یک سال تحولات سوریه در حوزه امنیتی و سیاسی

کد خبر: ۱۹۸۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۷ - 07January 2013

سوریه درحالی سال 2012 را پشت سرگذاشت که افق روشنی برای حل بحرانی که 21 ماه که توسط توطئه‌گران عربی و غربی در آن گرفتار آمده است، دیده نمی‌شود.

در این مدت تمام پیش‌بینی‌ها وتلاش‌ها برای سرنگونی نظام در سوریه و شخص «بشار اسد»، رئیس جمهوری این کشور که اعراب و غرب از آن به دلیل عدم همراهی‌اش با سیاست‌هایشان در پیش گرفته‌اند، نه تنها محقق نشد بلکه نظام سوریه همچنان بر موضع خود در قبال غرب و نیز مبارزه با تروریست ها محکم و استوار ایستاده و مقاومت می‌کند.

گاه‌شمار بحران سوریه در سال 2012 به شرح زیر است:

ژانویه:

- یکم: «علی الدقباسی»، رئیس پارلمان اتحادیه عرب از «نبیل العربی»، دبیرکل این اتحادیه خواستار خروج فوری ناظران عرب حاضر در سوریه می‌شود.

- دوم: «نبیل العربی»، دبیرکل این اتحادیه اعلام کرد که نظام سوریه تمام نیروهای خود را از مناطق غیرنظامی خارج، اما اعتراف کرد که شلیک آتش همچنان ادامه دارد که مهمترین دلیل آن وجود تک‌تیراندازان مستقر بر بام‌ ساختمان‌هاست.

- سوم: سانا از حمله تروریستی به لوله انتقال گاز شهر «الرستن» خبر می‌دهد که سوخت مورد نیاز برای دو ایستگاه تولید برق «الزارة» و «الزیزون» را تامین می‌کند.

- چهارم: هیئتی از ناظران اتحادیه عرب از برخی مناطق حمص و ریف دمشق و درعا دیدن می‌کنند تا از میزان پایبندی نظام سوریه به طرح اتحادیه عرب اطلاع حاصل کند.

- پنجم: «برهان غلیون»، رئیس کمیته موسوم به «شورای ملی معارضان سوریه» از کشورهای غربی درخواست ایجاد «منطقه امن» در خاک سوریه و ایجاد «منطقه ممنوع پرواز»‌ را می‌کند. این درحالی است که  شیخ «حمد بن جاسم آل ثانی»، نخست ‌وزیر و وزیر خارجه قطر از احتمال درخواست کمک فنی از سازمان ملل درباره فعالیت هیئت ناظران اتحادیه عرب در سوریه سخن می‌گوید.

- ششم: سانا اعلام کرد، انفجار انتحاری منطقه «المیدان» در دمشق 25 کشته و 46 زخمی برجای گذاشت.

- هشتم: بیانیه شورای وزارتی اتحادیه عرب درباره اوضاع جاری در سوریه به همکاری دمشق با اتحادیه و ناظران آن اذعان کرده و خواستار دادن فرصت بیشتر به ناظران اتحادیه عرب جهت ادامه ماموریت خود در سوریه میشود.

- نهم: جماعت اخوان المسلمین سوریه با انتشار بیانیه‌ای تحت عنوان «ناظران اتحادیه عرب برای ما اهمیتی ندارند» عملا به نقش این اتحادیه در حل بحران سوریه دهن کجی می‌کند تا روند خشونت‌ها و درگیری‌ها در سوریه همچنان ادامه یابد و طرح اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه با شکست مواجه شود.

- دهم: «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه در این روز سخنرانی کرده و وعده برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید سوریه در ابتدای ماه مارس و سپس برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور را می‌دهد و به شدت از اتحادیه عرب و رسانه‌های غربی به خاطر تلاش‌هایشان جهت متزلزل کردن ثبات و امنیت سوریه انتقاد می‌کند.

