌دیدم که چگونه به شما توهین می‌شود ناراحت می‌شدم وجه مشترک من و شما تغییر در مدیریت کشور است.

فصل پنجم کتاب، جریان‌های سیاسی تاثیرگذار را دسته‌بندی می‌کند و زیر سوال بردن اصل نظام با اتهام تقلب، لشگر کشی خیابانی، مشروعیت‌زدایی از دولت در داخل و اعتبار زدایی از دولت در خارج و مانور وسیع روی غیر قانونی بودن بازداشت عوامل اغتشاش‌ها از جمله مهمترین بحث‌های این فصل است.

نقش ولایت و امت در مدیریت بحران و ختم غائله فصل ششم این کتاب است که مواضع مقام رهبری در آغاز فتنه، نماز جمعه تاریخی مقام رهبری در 29خرداد و روشنگری تبیین ابعاد فتنه توسط مقام رهبری از جمله مباحث مطرح شده در این فصل است.

در نهایت جمع‌بندی و نقش نخبگان و جامعه ولایی و توصیه به دشمن فصل پایانی این کتاب است.

کتاب «انقلاب اسلامی در بوته آزمون، جنگ نرم بیست ساله و فتنه 88» به قلم منوچهر محمدی، به همت موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر منتشر شده است.‏
+
نظر شما
پربیننده ها