- یازدهم: سخنرانی بشار اسد در میدان «الأمویین» دمشق در جمع هواداران خود که اولین ظهور غافلگیرکننده وی از زمان آغاز بحران سوریه در مجامع عمومی تلقی می‌شود. وی در سخنانش گفت که «به آینده سوریه و حرکت رو به جلوی آن نگاه می‌کنیم و تلاش می‌کنیم، سوریه کشوری قدرتمند باشد و به همین منظور با تروریسم از یک سو مبارزه می‌کنیم و از سوی دیگر به اصلاحات می‌پردازیم»

- دوازدهم: شورای ملی معارضان سوریه از توافق خود با گروه تروریستی موسوم به «ارتش آزاد» سوریه جهت خدمت هرچه بهتر به انقلاب! خبر داد.

پانزدهم: رئیس جمهوری سوریه فرمان «عفو عمومی» درباره تمام افرادی که از مارس گذشته تا 15 ژانویه 2012 به اتهام دست داشتن در حوادث جاری در این کشور به شرط عدم آلوده شدن دست‌های آنها در کشتار افراد بی‌گناه را صادر می‌کند.

- شانزدهم: نبیل العربی در پاسخ ضمنی به برخی اظهارات مبنی بر ارسال نیروهای نظامی به سوریه؛ در سخنانی تاکید کرد که امکان اجرای سناریو «کوزوو» و «لیبی» در سوریه نیست.

- هفدهم: سوریه قاطعانه درخواست قطر مبنی بر اعزام نیروهای عربی را این کشور رد و آن را دخالت خارجی در امور خود می‌خواند.

- هجدهم: «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو با هرگونه حضور نیروهای خارجی در سوریه یا اعمال مجازات بر آن مخالف است.

- بیستم: مناطق مختلف سوریه شاهد برگزاری تظاهرات‌هایی از یک‌سو در حمایت از نظام اسد و از سوی دیگر در مخالفت با آن بود.

- بیست و یکم: درخواست شورای ملی معارضان سوریه از اتحادیه عرب برای تحویل پرونده سوریه به شورای امنیت.

- بیست و دوم: نشست وزارتی اتحادیه عرب از رئیس جمهوری سوریه می‌خواهد اختیارات خود را به معاون خود تفویض و دولت وحدت ملی را ظرف دو ماه تشکیل دهد. همچنین با اینکه اتحادیه عرب حضور ناظران خود در سوریه را برای مدت یک ماه دیگر تمدید کرد، اما عربستان نیروهای خود را از این هیئت خارج و از جامعه بین المللی خواست برای توقف خشونت‌ها در سوریه، دمشق را تحت فشار بگذارند.

- بیست و سوم: دمشق اعلام کرد که تمام تصمیمات اتخاذ شده خارج از طرح اتحادیه عرب را رد و آن را دخالت آشکار در امور خود تلقی می‌کند. از سوی دیگر «محمد الدابی»، رئیس هیئت ناظران اتحادیه عرب در گزارش خود تاکید کرد که سوریه از ابتدای اجرای طرح اتحادیه عرب تمام نیروها و تجهیزات نظامی سنگین خود را از شهرها و مناطق غیرنظامی این کشور خارج و این هیئت هیچ‌گونه بمبارانی توسط دمشق را مشاهده نکرده است.

- بیست و چهارم: دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به تبع عربستان سعودی، کشورهای عضو این شورا نیز نیروهای خود را از این هیئت ناظران اتحادیه عرب خارج می‌کنند.

در مقابل سوریه اعلام کرد که با تمدید مهلت حضور ناظران اتحادیه عرب در این کشور برای یک ماه دیگر موافقت می‌کند.

- بیست و ششم: مردم سوریه در اعتراض به طرح اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه در مناطق مختلف تظاهرات کرده و آن را «طرحی توطئه‌گرانه» علیه کشور خود عنوان می‌کنند.

- بیست و هشتم: دبیرکل اتحادیه عرب از توقف فوری ماموریت ناظران این اتحادیه به بهانه روی آوردن دمشق به گزینه امنیتی و افرایش قربانیان خبر می‌دهد.

فوریه

- دوم: اصلاح طرح اتحادیه عرب و اروپا که مقرر بود به شورای امنیت ارائه شود. این تعدیل لغو ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه [معارضان مسلح]،‌ تاکید بر حل مسالمت‌آمیز بحران! بدون دخالت نظامی خارجی و گفت‌وگوی مسکو با معارضان و نظام سوریه را شامل می‌شد.

- چهارم: روسیه و چین برای چهارمین بار از حق وتوی خود در شورای امنیت جهت مقابله با صدور قطعنامه‌ای در محکومیت سوریه استفاده کردند.

معارضان مسلح سوری با گلوله‌باران منطقه «الخالدیه» از توابع حمص در غرب سوریه 330 شهروند سوری را قتل عام کردند و 500 نفر نیز در جریان این کشتار زخمی شدند.

رسانه‌های عربی و غربی تلاش بسیار کردند که مسئولیت این کشتار را متوجه ارتش سوریه کنند، در حالی‌که عامل ارتکاب این جنایت گروه ترویستی «الفاروق» بود که در بیشتر مناطق حمص نفوذ داشتند. همچنین تصاویر منتشر شده از این کشتار نشان می‌دهد که 30 نفر از قربانیان نظامیانی بودند که یک روز پیش از کشتار ربوده شده بودند و 150 نفر نیز از غیر نظامیانی بودند که گروه‌‌های تروریستی در چند زمان مختلف آنان را ربودند.

- ششم: آمریکا تعطیلی سفارت خود در دمشق را اعلام کرد.

- هفتم: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سفرای خود در دمشق را فراخوانده و خواستار بازگشت سفرای سوریه به دمشق می‌شوند.

- دهم: ارتش آزاد سوریه مسئولیت حمله به دو مقر امنیتی در شهر حلب را برعهده گرفتند.

- یازدهم: روسیه و چین با پیش‌نویس طرح عربستان سعودی در شورای امنیت مخالفت و آن را وتو می‌کند.

- دوازدهم: «محمد الدابی»، رئیس هئیت ناظران اتحادیه عرب در سوریه از سمت خود استعفا می‌دهد.

- پانزدهم: رئیس جمهوری سوریه روز 26 فوریه را به عنوان زمان برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید سوریه اعلام می‌کند که بر اصل کثرت‌گرایی سیاسی در این کشور تاکید می‌کند.

- شانزدهم: مجمع عمومی سازمان ملل با موافقت 137 رای مثبت 13 رای مخالف و 17 رای ممتنع قطعنامه توقف فوری خشونت‌ها در سوریه را صادر کرد و خواستار توقف آن توسط دمشق شد. کشورهای روسیه، چین، ایران، ونزویلا ، کره شمالی ، نیکاراگوا ،بولیوی ، اکوادور ، بلاروس ، زیمبابوه و کوبا بودند.

- بیست و ششم: آغاز همه‌پرسی قانون اساسی جدید سوریه که دوره ریاست جمهوری در این قانون هفت سال و برای دوبار ذکر شده است.

- بیست و هفتم: «محمد ابراهیم الشعار»، وزیر داخلی سوریه نتیجه همه‌پرسی قانون اساسی جدید سوریه را که به موافقت 89.4 درصد سوری‌ها رسید، اعلام کرد.

در این روز همچنین اتحادیه اروپا مجازات‌های جدیدی را علیه سوریه اعمال کرد که بانک مرکزی و برخی از وزرای آن را هدف قرار می‌داد تا به این ترتیب نظام سوریه بیش از پیش تحت فشار بگذارد.

غیر از آن در این روز جنایت کشتار منطقه «بابا عمرو» در غرب سوریه رخ داد که در جریان آن 64 جوان سوری در معرض قتل عام و کشتار با سلاح سرد قرار گرفته و سر بریده شدند. بسان کشتارهای پیشین در این کشتار نیز تلاش شد، ارتش سوریه عامل این جنایت معرفی شود.

- بیست و هشتم: بشار اسد دستور انتشار قانون اساسی جدید سوریه در روزنامه رسمی را صادر کرد.

مارس

- یکم: انگلیس هیئت دیپلماتیک خود در سوریه را به لندن فراخواند. منطقه بابا عمرو در شهر حمص هم از وجود تروریست‌های مسلح پاکسازی شد.

- هفتم: «والری آموس»، کمیساریایی عالی سازمان ملل در امور بشردوستانه از منطقه بابا عمرو در حمص دیدن کرد.

در این روز همچنین در جریان درگیری نیروهای ارتش سوریه با تروریست‌های مسلح در منطقه «اللطامنه»، در ریف حماه در غرب سوریه برای پاکسازی این منطقه از وجود این تروریست‌ها ، هنگام عقب‌نشینی تروریست‌ها مرتکب کشتار فجیعی شدند که در جریان آن 70 شهروند سوری به قتل رسیدند.

میان قربانیان این قتل عام 5 خانواده کامل سوری دیده می‌شوند که اعضای آنها با ضربات چاقو به قتل رسیده‌اند.

- دوازدهم: گروه‌های مسلح تروریستی اقدام به قتل عام ده‌ها شهروند سوری در منطقه «کرم الزیتون» و «العدویه» در شهر حمص در غرب سوریه کردند که اکثر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند. شورای ملی انقلاب سوریه تلاش زیادی کرد تا این کشتار را به نیروهای امنیتی و نظامی سوریه منتسب کند، اما شواهد امر خلاف این ادعا را ثابت می‌کرد. در این کشتار 87 نفر از شهروندان سوری قربانی شدند که اکثر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند.

- سیزدهم: رئیس جمهوری سوریه هفت می را زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور اعلام کرد.

- پانزدهم: دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که اعضای این اتحادیه سفرای خود در سوریه را به کشورهایشان فرا می‌خوانند.

- هفدهم: کشته شدن 27 نفر و زخمی شدن 100 نفر دیگر در دو انفجار تروریستی عناصر القاعده در دمشق

- بیست و یکم: صدور اعلامیه شورای امنیت مبنی بر حمایت از تلاش‌های «کوفی عنان»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای حل بحران این کشور و درخواست از معارضان و دمشق جهت اجرای طرح وی

- بیست و چهارم: «ریاض الاسعد»،‌ فرمانده ارتش آزاد سوریه از تشکیل کمیته موسوم به «شورای نظامی» خبر داد که سرکردگان معارضان مسلح از جمله «مصطفی الشیخ» را در خود جا می‌داد.

بیست و پنجم: جماعت اخوان المسلمین سوریه در بیانیه‌ای طرح سیاسی خود برای سوریه را اعلام کردند که تشکیل دولت مدرن متکی برپایه قانون اساسی مدنی و دولت دمکرات تکثرا برپایه مساوات بین تمام شهروندان را دربرمی‌گرفت.

- بیست و هفتم: دیدار بشار اسد از منطقه بابا عمرو در حمص.

آوریل

- یکم: نشست کشورهای موسوم به «دوستان سوریه»،‌ اما در واقع دشمنان سوریه در استانبول و اعلام اینکه شورای ملی معارضان نماینده مردم سوریه است.

- دوم: کوفی عنان 10 آوریل را آخرین مهلت برای اجرای طرح خود اعلام کرد. سفیر سوریه در سازمان ملل با اعلام پذیرش این مدت زمانی از کوفی عنان خواست معارضان نیز به آن پایبند باشند و در این خصوص 48 ساعت فرصت به آنها داده شد.

- دهم: سناتور «جان مک‌کین» اعلام کرد که طرح عنان جایی برای موفقیت در سوریه ندارد.

- یازدهم: وزارت دفاع سوریه در اجرای طرح کوفی عنان اعلام کرد که تمام اقدامات نظامی خود را متوقف می‌کند،‌ اما آماده است که به هر تعرضی پاسخ دهد.

- دوازدهم: وزارت کشور سوریه ساعاتی پس از اعلام آتش‌بس از پناهجویان این کشور خواست به کشور و خانه‌های خود بازگردند.

- چهاردهم: شورای امنیت طرح ارسال ناظران بین المللی به سوریه جهت نظارت بر آتش بس را تصویب کرد.

- شانزدهم: اولین گروه از هیئت ناظران بین المللی پس از ورود به سوریه از مناطق خارج پایتخت دیدن کرد.

- نوزدهم: دستیابی سازمان ملل و سوریه به توافقی در خصوص چارچوب‌های کلی انتشار و استقرار هیئت ناظران بین المللی در این کشور.

- بیست و یکم: تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت جهت ارسال 300 ناظر بین المللی به سوریه.

- بیست و چهارم: کشته شدن سه افسر ارتش سوریه و سه نفر دیگر در یک انفجار تروریستی در دمشق.

اوت

- یکم: آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران و سوریه اعمال کرد.

- هفتم: برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه با مشارکت 7 هزار نامزد.

- هشتم: کوفی عنان گزارش خود درباره اوضاع جاری در سوریه را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد. وی در این گزارش از کاهش اقدامات و تحرکات نظامی خبر داد.

- چهاردهم: وزرای خارجه اتحادیه عرب دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه سوریه اعمال کردند.

- پانزدهم: «برهان غلیون»، به ریاست کمیته موسوم به ائتلاف معارضان سوریه انتخاب شد. این درحالی است که هیئت ناظران سازمان ملل در منطقه «خان شیخون» توسط تروریست‌های مسلح مورد حمله قرار گرفت اما به افراد آن آسیبی نرسید.

- هفدهم: غلیون اعلام کرد، به محض انتخاب جانشینی برای وی از ریاست شورای ملی معارضان سوریه کناره‌گیری می‌کند.

- بیست و سوم: کمیته اجرایی شورای ملی معارضان سوریه با استعفای برهان غلیون از سمت ریاست این شورا موافقت کرد.

- بیست و چهارم: پارلمان جدید سوریه در اولین جلسه خود «محمد جهاد اللحام» را به عنوان رئیس پارلمان جدید سوریه انتخاب کرد.

- بیست و پنجم: وقوع کشتار «الحوله»، در شمال شهر حمص و مابین حمص و حماه در غرب سوریه. در جریان کشتار الحوله دست‌کم 108 نفر از مردم این روستا به قتل رسیدند و در میان کشته‌شدگان 49 کودک و 34 زن مشاهده می‌شدند که با شلیک گلوله از فاصله نزدیک و یا ضربات چاقو کشته و بسیاری نیز با وضع فجیعی سر بریده شده بودند. عاملان این جنایت مزدوران تونسی، لیبیایی، قطری، عربستانی و حتی از دیگر کشورهای آسیایی بودند که با پول‌های قطری و سعودی جهاد فی سبیل‌الله اینگونه به مقابله با نظام سوریه آمده بودند.

ژوئن

- سوم: سخنرانی رئیس جمهوری سوریه در پارلمان جدید سوریه. اسد در سخنرانی خود تاکید کرد که سوریه با توطئه‌‌هایی جهت تضعیف آن مواجه است، اما در روند اصلاحی خود پابرجاست. رئیس جمهوری سوریه همچنین به خطر تروریسم در سوریه اشاره کرد که هر روز در حال افزایش است، اما با آن مقابله می‌کند. وی درباره کشتار الحوله نیز گفت که این کشتار چنان فجیع است که در وصف نمی‌گنجد و هرگونه ادعا مبنی بر اینکه ارتش سوریه در آن دست داشته است را رد کرد.

- ششم: رئیس جمهوری سوریه «ریاض حجاب»، وزیر وقت کشاوزری این کشور را مامور تشکیل کابینه جدید به جای «عادل سفر» کرد.

در این روز کشتار مزرعه «القُبیر» در روستای «معرزاف» در ریف حماه در غرب سوریه تنها به فاصله 13 روز از کشتار الحوله روی داد.

شمار قربانیان این کشتار که یا ذبح شده یا به آتش کشیده شده بودند، بنابر اعلام پایگاه‌های خبری 78 نفر بودند که بیش از 35 نفر آنها فقط از یک خاندان سوری بودند. در میان قربانیان این کشتار 9 کودک و زن نیز دیده می‌شدند.

- نهم: روسیه خواستار تشکیل نشستی بین المللی درباره سوریه با مشارکت ایران می‌شود و بار دیگر بر مخالفت با استفاده از هرگونه گزینه نظامی و یا زور توسط سازمان ملل علیه سوریه مخالفت می‌کند.

از سوی دیگر شورای ملی معارضان سوریه «عبد الباسط سیدا»، کرد معارض سوری را در نشست خود در استانبول به سمت رئیس این شورا انتخاب می‌کنند.

- یازدهم: سیدا خواستار کناره‌گیری رئیس جمهوری سوریه از قدرت و تفویض اختیارات خود به «فاروق الشرع»، معاون خود می‌شود.

- سیزدهم: وزیر خارجه روسیه که در تهران به سرمی‌برد، آمریکا را عامل حمایت نظامی از معارضان سوری دانست.

- شانزدهم: ژنرال رابرت مود با بیان اینکه دو طرف درگیر در سوریه تمایلی به حل بحران این کشور به صورت مسالمت‌آمیز ندارند، فعالیت هیئت ناظران بین المللی را در سوریه به حالت تعلیق درآورد.

- بیست و دوم: دیدار کوفی عنان با رابرت مود در ژنو و اعتراف عنان به نبود توافق بین المللی در خصوص حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه. عنان در این دیدار تاکید کرد که ایران باید یکی از طرف‌های حاضر در مذاکرات برای حل بحران سوریه باشد.

در این روز همچنین پدافند هوایی ارتش سوریه در شهر لاذقیه دو فروند جنگنده ترکیه که به حریم هوایی سوریه تجاوز کرده بودند، را سرنگون کرد.

- بیست و سوم: اعلام تشکیل دولت ریاض حجاب. ولید المعلم در سمت وزیر خارجه، عماد داوود راجحه در سمت وزیر دفاع و محمد ابراهیم الشعار در سمت وزیر کشور ابقا شدند.

- بیست و ششم: سخنرانی رئیس جمهوری سوریه در جمع اعضای کابینه جدید سوریه. اسد در سخنان خود تاکید کرد که سوریه در معنای واقعی در وضعیت جنگ به سرمی‌برند.

- بیست و هفتم: حمله تروریستی به شبکه «الاخباریه» سوریه در ریف دمشق و کشته شدن 7 نفر که سه نفر از آنها خبرنگار و 4 نفر دیگر کارمندان این شبکه بودند.

- سی‌ام: نشست وزاری خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت در کنار وزرای خارجه ترکیه و کویت و قطر به همراه کوفی عنان در ژنو برای وضع استراتژی مشترک جهت پایان دادن به بحران سوریه.

در این نشست توافق شد که عملیات انتقال قدرت در سوریه توسط خود سوری‌ها انجام و دولت وحدت ملی در این کشور تشکیل شود.

جولای

- دوم: برگزاری نشست معارضان سوریه در قاهره تحت نظارت اتحادیه عرب با هدف متحد و یکپارچه کردن صفوف و دیدگاه‌ها و مواضع معارضان.

- چهارم: استقبال سوریه از بیانیه ژنو مبنی بر دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران این کشور و اعلام حمایت از طرح کوفی عنان.

در این روز «مناف طلاس» که فرماندهی گارد ریاست جمهوری سوریه را برعهده داشت و از هم‌پیمانان بشار اسد به شمار می‌آمد،‌ از نظام جدا شده و به ترکیه گریخت.

- ششم: نشست دوستان [دشمنان] سوریه از شورای امنیت خواستار صدور قطعنامه‌ای فوری تحت بند هفتم سازمان ملل مبنی بر لزوم برکناری بشار اسد از قدرت شد.

- هشتم: رسیدن کوفی عنان به دمشق یک روز پس از اعتراف به اینکه طرح وی برای حل بحران سوریه به نتیجه نرسیده است.

- نهم: دیدار اسد با عنان در دمشق و تاکید وی بر طرح مناسب و خوب عنان و در عین حال عدم تمایل برخی کشورها به موفقیت این طرح با ادامه حمایت‌های مالی و نظامی و سیاسی از تروریست‌ها.

- سیزدهم: نیروهای امنیتی و ارتش سوریه پس از درخواست اهالی منطقه «التریمسه» در ریف ‌حماه در غرب سوریه برای خلاص کردن آنان از شر گروه‌های مسلح تروریستی، تروریست‌ها را سرکوب می‌کنند.

تروریست‌ها در حملات مکرر خود به التریسمه 50 نفر از اهالی این منطقه را قتل عام کرده بودند، به همین منظور ارتش پس از اعزام به منطقه وارد عمل می‌شود و پس کشتن ده‌ها تروریست، حدود 40 نفر از آنها را دستگیر می‌کند.

تروریست‌ها که خود را در تنگنا می‌بینند، برای گرفتن انتقام نزدیک به 60 نفر از اهالی منطقه را قتل عام می‌کنند، در حالی‌که آنها پیشتر شمار دیگری از اهالی این روستا را از خانه‌هایشان آواره کرده و چندین خانه را هم با بسته‌های انفجاری بر سر اهالی آن منفجر می‌کنند.

در مقابل، رسانه‌های حامی تروریست‌های سوریه مانند رویترز و الجزیره جنایت صورت گرفته در این روستا را به ارتش سوریه منسوب کرده و با جمع بستن تعداد کشته‌های تروریست‌ها با 50 نفری که از اهالی تریسمه کشته شده بودند، ادعا می‌کردند که ارتش سوریه 200 نفر را از اهالی این منطقه را قتل عام کرده است.

- چهاردهم: ورود ناظران بین المللی به روستای التریمسه جهت تحقیق در کشتار روی داده در آن.

- هفدهم: ارتش آزاد سوریه و گروه‌های تروریستی وابسته به آن در بیانیه‌ای اعلام کردند که عملیات‌های تروریستی تحت عنوان «آتشفشان دمشق و زلزله سوریه» را در تمام شهرها و مناطق این کشور آغاز کرده‌اند که هدف آن تخریب راه‌های ارتباطی جهت جلوگیری از رسیدن کمک‌های مورد نیاز مردم است.

- هجدهم: ترور «داوود راجحه»، وزیر دفاع و «آصف شوکت»، نایب رئیس ستاد مشترک ارتش و «حسن ترکمانی»، رئیس ستاد بحران سوریه در عملیات بمبگذاری در مقر امنیت ملی سوریه در مرکز دمشق. ارتش آزاد مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفت.

«فهد جاسم الفریج» به عنوان جانشین راجحه به سمت وزیری دفاع سوریه منصوب شد.

- نوزدهم: وتو طرح پیشنهادی انگلیس به شورای امنیت برای اجرای تحریم‌های جدید علیه مقامات سوری و منع صدور سلاح به این کشور توسط چین و روسیه.

- بیستم: موافقت شورای امنیت با طرح انگلیس مبنی بر تمدید حضور ناظران بین المللی در سوریه برای یک ماه دیگر. از سوی دیگر دمشق فوت «هشام اختیار»، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه براثر شدت جراحات وارده در انفجار مقر امنیت ملی این کشور را اعلام کرد.

نظر شما
پربیننده ها